لزوم بازنگری در ساختار نهادهای قرآنی / مجلس یازدهم برای کاهش مهجوریت بخش فرهنگ عزم جدی دارد
کد خبر: 3901423
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
حجت‌الاسلام شجاعی تأکید کرد:

لزوم بازنگری در ساختار نهادهای قرآنی / مجلس یازدهم برای کاهش مهجوریت بخش فرهنگ عزم جدی دارد

منتخب مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس یازدهم گفت: بودجه مراکز قرآنی کاهش جدی پیدا کرده و به فعالیت‌های قرآنی آسیب زده است اما معتقدم جا دارد در ساختار مراکز قرآنی تجدیدنظر کرده و این ساختارها را به ویژه در حوزه کارکردها ارتقا دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن شجاعی، منتخب مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما از جایگاه حوزه فرهنگ از جمله موضوع مسائل قرآنی در مجلس یازدهم چیست؟ اظهار کرد: بنده در این زمینه به همین میزان می‌توان عرض کنم که بر اساس ارتباطاتی که تاکنون با همکاران نماینده داشته‌ایم کاملاً این موضوع را احساس کرده‌ام که کیفیت کار فرهنگی همکاران ما در مقایسه با دوره‌های گذشته بسیار بهبود پیدا کرده‌ است.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: هم تعداد بیشتری از نمایندگان توجه به نقش و اهمیت فرهنگ و مسائل قرآنی دارند و هم اینکه این نگاه نسبت به گذشته، نگاهی عمیق‌تر است لذا این موضوع می‌تواند نوید و بشارتی باشد که ان‌شاءالله با همکاری دوستان نماینده، در این دوره جدید در زمینه مسائل فرهنگی و قرآنی تلاش‌های جدی‌تری داشته باشیم.

پیوستگی شدید مسائل اقتصادی و فرهنگی

حجت‌الاسلام شجاعی در پاسخ به این سؤال که با توجه به فرهنگی بودن انقلاب اسلامی و غلبه دین و ارزش‌ها در جامعه، چرا مجالس مختلف توجه کمتری به حوزه فرهنگ و به تبع آن به حوزه مسائل و فعالیت‌های قرآنی داشته‌اند؟ اظهار کرد: به نظر بنده اساساً جدا کردن فرهنگ از ساحت‌های دیگر، عامل این است که ما به کم‌توجهی به موضوع فرهنگ دچار می‌شویم. پیوستگی بسیار شدیدی بین مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی وجود دارد لذا این موضوع که سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و بودجه‌ریزی ناظر بر حوزه اقتصاد است و در برنامه‌های توسعه، غلبه با نگاه اقتصادی است و در کنار آن تلاش می‌کنیم مسائل فرهنگی و قرآنی را مورد توجه قرار دهیم عملاً به تضعیف حوزه فرهنگ منجر می‌شود.

منتخب مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس یازدهم تأکید کرد: معتقدم به غیر از نگاه استقلالی که در حوزه فرهنگی باید داشته باشیم، ضروری است که در ضمن مسائل دیگر جامعه، از جمله مسائل اقتصادی، فرهنگ را هم به صورت جدی و اساسی مورد توجه قرار دهیم. اگر اقتصاد اصالت داشته باشد طبیعتاً فرهنگ در انزوا قرار می‌گیرد و آنگاه شاهد وضعیتی خواهیم بود که الان مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: ممکن است اقتصاد فوریت پیدا کند اما هیچ وقت اصالت پیدا نمی‌کند، بنابراین باید با نگاه فرهنگی به مسائل مختلف از جمله مسائل اقتصادی بنگریم. یکی از تجلیات این موضوع، خودش را در پیوست فرهنگی نشان می‌دهد که همه طرح‌ها باید حتماً پیوست فرهنگی داشته باشند؛ هرچند که بنده نگاه پیوست فرهنگی را چندان تأیید نمی‌کنم چراکه به یک معنا اصل بودن ساحت‌های دیگر و فرع بودن حوزه فرهنگ در همین پیوست‌های فرهنگی گنجانده شده است اما حداقل این است که پیوست فرهنگی را در همه طرح‌ها جدی بگیریم.

کاهش اعتبارات قرآنی

حجت‌الاسلام والمسلمین شجاعی در پاسخ به این پرسش که عمده‌ترین مشکلات در زمینه فعالیت‌های قرآنی را در چه می‌دانید؟ آیا صرفاً کمبود بودجه مشکل اصلی است یا مشکلات دیگری نیز وجود دارد که ربطی به کمبود بودجه ندارد؟ گفت: کمبود بودجه که یک واقعیت است؛ به ویژه در سال‌های اخیر در زمینه‌های قرآنی با کمبود بودجه مواجه هستیم. بنده اطلاع دارم که بودجه مراکز قرآنی کاهش جدی پیدا کرده و به فعالیت‌های قرآنی آسیب زده است اما معتقدم جا دارد در ساختار مراکز قرآنی، تجدیدنظر کرده و این ساختارها را به ویژه در حوزه کارکردها ارتقا دهیم.

منتخب مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس یازدهم ادامه داد: اگر کارکرد فعالیت‌های قرآنی را صرفاً در همان حوزه ببینیم و برای مثال یک قاری یا حافظ تربیت کنیم که در یک مسابقه شرکت کرده و رتبه‌ای برای کشور به ارمغان بیاورد یا در محافل قرآنی حاضر شود و تلاوت داشته باشد به نظرم این نگاه آسیب‌زا است. همان‌گونه که قرآن برای اداره زندگی و جامعه آمده است بنابراین باید فعالیت‌های قرآنی را به نحوه سازماندهی کنیم که آثار عینی و محسوس این فعالیت‌ها در زندگی فردی و اجتماعی خود فعالان قرآنی و دیگر اقشار جامعه ظاهر شود.

وی افزود: اگر منافع انس با قرآن را به شکل ملموس بروز دهیم آنگاه اقبال به فعالیت‌های قرآنی افزایش پیدا خواهد کرد. برای مثال فعالان قرآنی که با بسیاری از آنها در ارتباط هستم و انسان‌های شریف و فاضلی نیز هستند به سمت حل معضلات اجتماعی بروند این اقبال به فعالیت‌های قرآنی به وجود خواهد آمد و شاهد آن ساماندهی لازم خواهیم بود که باید در زمینه تشکل‌های قرآنی شکل بگیرد. تشکل‌های قرآنی باید حضور جدی در کارهای جهادی و اجتماعی داشته باشند.

فرهنگ؛ ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی

حجت‌الاسلام شجاعی در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند در شرایط فشار و سختی معیشت، نمی‌توان به فرهنگ و مخصوصاً فرهنگ دینی و قرآنی به لحاظ بودجه‌ای و امکاناتی توجه زیادی کرد. نظر جنابعالی در این رابطه چیست؟ آیا مشکلات اقتصادی باید به معنی به حاشیه رفتن توجه به فرهنگ دینی شود؟ اظهار کرد: این کاملاً وابسته به نوع مدیریت ماست. ما می‌توانیم از این زمینه‌ها برای ارتقای فرهنگ استفاده کنیم. بسیاری از مشکلاتی که در ساحت اقتصادی با آن مواجه هستیم ریشه در مسائل فرهنگی دارد. در واقع اگر روی فرهنگ اقتصادی کار کنیم بخشی از مشکلات ما حل خواهد شد.

منتخب مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس بیان کرد: البته اگر در زمینه اقتصادی بد عمل کنیم می‌تواند منجر به تضعیف فرهنگ قرآنی هم بشود اما اگر خوب عمل کنیم و مدیریت قوی داشته باشیم تهدید مشکلات اقتصادی را می‌توانیم به فرصتی برای ارتقای فرهنگ دینی و قرآنی تبدیل کنیم. برای مثال در این ایام کرونایی، مفهوم مواسات که مفهومی دینی است، به لحاظ مفهومی چقدر در ذهنیت جامعه ترویج شد و جا افتاد. کرونا تنگنای معیشتی درست کرد و ما توانستیم این کلیدواژه دینی را در فضای اجتماعی به یک واژه عرفی تبدیل کنیم و این مفهوم در زبان‌ها بچرخد.

حجت‌الاسلام شجاعی در پایان گفت: در واقع مفهوم دینی مواسات به گنجینه واژگان عرفی جامعه تبدیل شد. از سوی دیگر مصادیق فراوانی از مواسات را در جامعه مشاهده کردیم و این موضوع، تحقق عینی در زندگی اجتماعی مردم پیدا کرد. این به معنای توسعه و تقویت فرهنگ دینی و اقتصادی مردم بود و به حل مشکلات اقتصادی هم کمک کرد. بنابراین مشکلات اقتصادی، هم می‌تواند تهدید یا فرصت باشد و این بستگی به نحوه مدیریت ما دارد. در مصادیق مفهوم دینی مواسات شاهد این موضوع بودیم.

انتهای پیام
captcha