ترویج بازی‌های جنایت‌بار؛ این‌بار در جام رمضان / خواب‌زدگی یا تغافل متولیان
کد خبر: 3901484
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
ایکنا گزارش می‌دهد؛

ترویج بازی‌های جنایت‌بار؛ این‌بار در جام رمضان / خواب‌زدگی یا تغافل متولیان

رویداد جام رمضان، در حالی روزهای پایانی خود را می‎گذراند که با نگاهی به بازی‌های منتخب این دوره متوجه می‎شویم که برخی از بازی‌های ارائه شده مجوز‌های لازم را از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ندارند و به هیچ وجه متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی نیست.

به گزارش ایکنا، یکی از بهترین و لذت‌بخش‎ترین سرگرمی‌هایی که سال‎هاست برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و حتی بزرگسالان به حساب می‎آید بازی‌های رایانه‌ای یا همان ویدئویی است؛ با گسترش تکنولوژی این حوزه، نفوذ فضای مجازی و افزایش سرعت اینترنت، بازی‌های رایانه‎ای بیش از هر زمان دیگری توسعه یافته و جای خودشان را در میان خانواده‎ها باز کردند؛ بازی‌هایی که نه‌تنها سبک زندگی و فرهنگ یک جامعه را تحت تأثیر خود قرار دادند، بلکه تکنولوژی‌های مختلفی را وابسته به هویت خودشان کرده‎اند.

به دلیل اهمیت این عرصه و تأثیراتی که بر فرهنگ، هویت و سبک زندگی دارد، مسئولان کشور ما نیز از سال‎ها قبل با ایجاد و راه‎اندازی نهادها، دستگاه‎ها و مراکز مختلف از جمله بنیاد ملی بازی‎های رایانه‎ای به عنوان متولی اصلی نظارت و کنترل این عرصه تا سازمان نظام صنفی رایانه‎ای و انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران برای مدیریت بهتر و بیشتر این عرصه ورود پیدا کردند. برهمین اساس هر کدام وظیفه‎ای را برای احیای فرهنگ حوزه بازی‎های رایانه‎ای بر عهده گرفتند؛ با این حال و از همان سال‎های تأسیس این مراکز تاکنون، شاهد برخی ضعف‎ها، کاستی‎ها و عدم نظارت و برنامه‎ریزی صحیح در جهت تحقق اهداف از پیش تعیین شده آن‌ها بودیم.

از آنجایی که بازی‌های رایانه‌ای در عصر کنونی یکی از ابزار‌های قدرتمند در دستان دشمن است که با هدف تصاحب افکار جامعه اسلامی، آن‌ها را در راستای اهداف خود سوق می‌دهد، شاهد این هستیم که در بسیاری از بازی‌هایی که از سوی غرب روانه بازار می‌شود، اهانت به اسلام، ترویج خشونت، بی‎بندوباری و اهانت به مقدسات با روش‎های کاملاً حرفه‎ای و زیرپوستی صورت می‎گیرد. این در حالی است که متأسفانه بسیاری از این بازی‌ها به عاملی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان کشور در خانه‎ها، گیم‎نت‎ها و حتی مسابقات ملی در این عرصه تبدیل شده است.

دردی که اگر امروز نتوانیم درمان آن را بیابیم تبدیل به سرطانی خواهد شد که دیگر دارویی برای آن وجود نخواهد داشت. در این میان اقداماتی که مسئولان و متولیان امر بازی‌های رایانه‌ای برای مقابله با بازی‌های غربی خشونت‎آموز و بعضاً مستهجن و ضد اسلامی انجام می‌دهند، شاید فقط مُسکنی است که اثر کوتاه‌مدتی دارد و قطعاً این روند فعالیت نمی‌تواند اقدام تأثیرگذاری برای مقابله باشد.

با این حال انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران به تازگی و از ابتدای خرداد تا هشتم این ماه رویدادی را تحت عنوان مسابقات جام رمضان در قالب بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‎کند که با حمایت نهاد‌های حاکمیتی هچون سازمان ورزش شهرداری تهران، صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و ورزشکاران کشور، فدراسیون فوتبال، فدراسیون ورزش‌های همگانی، برج میلاد و برخی دیگر از نهاد‌ها و ارگان‌ها در حال انجام است؛ اما با نگاهی به بازی‌های منتخب این رویداد، متوجه می‎شوید که برخی از بازی‌های ارائه شده مجوز‌های لازم از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را ندارند و به هیچ وجه متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی نیست.
 
مشارکت شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران در برگزاری جام رمضان

حالا در هفته اول خرداد رویداد جام رمضان در حالی برگزار می‎شود که در اطلاعیه برگزاری آن ۱۴ بازی در نظر گرفته شده و برای هر بازی از ۳ تا ۱۲ میلیون تومان جایزه در نظر گرفته شده است. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که حداقل هفت بازی در این رویداد نه تنها با فرهنگ ما سازگار نیستند و اثرات مخربی بر جسم و جان می‌گذارند، بلکه مجوز‌های لازم را ندارند و نمی‌توانند در رویداد‌های رسمی استفاده شوند؛ امری که از سوی برگزارکنندگان این رویداد نادیده گرفته شده است.

این در حالی است که میثم طهماسبی، دبیر اسبق انجمن بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیک، در گفت‌وگو با ایکنا، اصلی‌ترین رسالت انجمن بازی‌های الکترونیک وزارت ورزش و جوانان را فرهنگسازی و مدیریت مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای با استفاده از ظرفیت‌های ورزشی دانست و افزود: مقام معظم رهبری بار‌ها فرموده‌اند که ورزش به عنوان دروازه صدور معنویت و ارزش‌های متعالی است و ما فرمایش مقام معظم رهبری را نصب‌العین مجموعه‌مان قرار داده‌ایم و در حوزه بازی‌های رایانه‌ای سعی داریم مباحث فرهنگی که منطبق با چارچوب فرهنگی نظام مقدس جمهوری است را پیاده‌سازی کنیم؛ لذا تمام تلاش‌مان این است که بتوانیم بازی‌هایی را با اولویت مباحث فرهنگی انقلاب اسلامی در سطح کشور و مجامع جهانی، اشاعه و ترویج دهیم.

در ادامه آنچه از نظر می‌گذرد واکاوی چند بازی رایانه‌ای ارائه شده در رویداد جام رمضان است که ضد فرهنگ بودن و ترویج خشونت در برخی از این بازی‎ها به قدری برجسته و مشهود است که همانند تصویر ذیل نیازی به توصیف خشونت زایدالوصف این بازی نیست.

خشونت در باز‎های کامپیوتری یکی از مواردی که بیش از سایر نکات به عنوان جنبه منفی بازی‎های کامپیوتری مطرح می‎شود. «۷ Tekken» از جمله بازی‌های مشهور جهانی است که به دلیل خشونت‌های زیادی که حین بازی انجام می‌شود، مجوز عرضه ندارد؛ البته قضیه به همین‌جا ختم نمی‌شود و استفاده از صحنه‌ها و تصاویر مستهجن و نامناسب در لابه لای این بازی به چشم می‌خورد که آرام آرام ارزش‌های اجتماعی و فردی نوجوانان و جوانان را از بین می‌برد. این تهدید‌های روحی با واقعی‌تر شدن بازی‌های رایانه‌ای، جدی‌تر نیز شده است. با این حال «۷ Tekken» در این رویداد از سوی مسئولان برگزاری جام در زمره بازی‌های منتخب قرار گرفته است.

ترویج بازی‌های جنایت‌بار و خشن اینبار در جام رمضان/ خوابزدگی و تغافل متولیان
 
بازی بعدی «Fortnit» است. پایه و اساس بازی Fortnite خشونت است، زیرا بر کشتن بازیکنان دیگر بنا شده است. محبوبیت این نوع بازی‌ها، و مخصوصاً این بازی، سؤالاتی روشن در مورد تأثیرات بازی‌های خشونت‌آمیز را مطرح می‌کند. مخصوصاً این سوال که، آیا بازی‌های ویدیویی خشونت‌آمیز منجر به خشونت‎های واقعی می‎شوند؟ در فورتنایت بازیکن باید از هر سلاحی که روی زمین پیدا می‎شود برای کشتن حریفان که خود بازیکنانی واقعی هستند، استفاده کند.
 
ترویج بازی‌های جنایت‌بار و خشن اینبار در جام رمضان/ خوابزدگی و تغافل متولیان
 
این بازی از جمله بازی‌های مشهور آنلاین جهانی است که گردش‌های میلیون دلاری داشته و بازی‌های آن در سطح جهان شهرت دارد؛ با این حال به دلیل مسائل اخلاقی و نیز بروز خشونت بالا در این بازی در بسیاری از کشور‌های جهان ممنوع شده است. گزارش شده که این بازی ژانر بتل رویال، دلیل اصلی بیش از ۲۰۰ مورد طلاق در انگلستان اعلام شده است. سایت دیجیاتو (سایت تحلیل بازی‌های رایانه‌ای) نیز در این‌باره از خودکشی نوجوانانی خبر داد که به این بازی علاقه فراوان دارند. این بازی در کشور‌های عراق، نپال و اردن به دلیل نفوذ مخرب آن‌ها بر مردم و تأثیرات منفی این بازی‌ها ممنوع اعلام شده است.

حال به بازی «PUBG» در این جام می‎رسیم. بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds یک بازی در سبک بتل رویال است که توسط شرکتی در کره‌جنوبی ساخته شده و در آن بازیکنان برای بقا با یکدیگر مقابله می‌کنند. خشونت وجه اصلی این بازی است که به همین دلیل مخالفان بسیاری در سراسر جهان پیدا کرده است. برای مثال ناشر بازی PUBG در چین مجبور شده برای عبور از قوانین سختگیرانه انتشار بازی در این کشور، این بازی را با محصول دیگری جایگزین کند. همچنین خانواده‌های اماراتی درخواست کرده‌اند تا بازی آنلاین پابجی در کشورشان ممنوع شود، زیرا معتقدند این بازی محتوای خشونت‌آمیزی دارد و اعتیادآور است و تأثیر بدی بر جوانان می‌گذارد. همچنین عراق در سطح پارلمان این کشور تصمیم به ممنوعیت این بازی گرفت. چین، نپال و هند و اردن هم این بازی را محدود و ممنوع اعلام کرده‌اند. برخی مسئولان مناطق مختلف هند اعلام کرده‌اند، خشونت این بازی بسیار بالاست و نه‌تنها اقدام به فیلتر کردن آن کرده‌اند، بلکه با متخلفانی که اقدام به اجرای آن در سرویس خود می‌کنند، نیز برخورد قضایی خواهد کرد.
 
بازی «League of Legends» نیز از جمله بازی‌های منتخب این دوره است، ولی جالب است که بدانید سازنده این بازی در سال ۲۰۱۹ به‌طور رسمی اعلام کرد که سرور‌های بازی برای دو کشور ایران و سوریه، به‎ دلیل پیروی از قانون ایالات متحده آمریکا بسته شده است. حالا احتمالاً مسئولان جام رمضان با فیلترشکن از سد این تحریم عبور کرده‎اند. بازیکنان وقتی که قصد ورود به بازی را داشتند با این پیام مواجه شدند: «به دلیل قوانین کشور آمریکا بازیکنان در کشور شما نمی‌توانند در این زمان به بازی League of Legends دسترسی پیدا کنند. برداشتن این محدودیت‌ها وابسته به دولت آمریکاست، پس زمانی که این اتفاق بیفتد، ما از بازگشت شما به Rift خوشحال می‌شویم.»
 
ترویج بازی‌های جنایت‌بار و خشن اینبار در جام رمضان/ خوابزدگی و تغافل متولیان
 
حالا به بازی منتخب دیگر این جام یعنی «Call of Duty» می‌رسیم. شرکت اکتیویژن (Activision) یکی از شرکت‌های امریکایی تولید و انتشار بازی‌های رایانه‌ای است که در ۱ اکتبر ۱۹۴۹ تأسیس شد. این شرکت اولین شرکت مستقل در زمینه پخش و تولید کنسول بازی و بازی‌های رایانه‌ای است و یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین بازی‌های تولید شرکت اکتویژن سری بازی‌های ندای وظیفه یا همان Call of Duty است که به طور خلاصه در میان طرفداران CoD نامیده می‌شود. هر چند این بازی دلایل و ویژگی‌های بسیاری برای تبدیل شدن به یک بازی برتر همچون شاخه‌ای بودن، داستانی بودن، چند شخصیتی، قابلیت تغییر در مسیر و عملکرد بازیکنان، جلوه‌های ویژه مناسب و کیفیت خوب بازی و بسیاری موارد را برای محبوبیت جهانی دارد، ولی این روز‌ها این بازی در برخی از جوامع گیمر‌های مسلمان تحریم شده است و برخی از بازیکنان حرفه‌ای بسیار خشمگین هستند که دلیل این ناراحتی توهین به مقدسات اسلامی است.
ترویج بازی‌های جنایت‌بار و خشن اینبار در جام رمضان/ خوابزدگی و تغافل متولیان

سری بازی‌های ندای وظیفه یا همان Call of Duty به طور کلی با رویکرد‌های ضد اسلامی همواره مواجه بوده است و در بخش‌های مختلفی از این بازی نماد‌های مبارزه با اسلام و یا معرفی مسلمانان به عنوان تروریست‌ها جای گرفته است. به طور کلی می‌توان رویکرد‌های این بازی را به این شرح توصیف کرد. رویکرد‌های خشن و صحنه‌های ضدانسانی در بخش‌های زیادی از این بازی به کرات مشاهده می‌شود. شیوه‌های خشن قتل و صحنه‌هایی که برای نسل جوان در حال تبدیل شدن به شیوه‌ای عادی است. بخشی از این صحنه‌های خشن الگو‌های تروریست‌های افراطی‌ای بوده است که به نام اسلام اقدام به جنایات بشری می‌کنند و مخاطبان ناخواسته با دیدن این صحنه‌ها دچار رویه همزاد پنداری می‌گردند و به تبع همین موضوع، تصور خشونت ذاتی در اسلام به مخاطبان و به ویژه گیمر‌ها و کسانی که به مشاهده بازی می‌پردازند، القا می‌شود. در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۲، یک جوان که در مدرسه سندی هوک آمریکا درس می‌خواند، تحت تأثیر بازی معروف کال آو دیوتی اسلحه مادرش را برداشت، او ابتدا مادر خود را کشت سپس به سمت مدرسه خود رفت و کشتاری بزرگ به راه انداخت. وی ۲۰ کودک و شش بزرگسال را کشت و با این آمار تبدیل به تنها جوانی شد که ۲۷ نفر را در یک روز قتل عام کرد.

بازی منتخب دیگر جام «Rainbow Six Siege» است. بازی‌ای که با توجه به ماهیت واقع‎گرایانه آن، نبرد‌ها می‎توانند بسیار جنون‎آمیز و خشونت‎بار باشند و عناصری مانند انفجار‌های ناگهانی در محیط، فریاد‌های ناشی از درد شخصیت‎ها، صدای تیراندازی مداوم و افکت‎های پاشیده شدن خون از رایج‎ترین اتفاقاتی است که در جریان آن‎ها به وقوع می‎پیوندد. بازی Rainbow Six Siege با توجه به رده‎بندی سنی‎اش محصولی کاملاً جدی است که بازیکنان را در جهانی بی‎رحم و خشونت‎بار قرار می‎دهد.
 
ترویج بازی‌های جنایت‌بار و خشن اینبار در جام رمضان/ خوابزدگی و تغافل متولیان
 
همین چند نمونه از بازی‌هایی که در این رویداد برای کاربران در نظر گرفته شده، کفایت می‌کند تا متوجه شویم بازی‌هایی که به صورت عجیب خشونت را ترویج می‌کنند و مانند یک مخدر بر ذهن و روان بازیکن تأثیر می‌گذارند، حالا در کشور ما و توسط یک نهاد دولتی و بدون توجه به نظر نهاد متولی بازی‌های رایانه‌ای در حال ترویج و تبلیغ هستند.

هادی شاکر، مشاور کودک و خانواده نیز در این باره معتقد است: بازی‎های خشن رایانه‎ای موجب افزایش پرخاشگری و لذت بردن از خشونت در پی استفاده افراطی از آن‌ها خواهند شد. شاید در بدو ورود بازی‎های رایانه‎ای به بازار‌های آمریکا، هراس بزرگی در میان والدین، مربیان و مراقبان اخلاقی جامعه به علت خشونت موجود در این بازی‎ها به وجود آمد. هراسی که چندان هم بی‎پایه نبود، زیرا محتوای خشن برخی از این بازی‎ها به گونه‎ای است که بچه‎ها به صورت گروهی یا فردی در پی ضربه زدن، متلاشی کردن، له کردن و نابودی برمی‎آیند.

وی افزود: اگر به چهره آن‎ها هنگامی که در بازی و در برابر رقیب تصویری خود یا مانع فیزیکی گرافیکی قرار می‎گیرند، نگاه کنید، به راحتی آثار خشم توأم با اضطراب را می‎توانید ببینید. بعضی از بچه‎ها از این حالت هم فراتر می‎روند و ناخواسته فریاد می‎کشند. این حالت از نظر روانی به تدریج در ذهن و روح باقی می‎ماند و در رفتار‌های روزمره مشاهده می‎شود.

افزایش خشونت، محدود کردن خلاقیت و کم تحرکی سه عارضه مهم استفاده بیش از حد از بازی‎های رایانه‎ای است و این بازی‎ها به علت چارچوب و طراحی محدودی که دارند، نمی‎توانند به اندازه کافی و لازم در پرورش خلاقیت‎های کودکان مؤثر باشند. ‎

کلام آخر اینکه، متأسفانه در کنار مسئله غفلت، با کمی تعمق و مشاهده بر روی مخاطبان این بازی‎ها به خوبی در‎می‎یابیم که نوعی خواب‌زدگی و تغافل در این حوزه حساس و مهم که بار‌ها مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری قرار گرفته استنباط می‌شود. این در حالی است که دشمنان ما همچنان با نفوذ در حیات خلوتی که در بستر فرهنگی بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور خودمان ایجاد شده است، از این فرصت، اصلی‌ترین سوء استفاده را می‌کنند. از این جهت «خبرگزاری ایکنا» آمادگی دارد که توضیحات متولیان و برگزارکنندگان این مسابقات را برای توجیه عموم به صورت شفاف منتشر کند.
 
گزارش از وهاب خدابخشی
انتهای پیام
captcha