آیات مهدویت در قرآن / رسالت انبیا در وهله نخست آبادی دنیاست بعد آخرت
کد خبر: 3903012
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۷

آیات مهدویت در قرآن / رسالت انبیا در وهله نخست آبادی دنیاست بعد آخرت

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در تبیین موضوع «آیات مهدویت در قرآن کریم» گفت: رسالت انبیا این است که اول دنیا را رشد دهند؛ زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم و معاشرت‌ها رشد پیدا کند و سپس معنویات هم به همین کیفیت رشد یابند. لذا این عقیده‌ اشتباه است که برخی‌ها فکر می‌کنند اگر کسی دیندار شد و متدین بود و پاک زیست، فقط به درد آخرتش می‌خورد.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 16 خردادماه در سلسله سخنرانی‌های خود در فضای مجازی به موضوع «آیات مهدویت در قرآن کریم» پرداخت و در این رابطه آیه 33 سوره توبه را یادآور شد و گفت: در آیه خداوند می‌فرماید «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛ او كسى است كه پيامبرش را با هدايت و دين درست فرستاد تا آن را بر هر چه دين است پيروز گرداند هر چند مشركان خوش نداشته باشند» که این تأویل در مباحث مهدوی دارد.

وی با بیان اینکه این آیه عیناً با همین عبارت و الفاظ و بدون هیچ کم و کاستی در آیه 9 سوره صف هم تکرار شده است، افزود: خداوند پیامبر خودش را به هدایت برای بشریت فرستاد و دین حق را توسط پیامبرش برای مردم ارسال و ابلاغ کرد و پیامبر آمد تا به وسیله ارائه اسلام بر همه ادیان پیروز شود و فائق آید.

حدائق با تأکید بر اینکه اسلام جامع همه کمالات و شرایع آسمانی است گرچه مشرکان این را نمی‌پسندند و از این رویه بیزارند و خوش ندارند به اینکه اسلام غلبه پیدا کرده و گسترش جهانی پیدا کند، گفت: در این آیه «هدی» به معنای روشن کردن راه و رشد و صلاح جامعه است و این روشن کردن و رشد دادن جامعه چه در امور مادی چه در امور معنوی است یعنی انبیا آمده‌اند قبل از اینکه ساختار اعتقادی و آخرت ما را درست کنند، ساختار دنیای ما را اصلاح کنند چنانچه در قرآن می‌خوانیم «... رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً...؛... پروردگارا در اين دنيا به ما نيكى و در آخرت [نيز] نيكى عطا كن...» (آیه 201 سوره بقره).

دین‌داری تنها برای داشتن آخرت نیست

مدیر مدرسه علمیه منصوریه شیراز با تصریح اینکه در قرآن کریم اول از خداوند دنیای خوب می‌خواهیم بعد آخرت نیک، گفت: کار انبیا برای همین است که اول دنیا را رشد دهند؛ زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم و معاشرت‌ها رشد پیدا کنند سپس معنویات هم به همین کیفیت رشد یابند لذا بر خلاف این عقیده‌ای که برخی‌ها فکر می‌کنند اگر کسی دیندار شد و متدین بود و پاک زیست، فقط به درد آخرتش می‌خورد.

وی با تأکید بر اینکه آثار ارزشمند پاکی، درستی، راستی و صداقت اول در دنیای ما تأثیر می‌گذارد و قطعاً تا دنیا اصلاح نشود آخرت ما اصلاح نمی‌شود، گفت: آخرت‌ها آسیب دیده چون دنیاها آسیب دیده است.

حدائق تأکید کرد: هیچکدام از ما نمی‌توانیم موردی نام ببریم از یک حکم و دستور از دستورات مسلم اسلام چه در قالب واجبات، محرمات، مستحبات، مکروهات و مباح که بگوید اگر این امروز نبود، مردم زندگی بهتری را ادامه می‌دادند. امروز هرچه آسیب می‌خوریم از همان محرمات و دور شدن از ازرش‌های اخلاقی و فاصله گرفتن از فضایل انسانی است و مردم از این جاها دارند ضربه می‌خورد.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس ادامه داد: امروز بشریت از راستگویی ضربه می‌خورد یا از دروغگویی؛ امروز جوامع بشری از خیانت آسیب می‌بینند یا از امانت‌داری؛ امروز از پاکی و درستی و پاکدامنی داریم آسیب می‌بینیم یا از ناپاکی‌ها و بی‌عفتی‌ها و دوری از ارزش‌های اخلاقی؛ امروز اخلاق نیکو دارد به جامعه ضربه می‌زند یا بداخلاقی و تندخویی؛ امروز ما از صدقه داریم آسیب می‌بینیم یا از رباخواری.  تمام این دستورات اسلام اولاً برای رشد و تعالی انسان‌ها و دنیای خوب سپس آخرت خوب است لذا این هدایت هم در امور مادی است هم معنوی که به وسیله گفتار یا عمل باید محقق شود.

تأثیر تربیت رفتاری

وی با بیان اینکه یک بخشی از تربیت، تربیت رفتاری است، گفت: در یک خانواده وقتی فرزندان از پدر و مادر رفتار صحیح، احترام و ادب و الفاظ پسندیده ببینند، آن‌ها را یاد می‌گیرند و آموزش می‌بینند لذا هدایت چه در گفتار چه در رفتار، هدایت است.

حدائق با یادآوری اینکه خداوند می‌فرماید پیامبر آمده است که شما را در همه این شئونات هدایت کرده و دین حق را به شماها عرضه کند، گفت: از همین آیه استفاده می‌کنیم که پیامبر(ص) نماینده و فرستاده خداست. برخی‌ها تشکیک می‌کنند که از کجا معلوم پیامبر(ص) نماینده خدا باشد.

مدیر مدرسه علمیه منصوریه شیراز افزود: اگر قرآن را به‌عنوان کلام الهی پذیرفته‌ایم در همین آیات 33 سوره توبه و 9 سوره صف می‌خوانیم که خدا فرمود پیامبر(ص) را ما فرستادیم و نماینده ماست و قرآن هم کتاب هدایت است و پیامبر(ص) آمده هدایت کند لذا قرآنی که در دسترس و اختیار ماست، کتاب هدایت است.

وی با تأکید بر اینکه تمام آیات شریفه قرآن برای سعادت دنیا و اخرت ماست و در امورات مادی و معنوی ما قرآن ارائه طریق کرده که رفتار و گفتار آمیخته با درستی و راستی باشد، گفت: از این آیه بهره می‌بریم که هدایت و راهنمایی بشریت مسئولیتی است که خداوند به پیامبر(ص) محول کرده است و مهم‌ترین رسالت رسول‌الله تربیت انسان است.

حدائق بیان کرد: خداوند پیامبر(ص) را فرستاده است که انسان را تربیت کند و انسانیت را گسترش دهد و آمده است تا انسان را به آن هویت و فطرت واقعی خودش برساند و وصل کند لذا رسالت اولیه پیامبر تربیت انسان و راهنمایی و هدایت بشریت است.

محور دین بر اساس حق است

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس اظهار کرد: نکته دیگری که در ذیل این آیه 33 سوره توبه وجود دارد این است که اساس و محور دین بر اساس حق است و هرچه در دین به‌عنوان احکام و توصیه‌های اخلاقی داریم بر مبنای حق و واقعیت تبیین شده است و بشارتی در این آیه، که یکی از آیات مهدوی است، داده می‌شود.

وی اضافه کرد: در روایتی امام صادق(ع) ذیل این آیه شریفه می‌فرماید به خدا سوگند تعبیر این آیه هنوز تحقق نیافته و نخواهد یافت تا اینکه قائم ما خروج کند، هنگامی که خروج کند هیچ کافری دیگر روی زمین باقی نخواهد ماند یعنی همه به معرفت و کمالات رسیده و حقیقت را در می‌یابند و آن‌هایی هم که با حق و اصل درستی و راستی زاویه و عناد دارند، بساطتشان برچیده خواهد شد.

حدائق افزود: لذا این آیه از آیات مهدوی است که در آینده خداوند بشارت می‌دهد شاهد حاکمیت جهانی دین اسلام بر گستره زمین خواهیم بود و این بشارت خداست و وعده الهی است که خداوند بر پیروزی دین الهی بر سایر ادیان وعده داده است و با احترامی که برای تمامی ادیان قائل هستیم و ادیان آسمانی را محترم و مقدس می‌دانیم اما دین کامل و به روز و طبق آیه شریفه، دین جهانی را دین اسلام می‌دانیم.

انتهای پیام
captcha