تلاش مذبوحانه فتنه‌گران برای دامن زدن به فرقه‌گرایی در لبنان
کد خبر: 3903526
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
از سوی محافل دینی و سیاسی محکوم شد؛

تلاش مذبوحانه فتنه‌گران برای دامن زدن به فرقه‌گرایی در لبنان

اهانت گروهی از افراد ناشناس به عایشه، همسر پیامبر(ص) در لبنان، از سوی شخصیت‌های سیاسی و مذهبی این کشور محکوم و اعلام شد:‌ اتفاقی که رخ داده است موجب برانگیخته شدن احساسات مذهبی شده و تلاش مذبوحانه‌ای است که در صدد بر هم زدن وحدت اسلامی و ملی ما و ایجاد فتنه است اما به سود هیچ کس نخواهد بود.

به گزارش ایکنا، شب گذشته تصاویر و ویدئوهایی از اهانت گروهی ناشناس در یکی از مناطق بیروت به عایشه، همسر پیامبر اسلام(ص) منتشر شد. این گروه به تظاهرات‌کنندگان لبنانی که به منظور اعتراض به اوضاع اقتصادی کشورشان در بیروت تجمع کرده بودند، حمله کرده و به مقدسات مسلمانان بی‌حرمتی کردند.
 
به دنبال این بی‌حرمتی، شخصیت‌های مختلف سیاسی و مذهبی این کشور چنین اقداماتی را محکوم کرده و خواستار جلوگیری از ایجاد تفرقه مذهبی شدند.
تلاش مذبوحانه فتنه‌گران برای دامن زدن به فرقه‌گرایی در لبنان
 
«سید علی فضل الله»، در بیانیه‌ای تعرض به ام‌المؤمنین، عایشه را محکوم کرد و گفت: اتفاقی که رخ داده است موجب برانگیخته شدن احساسات مذهبی شده و تلاش مذبوحانه‌ای است که در صدد بر هم زدن وحدت اسلامی و ملی ما و ایجاد فتنه است اما به سود هیچ کس نخواهد بود.
 
وی در ادامه تأکید کرد:‌ ما هرگونه اهانت به همسران پیامبر اسلام(ص) و ام‌المؤمنین، عایشه را محکوم می‌کنیم و اینگونه اقدامات را اهانت به پیامبر(ص) و قرآن کریم و وحدت مسلمانان می‌دانیم.
 
دار الفتوای لبنان نیز در بیانیه‌ای همه مسلمانان را نسبت به افتادن در دام فتنه‌های مذهبی بر حذر داشت و تأکید کرد: ناسزا و توهین به ام‌المؤمنین، عایشه جز از سوی تعدادی نادان انجام نشده است که نیاز به آگاهی‌بخشی دارند زیرا غافل‌اند و آموزه‌ها و مفاهیم و اصول اسلام را درک نکرده‌اند، لذا در‌های مرکز دارالفتوا برای آموزش کسانی که مفاهیم دین خود را درک نکرده‌اند، باز است.

این مرکز افزود: اهانت‌کنندگان باید با توجه به این حدیث نبوی که می‌فرماید «إنما بُعثتُ لأتمم مکارم الأخلاق»(من تنها برای تکمیل اخلاق پسندیده مبعوث شده‌ام) اخلاق اسلامی را در پیش بگیرند.
تلاش مذبوحانه فتنه‌گران برای دامن زدن به فرقه‌گرایی در لبنان
 
شیخ «ماهر عبدالرزاق»، رئیس جنبش اصلاح و وحدت لبنان نیز بی‌حرمتی به عایشه، همسر پیامبر اسلام(ص) را محکوم و تأکید کرد که این اقدام غیرقابل پذیرش است و باید هرکس که به مقدسات دین اسلام اهانت می‌کند، مجازات شود.
 
وی به مسببان ایجاد فتنه و کسانی که شب و روز برای فتنه‌انگیزی و ایجاد درگیری میان افراد امت اسلامی تلاش می‌کنند، شدیداً هشدار داد و گفت:‌ ایجاد فتنه مذهبی در لبنان طرحی به سود دشمن این ملت است.
 
عبدالرزاق از همه مردم لبنان خواست تا با عقلانیت خود از تفرقه و اختلاف و تنش‌های مذهبی و فرقه‌ای دوری کنند چرا که این کشور اکنون در مرحله حساس و خطرناکی قرار دارد و همه ما باید برای نجات لبنان وحدت ملی و اسلامی خود را حفظ کنیم.
 
آیت‌الله «عبدالامیر قبلان»، رئیس مجلس اسلامی شیعیان لبنان، نیز با صدور بیانیه‎ای تلاش‌های مذبوحانه برای ایجاد فتنه مذهبی میان شهروندان لبنانی و هدف قرار دادن وحدت ملی و اسلامی آنها را نیرنگ دشمنان دین و در راستای تحقق اهداف سیاسی همسو با رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

وی در این بیانیه ضمن محکوم کردن اهانت به هرگونه نماد دینی، تصریح کرد: ما هرگونه ناسزا، اهانت و توهین به نمادهای دینی تمام مذاهب اسلامی به ویژه ام‌المؤمنین عایشه را رد می‎کنیم و این اهانت در همه سطوح اخلاقی و دینی محکوم است.

قبلان با تأکید بر اینکه آموزه‌های دینی اهل بیت(ع) ما را به مقابله با فتنه، احترام به همه نمادها و مقدسات دینی و عدم اهانت به آنها با لعن و ناسزا فرامی‌خواند، به مؤمنان و مردم لبنان هشدار داد که از رفتن به دنبال دعوت‎های فتنه‌انگیز پرهیز کنند و خود را به عقل و حکمت مزین کرده و با سخنانی که هدف آنها ایجاد اختلاف‌های قومی و مذهبی است مقابله کنند.
تلاش مذبوحانه فتنه‌گران برای دامن زدن به فرقه‌گرایی در لبنان
در همین راستا، حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد: توهین‌ها و شعار‌های توهین‌آمیزی که از طرف برخی از افراد صادر شده مردود و خارج از ارزش‌ها و اصول اخلاقی و دینی انسان‌های مؤمن و مسلمان است.

بر اساس این بیانیه، حزب‌الله به موضع شرعی و دینی امام خامنه‌ای(حفظه الله) و فتوای معروف ایشان در خصوص حرام بودن تعرض و اهانت به همسران پیامبر(ص) و تمام مقدسات مسلمانان پایبند است.

حزب‌الله به شدت نسبت به مسببان فتنه و همه کسانی که در پی فتنه‌انگیزی هستند و به آن دامن می‌زنند، هشدار داد و تأکید کرد که به طور کلی هر آن چه که منجر به فتنه‌انگیزی، اختلاف و تنش‌های مذهبی و دینی شود را رد می‌کنیم.
 
«شیخ حسن المصری»، نائب‌رئیس دفتر سیاسی جنبش امل لبنان نیز در بيانيه‌ای تأکید کرد: تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، تلاشی آشکار برای ایجاد فتنه میان مسلمانان و خارج از ارزش‌های والای اخلاق اسلامی است.
 
وی افزود: هرگونه توهین و تعرض به مقدسات خصوصاً‌ اهانت به همسران پیامبر اکرم(ص) که از سوی برخی افراد نادان نسبت به مکتب اهل بیت(علیهم السلام) صادر می‌شود، محکوم و مردود است.
در پایان این بیانیه آمده است مکتب اهل بیت(علیهم السلام) همیشه نسبت به کسانی که به دنبال فتنه‌انگیزی میان مسلمانان هستند هوشیار است.
 
علمای طرابلس نیز در بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با ملت لبنان تأکید کردند: این فتنه‌انگیزی که امروز شاهد آن هستیم، از سوی هیچ انسان عاقلی پذیرفته نیست لذا ما اهانت به مرجعیت دینی همه مذاهب مسلمانان و دشنام علنی به سمبل مذاهب و ایجاد فتنه را محکوم می‌کنیم.
 
در صحنه سیاست لبنان نیز شخصیت‌های سیاسی این کشور از جمله حسان دیاب، نخست‌وزیر این کشور نسبت به اقدام مذکور واکنش نشان داده و این اقدامات را محکوم کردند.
 
حسان دیاب در حساب توئیتری خود نوشت: نخست‌وزیری لبنان هرگونه شعار تفرقه‌آمیز علیه مذاهب به ویژه علیه عایشه همسر پیامبر اسلام‌(ص) را به شدت محکوم می‌کند.
تلاش مذبوحانه فتنه‌گران برای دامن زدن به فرقه‌گرایی در لبنان

وی از تمامی مردم لبنان و رهبران سیاسی و معنوی آنان خواست در این زمینه هوشیار باشند و با درایت رفتار کنند.

نخست وزیر لبنان همچنین از مردم کشورش خواست برای حفظ ثبات و امنیت داخلی با ارتش و نیروهای امنیتی همکاری کنند.
تلاش مذبوحانه فتنه‌گران برای دامن زدن به فرقه‌گرایی در لبنان

«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان هرگونه اهانت به نمادهای مذهبی هر یک از طوایف لبنان را محکوم کرد و هشدار داد: حوادث خشونت بار شب گذشته در برخی مناطق  زنگ خطر بود.
وی گفت: محکومیت‌ها هرچند قوی باشد، برای حوادث رخ داده کافی نیست به ویژه که به یکی از نمادهای مذهبی مذاهب لبنان اهانت شده است.

رئیس جمهور لبنان با درخواست برای مقابله با فتنه ناشی از اهانت به مقدسات دینی و معنوی اظهار کرد: ما با دشنام و تعرض نمی‌توانیم به زندگی کریمانه برسیم زیرا نمی‌توان با قدرت و زور به یکدیگر کمک کنیم.

وی افزود: باید اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم و به هدف پیشرفت کشور و نجات آن از عمق بحران‌های پی در پی با یکدیگر همکاری کنیم.
انتهای پیام
captcha