غفلت از تربیت نیروی انسانی و کادرسازی برای نظام اسلامی
کد خبر: 3905069
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
امام جماعت مسجد اعظم قم مطرح کرد:

غفلت از تربیت نیروی انسانی و کادرسازی برای نظام اسلامی

استاد حوزه علمیه و امام جماعت مسجد اعظم قم با اذعان به اینکه در کادرسازی و تربیت نیروی انسانی شاخص غفلت کرده‌ایم، اظهار کرد: اگرچه در اوایل انقلاب اقدامات ارزشمندی صورت گرفت، اما اگر فقط سیره کادرسازی در اوایل انقلاب کامل اجرا و به این شاخص توجه بیشتری می‌شد، بدون تردید امروز کادری بسیار قوی و مطلوب‌تر برای نظام داشتیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی مرتضوی، استاد حوزه علمیه و امام جماعت مسجد اعظم، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به جریان تاریخی امامت در شیعه، اظهار کرد: جایگاه امام در شیعه ۱۲ مصداق دارد که همگی واسط میان خلق و خالق است و هر فیضی بخواهد از جانب خدا به مردم برسد، به واسطه امام(ع) است. با توجه به آیه شریفه «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ»، در شب قدر ملائک در محضر امام عصر(عج) نازل می‌شوند و هر کاری به واسطه امام(عج) انجام می‌شود.

وی با پرداختن به شرایط تاریخی هر امام(ع) در تبیین دین، بیان کرد: پس شهادت سیدالشهداء(ع) و بهترین شیعیان و پیروان ائمه(ع) در واقعه کربلا، و وقایع کوفه، قیام توابین و مختار شیعیان زیادی کشته شدند. در پی این تحولات تاریخی، جمعیت شیعیان در زمان امام زین‌العابدین(ع) بسیار کم شد و به دلیل خفقان شیعیان نتوانستند برای کسب علم و دانش به امام(ع) رجوع کنند؛ لذا رشد چندانی در جامعه شیعیان آن دوران شاهد نبوده‌ایم.

کادرسازی در زمان اهل بیت(ع)

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: این روال از زمان امام باقر(ع) متفاوت شد و حضرت با توجه به اختلاف میان بنی‌امیه و بنی‌عباس، فرصت یافتند کرسی‌های درس و شاگردپروری را آغاز کنند. دامنه اختلافات بنی‌امیه و بنی‌عباس تا زمان امام صادق(ع) نیز ادامه یافت و باعث شد که حضرت در ابعاد مختلف علمی و اجتماعی توسعه زیادی را رقم بزنند، به گونه‌ای که نشر علم، کادرسازی و پرورش نیروی انسانی زیادی در زمان امام صادق(ع) شکل گرفت. اگر بخواهم برخی از شاگردان و سرآمدان تربیت شده مکتب امام صادق(ع) را معرفی کنم، باید به هشام بن حکم عالم در علم کلام، جابر بن حیان عالم در علم شیمی هارون مکی در علم اخلاق و عرفان اشاره کند. حضرت شاگردان بسیاری را تربیت کرد. نقل است که هارون مکی وقتی به درون آتش می‌رفت و می‌نشست و آتش کاری با او نداشت.

امام جماعت مسجد اعظم قم تصریح کرد: اگرچه در اوایل انقلاب اقدامات ارزشمندی صورت گرفت، اما اگر تنها سیره کادرسازی و تربیت نیروی انسانی در اوایل انقلاب کامل اجرا و به آن توجه بیشتری می‌شد، بدون تردید امروز ما کادری بسیار قوی و مطلوب‌تر برای نظام داشتیم. ما در کادرسازی و تربیت نیروی انسانی شاخص غفلت کرده‌ایم و در نشر علم آن طور که باید تلاش جدی نداشته‌ایم، چراکه اگر قدرتی امروز در عالم حرفی برای گفتن دارد، به واسطه در اختیار داشتن علوم و فنون است.

اخلاق در جامعه زنده نیست

استاد حوزه علمیه قم به موضوع اخلاق در جامعه اشاره کرد و گفت: متأسفانه اخلاق خیلی در جامعه ما زنده نیست و نتوانسته‌ایم هارون مکی‌های امام صادق(ع) را تربیت کنیم. امروز دچار فقر اخلاقی شده‌ایم، البته نه اینکه نخواهیم و یا کاری نکرده باشیم، کار شده است، اما کافی نیست؛ از نمونه‌ای خوب اخلاقی می‌توانیم به رزمندگان دوران دفاع مقدس یا حاج قاسم سلیمانی اشاره کنیم. به قول ملک‌الشعرای بهار «اقوام روزگار به اخلاق زنده‌اند / قومی که گشت فاقد اخلاق مردنی است.»

حجت‌الاسلام مرتضوی به آثار سوء فضای مجازی نیز پرداخت و افزود: اگر امروز شاهد بداخلاقی‌ها، بدعهدی‌ها، تهمت و دروغ‌ها، خلف وعده هستیم آن است که رشد و توسعه فضای مجازی که تور دشمن برای تهی ساختن جامعه از اعتقادات و سبک زندگی اسلامی غافل شویم. دشمن از بدو انقلاب اسلامی علی‌الخصوص دهه اخیر برنامه‌های متعدد و شبیخون‌های فرهنگی را علیه ملت ایران به راه انداخته است که مسئولان باید درباره آن آگاهی‌بخشی کنند.

وی در پایان در پایان در توصیف «مؤمن واقعی» تصریح کرد: منظر امام صادق (ع) می‌فرمایند؛ «لا تَغتَرّوا بِصَلاتِهِم ولا بِصیامِهِم، فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَما لَهِجَ بِالصَّلاةِ و الصَّومِ حَتّى لَو تَرَکَهُ استَوحَشَ، وَ لکِنِ اختَبِروهُم عِندَ صِدقِ‌الحَدیثِ و أداءُالامانَةِ»، در صفحه ۱۰۴ از جلد ۲ کتاب کافی آمده است، امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرماید که فریب نماز و روزه مردم را نخورید، زیرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى‌کند که اگر آن‌ها را ترک گوید، احساس ترس مى‌کند، بلکه آن‌ها را به راستگویى و امانتدارى بیازمایید.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha