شهید چمران بازیگر اصلی فعالیت‌های میدانی امام موسی صدر در لبنان بود
کد خبر: 3905448
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
هم‌رزم شهید چمران در جبهه‌های لبنان:

شهید چمران بازیگر اصلی فعالیت‌های میدانی امام موسی صدر در لبنان بود

«محمدسعید الخنساء»، عضو سابق جنبش أمل لبنان، گفت:‌ یاد امام موسی صدر همیشه خاطراتی از دکتر چمران را زنده می‌کند. نام این دو به یکدیگر گره خورده و چه‌بسا پیوستی از مفاهیم اجتماعی و فلسفی است. شهید چمران بازوی راست امام موسی صدر و بازیگر اصلی فعالیت‌های میدانی ایشان بود.

نام شهید چمران در کنار امام موسی صدر پیوستی از مفاهیم فلسفی و اجتماعی است

«محمدسعید الخنساء»، عضو سابق جنبش أمل و هم‌رزم شهید چمران در جبهه‌های نبرد علیه دشمن صهیونیستی در لبنان، در گفت‌وگوی اختصاصی با سرویس بین‌الملل خبرگزاری ایکنا درباره دکتر شهید مصطفی چمران تصریح کرد: شهید چمران مردی مجاهد، آگاه، و دارای بینش قوی و هدفمند بود و شخصیتی خستگی‌ناپذیر داشت. بدون شک شخصیت جهادی و علمی شهید چمران تحسین‌برانگیز است و همین باعث شد که در لبنان جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد:‌ شهید چمران شخصیتی پویا، اثرگذار، علمی، فعال و فوق‌العاده خلاق داشت. او با حضور در لبنان و ایفای نقشی فعال در کنار مردم این کشور، دانش سیاسی فوق‌العاده خود را ثابت کرد. به صراحت باید گفت شهید چمران مردی مجاهد، آگاه، و دارای بینش قوی و هدفمند بود و شخصیتی خستگی‌ناپذیر داشت. وی شب و روز کار می‌کرد و با تمام افراد جامعه اعم از بزرگسالان و کودکان متواضع بود. او روابط گرم و صمیمانه‌ای با دیگران داشت و احترام زیادی برای همه قائل بود. دکتر چمران روحیه آگاهی و نشاط را به اطرافیان خود می‌آموخت و خواستار فعالیت‌های هدفمند بود. با اخلاق و روحیه لطیفی که داشت اطرافیان را به خود جذب و در تعامل با دیگران مردم را مشتاق دوستی با خود می‌کرد؛ «فَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ: چه نيكوست پاداش اهل عمل»، بدون شک وی در فعالیت و نشاط فردى منحصربه‌فرد و جهادی بود و بینشی کاملاً مؤمنانه داشت.

نقش شهید چمران در آگاهی‌بخشی به نسل جوان لبنان

هم‌رزم لبنانی شهید چمران تصریح کرد:‌ دکتر چمران در طول حضور خود در لبنان توانست اثر بزرگی بر جوانان و به‌ویژه محبان اهل‌ بیت(ع) باقی گذارد. من معتقدم شهید چمران در سطح فکری و میدانی تأثیر چشمگیری بر مردم لبنان گذاشت و نقش بزرگی در آگاهی‌بخشی به نیروهای جوان در راستای مسلح شدن و یادگیری علوم نظامی آن‌‌ها ایفا کرد. وی همیشه در مقابل دیدگان نسل جوان به ورزش و تیراندازی می‌پرداخت. جوانان لبنان همیشه سخنان زیبای او را مبنی بر اینکه باید برای مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی در جنوب لبنان آماده شوند، پذیرا بودند. شهید چمران همیشه در مناطق مختلف لبنان برای تشکیل حلقه‌های گفت‌و‌گو با جوانان تلاش می‌کرد. بنده وی را در سفرهای هفتگی به مناطق مختلف لبنان همراهی می‌کردم؛ «بعلبک»، «قاع الاوسط» و «هرمل» از جمله این مناطق بود و در آنجا فعالیت‌های گسترده‌ای برای آماده‌سازی نیروهای مقاومت انجام می‌داد و در همین راستا با شخصيت‌هاى برجسته عشایری، طایفه‌ای و دولتی دیدار و آنها را از خطرات رژیم صهیونیستی آگاه می‌کرد.

وی افزود: بدون شک شخصیت جهادی و علمی شهید چمران تحسین برانگیز است و همین باعث شد که در لبنان جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. دکتر چمران دارای شخصیتی اخلاقی و منحصر به‌فرد بود و همیشه با تواضع و آمادگی کامل به مردم لبنان در تمامی مسائل کشورشان یاری می‌رساند؛ وی محبوبیت زیادی بین نسل جوان، دوستان و همراهانش در لبنان داشت؛ مادرها و پدرهای لبنانی او را شخصیتی قابل احترام می‌دانستند. وی به عنوان فردی فداکار، علمی، متخصص و سخت‌کوش در راه مسائل بزرگ اسلام معروف شده بود؛ به‌گونه‌ای که حتی دانش‌آموزان مدارس لبنان وی را شناخته و احترام و اکرام می‌کردند. با توجه به اینکه فعالیت مستمر شهید چمران به منطقه خاصی از لبنان محدود نبود، بنده تأکید می‌کنم که مصطفى چمران شخصیتی معروف در بین تمامی آحاد مردم لبنان داشت. وی نیز با ارائه راهکارهای ارزشمند و قابل توجه در کنفرانس‌ها، جلسات و نشست‌های مختلف حضور پیدا می‌کرد.

شهید چمران بازیگر اصلی فعالیت‌های میدانی امام موسی صدر در لبنان بود

نام چمران به نام امام موسی صدر گره خورده است

الخنساء با اشاره به مراودات دکتر چمران با امام موسی صدر در لبنان، گفت: یاد امام موسی صدر همیشه خاطراتی از دکتر چمران را زنده می‌کند. نام این دو به یکدیگر گره خورده و چه بسا پیوستی از مفاهیم علوم اجتماعی و فلسفی است. شهید چمران بازوی راست امام موسی صدر بود و بازیگر اصلی فعالیت‌های میدانی امام موسی صدر بود؛ وی نیز همراه موسی صدر، در تشکیل جنبش أمل نقش مؤثری داشت و از فرماندهان آن بود و امام موسی صدر سیاست‌گذاری و خطوط کلی برنامه‌های جنبش را مشخص می‌کرد و اجرای عملی برنامه‌ها با دکتر چمران بود. من معاونت مرکزی جنبش محرومین در زمان فرماندهی شهید چمران را بر عهده داشتم. دکتر چمران در تمامی امور سخت و پیچیده در کنار امام موسی صدر حضور پیدا می‌کرد و عملیات گروهی و لجستیکی را برعهده داشت. بنابراین صحبت از امام موسی صدر و جنبش أمل یاد دکتر چمران و موفقیت‌ها و فرماندهی چشمگیر و اساسی و تاریخی ایشان را زنده می‌کند. نام دکتر چمران توأم با نام موسی صدر و جنبش أمل است.

عضو سابق جنبش أمل در پايان اين گفت‌و‌گو تأكيد كرد: مردم لبنان به امام خمینی(ره) و امام موسی صدر و دکتر شهید مصطفی چمران عشق می‌ورزند زیرا آنها بدون هیچ تردیدی در کنار حق ایستاده و در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی مبارزه کردند و به مستضعفان و محرومین جهان یاری رساندند. بنده نیز هنگامی که رئیس شهرداری شهر «الغبیری» بودم خداوند این توفیق را به من عطا کرد و نام یکی از خیابان‌های اصلی را که به فرودگاه بین‌المللی بیروت منتهی می‌شود،‌ خیابان «روح‌الله الموسوی الخمینی(ره)ِ» نامگذاری کردم. خیابان دیگری را نیز به موازات آن خیابان «امام موسی صدر(ره)» نامگذاری کردم و در نزدیکی این دو خیابان، خیابان دیگری همراه با تندیسی از چمران را به نام شهید دکتر مصطفی چمران نام نهادم. مردم لبنان این اقدام را قدر دانسته و آن را هدیه‌ای به مردم عزیز ایران توصیف کردند. از خداوند منان می‌خواهیم راه امام خمینی(ره) و شهیدان و مجاهدانی را که برای کرامت انسانی و دین اسلام تلاش کردند، نورانی کرده و خیر و برکت دهد.

گفت‌وگو از مجید عبیداوی

انتهای پیام
captcha