جست‌وجوی قرآنی به بانک اطلاعاتی دانشگاه هامبورگ اضافه شد
کد خبر: 3905689
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵

جست‌وجوی قرآنی به بانک اطلاعاتی دانشگاه هامبورگ اضافه شد

مدیران بانک اطلاعاتی آثار مصور اسلامی در دانشگاه هامبورگ به‌ تازگی بخشی را برای جست‌وجو در حوزه قرآن راه‌اندازی کرده‌اند که در آن تصاویر و اطلاعات مربوط به 47 هزار و 500 نسخه خطی و آثار مصور قرآنی به صورت آنلاین در دسترس محققان و علاقه‌مندان حوزه‌های علوم قرآنی و مطالعات اسلامی قرار گرفته است.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، دانشگاه هامبورگ در سال جاری امکان ویژه‌ای را برای محققان حوزه علوم قرآنی فراهم کرده است. مسئولان این دانشگاه به ‌تازگی بخش جست‌وجوی آثار قرآنی را به بانک اطلاعاتی آثار مصور اسلامی اضافه کرده‌اند و این اقدام دسترسی پژوهشگران و علاقه‌مندان را به تصاویر و اطلاعات مربوط به 47 هزار و 500 نسخه خطی و مجموعه‌ مصور در حوزه قرآنی امکان‌پذیر کرده است.

بانک اطلاعاتی آثار مصور اسلامی در دانشگاه هامبورگ در سال 2013 با هدف نمایش تصاویر و اطلاعات مربوط به آثار مصور جهان اسلام شکل گرفت. در این بانک اطلاعاتی، تصاویر و اطلاعات مربوط به آثار مصور فارسی، عربی، عثمانی و مغولی از سال‌های 700 ـ 1900 میلادی در دسترس عموم قرار گرفته است. از جمله این آثار می‌توان به نقاشی‌ها، مینیاتورها، نسخ خطی، نمونه‌هایی از تذهیب و کتب مهم اشاره کرد که از موزه‌ها و کتابخانه‌های معروف جهان جمع‌آوری شده‌اند.

مدیران بانک اطلاعاتی آثار مصور اسلامی، روش‌های متفاوتی برای جست‌وجوی آثار ایجاد کرده‌اند. محققان می‌توانند از طریق وارد کردن نام یک اثر، عنوان مجموعه‌های هنری، تاریخ ثبت و مکان نگهداری اثر، مبدأ پیدایش و همچنین زمان انتشار آثار مکتوب، اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند.

برای استفاده از این بانک اطلاعاتی، نیازی به ثبت‌نام در سایت نیست و هر فردی به راحتی می‌تواند در حوزه مورد نظر خود به جست‌وجو بپردازد. همچنین کسانی که در سایت ثبت‌نام می‌کنند، از امکانات بیشتری بهره‌مند می‌شوند و حتی می‌توانند نتایج جست‌وجوهایشان را در صفحه خود ذخیره کنند.

انتهای پیام
captcha