تعیین تکلیف مسابقات بین‌المللی در مردادماه / تعطیلی بنیاد مسابقات و مرکز حفظ قرآن سازمان اوقاف
کد خبر: 3905858
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
مهدی قره‌شیخلو خبر داد:

تعیین تکلیف مسابقات بین‌المللی در مردادماه / تعطیلی بنیاد مسابقات و مرکز حفظ قرآن سازمان اوقاف

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن نهایتاً تا مردادماه تعیین تکلیف خواهد شد، گفت: در دو مکاتبه‌ای که با وزارت بهداشت شده، به صورت قطعی رأی به لغو مسابقات داده نشده است.

برنامه افق رادیو قرآن

به گزارش ایکنا، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه عصر امروز، ۳۱ خردادماه با حضور در برنامه افق رادیو قرآن به گفت‌وگو با جواد نصیری، کارشناس‌مجری این برنامه حول مأموریت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخت.

قره‌شیخلو در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به اینکه شش‌ماه از حضورش در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه سپری شده است، گفت: در طول این شش ماه، علاوه بر اقدامات معمول، کارهای زیرساختی نیز انجام شده که از جمله آن منقح کردن مأموریت‌های قرآنی مرکز بوده است و مأموریت‌ها با هماهنگی ریاست سازمان، در ۱۸ بند تعریف شد.

تعریف ۱۸‌ مأموریت در 3 حوزه

وی با بیان اینکه مأموریت‌های تعریف شده در سه حوزه کلی آموزش‌‌های تخصصی قرآن‌، مسابقات و توسعه موقوفات بوده است، افزود: هر کدام از این حوزه‌ها زیرشاخه‌هایی دارد؛ به عنوان مثال در بخش آموزش‌های تخصصی، بحث حمایت از نخبگان قرآنی هم دیده شده است.

قره‌شیخلو یکی دیگر از گام‌های برداشته شده در این‌ مدت را بررسی ساختار مرکز امور قرآنی عنوان و اظهار کرد: تلاش شده است متناسب با این‌ مأموریت‌ها، ساختار جدیدی در مرکز ایجاد شود تا پاسخگوی نیازها باشد. در گام سوم نیز بر روی تخصصی کردن نیروهای مرکز متمرکز خواهیم شد. با توجه به اینکه مأموریت‌های ما تخصصی است، لذا نیروهای انسانی مرکز نیز باید متخصص در امور مختلف باشند. این سه گام آغاز شده و امیدوارم تا یک یا دو ماه آینده به سرانجام برسد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه حدود ۲۰ نفر در مراکز فعالیت دارند، تصریح کرد: در ساختار جدید، ۳۵ پست تعریف شده است. با توجه به تأکید سازمان مدیریت بر چابک‌سازی، ما نیز به دنبال افزایش پست‌ها نیستیم، بلکه آنها را در همین حد نگه خواهیم داشت.

ظرفیتی که محدود به مسابقات شده است

وی در بخش دیگری از این‌ گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد رویکردهای مرکز در سه حوزه کلی تعریف شده، افزود: ظرفیت مرکز به دلیل بزرگی و حجم مسابقات در این بخش خلاصه شده بود و همه مرکز را در مسابقات خلاصه کرده و با آن می‌شناختند، لذا به آموزش‌ها و موقوفات به صورت جدی پرداخته نشده بود. اینکه بتوانیم برنامه‌ها و بودجه‌های خود را به هر سه حوزه اختصاص دهیم، کار بزرگی است که آن را دنبال می‌کنیم.

قره‌شیخلو در مورد سرنوشت بنیاد مسابقات که قبلاً به عنوان متولی برگزاری مسابقات قرآن در کشور معرفی شده بود، گفت: با توجه به اینکه در کمیسیون تبلیغ و ترویج، اشکالاتی به سند مسابقات قرآن وارد شده بود، مقرر شد تا مورد بازبینی قرار بگیرد، از جمله این اصلاحات بحث بنیاد مسابقات بود. بنابر این ما دیگر در سازمان اوقاف و امور خیریه و مرکز امور قرآنی، مرکزی به نام بنیاد مسابقات نخواهیم داشت و خود مرکز مسئول و متولی آن است.

وی با تأکید بر اینکه برای اجرایی کردن برنامه‌ها باید از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کنیم، به ذکر نمونه‌ای از این مورد پرداخت و گفت: از چند سال پیش در اوقاف، ستادهای حفظ قرآن در استان‌ها و از جمله استان قم راه‌اندازی شده بود، در همین راستا به ریاست سازمان پیشنهاد دادم که نباید تصدی‌گری داشته باشیم و موسسه‌داری اوقاف کار درستی نیست، بلکه باید از ظرفیت‌ها استفاده کنیم و لذا مرکز حفظ تعطیل و مقرر شد تا برای برون‌سپاری فعالیت‌ها، از ظرفیت موسسات قرآنی استفاده شود. در مورد بنیاد مسابقات نیز همین دید وجود دارد و اگر‌ واقعاً مرکزی وجود داشته باشد که بتواند مجری برگزاری مسابقات شود، نیازی نیست، اوقاف بنیاد راه‌اندازی کند. اگر‌ بنیاد مجموعه‌ای خارج از سازمان بود، شاید امکان ادامه داشت، اما اینکه صرفاً یک‌ مرکز راه‌اندازی کنیم و صفر تا صد امکانات از امکانات سازمان اوقاف باشد، دیگر برون‌سپاری نیست، لذا به اعتقاد من تغییر اسم دردی را درمان نمی‌کند، بلکه باید در واقعیت تغییر صورت بگیرد.

اصلاح سند مسابقات تا فصل پاییز

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بحث در مورد سند مسابقات قرآن کریم پرداخت و تأکید کرد: دوره قبلی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور پایان یافته و در جلسه روز اول تیرماه این ستاد، اعضای کمیته‌ها مشخص خواهد شد. پس از انتخاب مسئولان کمیته‌ها، یکی از مأموریت‌های فوری کمیته، طرح و برنامه بررسی سند مسابقات خواهد بود. تا پاییز فرصت داریم تا سند را اصلاح و به کمیسیون تبلیغ و ترویج ارائه دهیم.

وی افزود: قطعاً دوستان در تهیه سند قبلی زحمات زیادی متحمل شده‌اند، اما آن چیزی که باعث شده تا این سند محل ایراد واقع شود، این بوده است که از ابتدا مختصات کار به دوستان ارائه نشده بود. مسابقات ظرفیتی دارد و نمی‌توانیم با موضوع مسابقات همه مسائل قرآنی کشور را تحت‌الشعاع قرار دهیم. همان ایام بررسی سند گفته می‌شد که سند از طریق مقایسه با رویدادهایی همچون اسکار تدوین شده است و این نیز محل اشکال بود. لذا مقرر شد سند مورد بازبینی قرار بگیرد. در واقع پایه کار همین است و اصلاحات لازم بر روی آن صورت خواهد گرفت تا عملیاتی شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین در مورد چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن تصریح کرد: تماس‌ها و فشارهای زیادی از طریق ادارات کل استان‌ها و ... ایجاد شد تا زمان ثبت‌نام مسابقات تمدید شود، اما با توجه به اینکه از قبل اعلام شده بود تمدید نخواهیم داشت، ثبت نام در زمان مقرر پایان یافت. فرهنگ مراجعه دقیقه ۹۰ برای انجام کارها باید از بین برود و از قرآنی‌ها انتظار می‌رود نظم را بیشتر از همه رعایت کنند. لذا با وجود اینکه می‌دانستیم امکان دارد عده‌ای جا بمانند، اما محکم بر روی مواضع ماندیم تا از سال بعد تبدیل به یک فرهنگ شود. با وجود تمدید نشدن زمان ثبت نام و جا ماندن‌ها، حدود پنج هزار نفر ریزش نسبت به سال قبل داشته‌ایم، اما به نظر من ارزش داشته است. البته سایت هم اشکالاتی داشت که باید تلاش شود در آینده اشکالات آن برطرف شود.

قره‌شیخلو در مورد شرایط برگزاری مسابقات با توجه به وضعیت عمومی کشور، افزود: امسال مرحله شهرستانی را بر اساس چند شاخص تجمیع کردیم و در واقع در استان‌ها منطقه‌ای شده است. ابلاغ شده است تا در زمان برگزاری مسابقات شهرستانی و استانی تجمعی وجود نداشته باشد و شرکت‌کننده صرفاً در زمان اجرای خود در سالن حضور داشته باشد. در مرحله استانی نیز با توجه به وضعیت استان تصمیم‌گیری خواهد شد. مسابقات ملی نیز تابع شرایط است، اگر مسابقات بین‌المللی برگزار شود، سراسری نیز برگزار خواهد شد. دو مکاتبه با وزارت بهداشت صورت گرفته و در هیچ یک به طور قطعی به لغو مسابقات اشاره نشده است. ما در آخرین نامه حتی پیشنهاد برگزاری مسابقات در آبان‌ماه را ارائه کردیم که در نهایت به برگزاری غیر حضوری و ... توصیه شد. با توجه به شرایط موجود و اوج‌گیری مجدد کرونا در کشور، بعید می‌دانم مسابقات بین‌المللی برگزار شود. ضمن اینکه تیم‌هایی برای بررسی گزینه‌های برگزاری و از جمله برگزاری غیر حضوری متمرکز شده است که البته نیاز به زیرساخت‌های زیادی دارد. تلاش می‌کنیم‌ تا برگزار شود، اما شرایط، بسیار تعیین‌کننده خواهد بود، ضمن اینکه به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیستیم.

لغو مسابقات بین‌المللی تنها در یک کشور

وی با اشاره به اینکه به غیر از اردن، هیچ کشوری مسابقات بین‌المللی خود را لغو نکرده است، اظهار کرد: برگزاری مسابقات دارای اهداف فرهنگی است که اگر قرار باشد مسابقات برگزار شود و تجمعی نداشته باشیم، شور و حال خود را نخواهد داشت، امیدوار هستیم حداکثر در مردادماه، برگزاری مسابقات بین‌المللی تعیین تکلیف شود.

قره‌شیخلو در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد دیگر‌ مأموریت‌های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: در بحث آموزش‌های تخصصی، جنس آموزش‌ها باید به نحوی با محور مسابقات باشد. بحث آموزش داوری و ساماندهی داوری یکی دیگر از بحث‌هایی است که چندین سال است درگیر آن هستیم. امسال این قضیه را به سرانجام خواهیم رساند و نظامی برای این کار تعریف خواهیم کرد تا از حالت سلیقه‌ای خارج شود. لذا در بحث آموزش تخصصی ساماندهی داوران را حتماً خواهیم داشت. برنامه ما این است فراخوانی منتشر کنیم و هر کسی که مدعی داوری در هر رشته‌ای باشد، دعوت کنیم تا در یک مسابقه شبیه‌سازی شده، مورد آزمون قرار بگیرد تا گزینش شود تا در داوری محدود به تعداد خاصی نشویم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بخش دیگر آموزش‌ها تقویت موضوع قرائت و حفظ به صورت تخصصی در کشور است. یکی از مشکلاتی که وجود دارد، این است که ورودی مسابقات دچار افت شده است، اگر‌ به چند سال اخیر نگاه کنید، متوجه خواهید شد که نفرات برتر یک تعداد معدود هستند که هر سال رتبه آنها جابجا می‌شود و نیروی جدید کمتر خود را نشان می‌داد، در دهه ۶۰ و ۷۰ که در مسابقات حضور داشتیم، هر سال در مسابقات چهره‌های جدید می‌دیدیم. لذا باید آموزش‌های تخصصی را جدی بگیریم و از جلساتی که کار تخصصی می‌کنند، حمایت کنیم. از خود نخبگان قرآنی نیز باید حمایت داشته باشیم و حداقل‌هایی برای آنها فراهم کنیم تا انگیزه‌ای برای ورود داشته باشند.

وقف‌های مشارکتی قرآنی

وی در ادامه در مورد توسعه موقوفات قرآنی نیز بیان کرد: متأسفانه وقف قرآنی درصد پایینی از وقف کلی دارد و کمتر از دو درصد است. باید تلاش کنیم فرهنگ وقف قرآنی را در جامعه رواج دهیم. بسیاری از وقف‌های قرآنی محدود به کارهای سنتی همچون تلاوت بر سر مزار درگذشتگان است. در حال حاضر بر روی وقف‌های مشارکتی قرآنی تمرکز کرده‌ایم و قرار شده است تعدادی پروژه که برای مردم‌ ملموس باشد، معرفی شود و عواید آن پروژه‌ها به سمت حمایت‌ از فعالیت‌های قرآنی برود.

قره‌شیخلو در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در مورد مشارکت سازمان اوقاف در طرح قرآنی ۱۴۵۴، گفت: با توجه به اینکه سازمان اوقاف مسئولیت ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن را نیز بر عهده دارد، از آن منظر وظیفه داریم به دوستان در طرح ۱۴۵۴ کمک‌ کنیم. امسال از بودجه سال ۹۸، پنج میلیارد تومان به ستاد راهبری اختصاص یافته است و امیدواریم امسال چند کار زیرساختی خوب با این بودجه انجام دهیم. یکی از این اقدامات زیرساختی، طراحی سامانه‌ای برای تجمیع تعداد حافظان قرآن است. یکی دیگر از طرح‌هایی که باید حمایت شود، همین طرح ۱۴۵۴ است.

وی در پایان اظهار کرد: امسال اتفاقات خوبی رخ می‌دهد، اولاً در جلسه کارشناسی با محوریت شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مصوبه‌ای تهیه شد که رسانه ملی در زمینه حفظ قرآن، یک برنامه پنج‌ساله داشته باشد. امسال تلاش شد آیتم‌های متنوعی تهیه شود و محدود به استادمحوری و استودیومحوری نباشد. به اعتقاد من یک ‌تیم‌ کارشناسی باید در کنار طرح حضور داشته باشد و نقاط قوت و ضعف را برای دوره‌های بعدی احصا کند. به اعتقاد من‌ گام‌های خوبی در حال برداشته شدن است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha