الحاق کرانه باختری به رژیم صهیونیستی؛ موانع و تبعات / مقاومت همچنان تنها گزینه است
کد خبر: 3907071
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۸
صباح زنگنه تشریح کرد:

الحاق کرانه باختری به رژیم صهیونیستی؛ موانع و تبعات / مقاومت همچنان تنها گزینه است

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه الحاق کرانه باختری به رژیم صهیونیستی با موانعی در داخل سرزمین‌های اشغالی، کشورهای همسایه و در عرصه بین‌المللی مواجه است، گفت: باید دید این رژیم با وجود همه این موانع و چالش‌ها دست به این اقدام خواهد زد یا همچنان از این سیاست به منزله یک تهدید و شمشیر داموکلس بالای سر فلسطینی‌ها و کشورهای همسایه فلسطین استفاده خواهد کرد.

صباح زنگنه

صباح زنگنه، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اعلام الحاق کرانه باختری به رژیم صهیونیستی در هفته جاری و تبعات این اتفاق در منطقه و موانع تحقق آن گفت: این مسئله جزو عقاید اصلی صهیونیسم بین‌الملل و براساس مبانی اعتقادی و تاریخ جعلی یهود در تلمود است. بنابراین از ابتدای طراحی برای تأسیس رژیم صهیونیستی این بحث مد نظر بوده و دنبال می‌شده است.

مهم‌ترین موانع اجرای طرح الحاق

وی ادامه داد: تحقق این اتفاق با یک مشکل واقعی و عینی مواجه بوده و آن هم تراکم جمعیتی فلسطینی‌ها در این مناطق و نزدیکی این منطقه به قدس شریف است. علاوه بر موانع عینی و دموگرافیک(جمعیتی) یک سری موانع سیاسی در داخل سرزمین‌های فلسطینی، کشورهای همسایه و در عرصه بین‌المللی به علت مخالفت‌های جهانی همواره باعث عدم تحقق این اتفاق شده است.

زنگنه اظهار کرد: لذا رژیم صهیونیستی براساس مجموعه این موانع سیاست گام به گام اشغال سرزمین‌های فلسطینی را تعقیب کرده و این سیاست را با اقداماتی مانند تأسیس شهرک‌های صهیونیست‌نشین و حمایت از آن‌ها، مصادره زمین‌های کشاورزی فلسطینیان و تخریب خانه‌های آنها انجام داده است، اما این سیاست سالیان درازی به طول انجامیده و اکنون صهیونیست‌ها به دنبال یک اقدام اشغالگرانه وسیع در کوتاه‌مدت هستند.

این کارشناس مسائل منطقه ابراز کرد: همانطور که ابتدا بیان کردم مهم‌ترین مانع اجرای طرح الحاق کرانه باختری، مانع جمعیتی و تأثیرات آن بر ژئوپلیتیک منطقه است. این اقدام می‌تواند اوضاع را در اردن مختل کند و این کشور را از یک جمعیت 50 درصد فلسطینی و 50 درصد اردنی به یک جمعیت 80 درصد فلسطینی و 20 درصد اردنی تبدیل کند و این بدان معناست که پادشاهی اردن به یک آشفتگی سیاسی دچار خواهد شد. همچنین این مسئله در عراق و تا حدودی سوریه آثار منفی زیادی خواهد داشت.

عملی ‌شدن الحاق و تضعیف امنیتی رژیم صهیونیستی  

وی تصریح کرد: از طرفی این اتفاق برای رژیم صهیونیستی و سایر سرزمین‌های تحت اشغال ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی زیادی خواهد کرد و در کنار آن‌ها باید مخالفت‌های بین‌المللی از جمله در کشورهای اسلامی و اروپایی را نیز مورد توجه قرار داد. لذا باید دید رژیم صهیونیستی با وجود همه این موانع و چالش‌ها دست به این اقدام خواهد زد یا همچنان از این سیاست به منزله یک تهدید و شمشیر داموکلس بالای سر فلسطینی‌ها و کشورهای همسایه فلسطین استفاده خواهد کرد.

زنگنه با بیان اینکه به اعتقاد من سیاست تدریجی و اشغال بخش به بخش سرزمین‌های فلسطینی همچنان ادامه خواهد یافت، اظهار کرد: شاید مهم‌ترین گامی که می‌تواند در مقابل این سیاست برداشته شود تثبیت حضور فلسطینیان در این مناطق و ترک نکردن این سرزمین‌ها به هر قیمت است.

انتفاضه سوم در راه است؟

زنگنه درباره احتمال شکل‌گیری مبارزه مسلحانه در کرانه باختری در صورت اجرای طرح الحاق گفت: من احتمال این مسئله را ضعیف می‌دانم. حاکمیت‌های اغلب کشورهای عربی در وضعیت فعلی بسیار شکننده و متمایل به رژیم صهیونیستی هستند یا اینکه در فضای رعب و وحشت و انتظار کمک از سوی آمریکا و اسرائیل هستند، اما علیرغم این وضعیت مقاومت ملت فلسطین همچنان عامل و مؤلفه اصلی در ممانعت از عملی شدن این طرح صهیونیستی ـ آمریکایی است که می‌تواند به یک انتفاضه سوم در سرزمین‌های اشغالی منجر شود.

انتهای پیام
captcha