ضرورت ایجاد ظرفیت‌های جدید در بخش فرهنگی و تبلیغ
کد خبر: 3907827
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷

ضرورت ایجاد ظرفیت‌های جدید در بخش فرهنگی و تبلیغ

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه فضای سنتی همراه با روضه و منبر جز ظرفیت‌های فرهنگی و تبلیغی این مجموعه است، گفت: باید ظرفیت‌های جدید دیگری نیز در بخش فرهنگی و تبلیغی ایجاد شود.

ضرورت ایجاد ظرفیت‌های جدید در بخش فرهنگی و تبلیغحجت‌الاسلام محمد هادی نظیری، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان، اظهار کرد: سازمان تبلیغات در چند حوزه فعالیت دارد که مهمترین بخش فعالیت این مجموعه، به بخش «تبلیغ و استقرار روحانیون در فضاهای شهری و روستایی» باز می‌گردد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان ادامه داد: در مجموعه 2 هزار و 224 مبلغ و 982 مبلغه در سطح استان مشغول به فعالیت هستند، که در سال 98، 8 هزار و 212 ساعت نفر اعزام صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه امسال به دلیل کرونا، اعزام مبلغ در ماه رمضان نداشتیم، گفت: به دلیل شرایط حاکم بر کشور و درگیری با کرونا اعزام مبلغین در سال گذشته کاهش یافت.
وی گفت: 268 روحانی مستقر و هجرت نیز در روستاهای استان مشغول به فعالیت هستند، تعدادی از روحانیون این مجموعه در روستاهای استان مستقر و مشغول به امر تبیلغ هستند و برخی دیگر نیز در مناسبت‌های مختلف سال به روستاها اعزام می‌شوند.
نظیری با اشاره به اینکه محور دوم فعالیت این مجموعه، «هیئات حسینی» است، ادامه داد: 2 هزار و 159 هیئت ثبت شده در استان وجود دارد، 300 هیئت نیز در بخش بانوان در سطح استان مشغول به فعالیت هستند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان ابراز کرد: یکی دیگر از اقدامات این مجموعه، «سامان دهی مداحان» است که 2 هزار و 170 مداح آقا و 541 مداح خانم در سطح استان شناسایی و ثبت شده است.
وی ادامه داد: 247 مبلغه سنتی یا همان «خانم جلسه‌ای» نیز در سطح استان فعال هستند، این بانوان در حوزه علمیه تحصیل نداشته‌اند اما در مباحث تبلیغی موثر هستند.
نظیری گفت: بخش دیگری از فعالیت این مجموعه، «برنامه‌های قرآنی» است، 44 خانه قرآن شهری، 155 خانه قرآن روستایی و 46 موسسه قرآنی در استان وجود دارد که بخش مهمی از فعالیت اداره تبلیغات اسلامی استان، گسترش برنامه‌های قرآنی است.
این مقام مسئول ادامه داد: 192 خانه عالم نیز در فضاهای روستایی استان توسط این مجموعه احداث شده است این درحالی است که خانه‌های عالم دیگری نیز توسط قرارگاه سپاه و خیرین ساخته شده و یا درحال ساخت است.
وی افزود: در مجموع می‌توان گفت همدان نسبت به دیگر استان‌های کشور، در بخش فعالیت‌های قرآنی رتبه نخست را در کشور دارد، از حیث فعالیت‌های هیئتی نیز جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور دارد.
نظیری ابراز کرد: طرح «یادآوران عاشورا» که به همت شورای هئیات مذهبی استان در حال اجرا است در کشور بی‌نظیر است و نمونه مشابهی برای آن در سطح کشور وجود ندارد.
نظیری اشاره‌ای به راهبردها و سیاست‌های تبلیغات اسلامی استان در سال جاری داشت و گفت: بسترهای فرهنگی تبلیغی در سطح شهر و روستاها باید متناسب با نیازها و اقتضائات روز جامعه، تغییر کند.
وی با اشاره به اینکه فضای سنتی همراه با روضه و منبر جز ظرفیت‌های فرهنگی و تبلیغی این مجموعه است گفت: باید ظرفیت‌های جدید دیگری نیز در بخش فرهنگی و تبلیغی ایجاد شود.
نظیری یکی دیگر از راهبردهای جدید سازمان تبلیغات را «مردمی کردن تبلیغ» عنوان کرد و گفت:با گذشت 1400 سال از شکل‌گیری نظام دینی و اسلامی، این مردم بوده‌اند که همواره آن را پشتیبانی کرده‌اند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گفت: مردمی کردن امر تبلیغ، یعنی آنکه آحاد مردم در هر کسوت و جایگاه نسبت به ارزش دینی و انقلاب اسلامی مسئول هستند و باید نقش تبلیغی خود را به خوبی ایفا کنند.

انتهای پیام
captcha