فیلم | محمد علی: چرا در آمریکا همه چیزهای خوب، سفید است؟
کد خبر: 3908051
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
کنجکاوی‌های کودکانه بوکسور معروف؛

فیلم | محمد علی: چرا در آمریکا همه چیزهای خوب، سفید است؟

محمد علی کلی، بوکسور مشهور مسلمان با ذکر خاطرات کودکی خود از تبعیض نژادی گفت: در آن زمان، از اینکه همه چیزهای خوب در آمریکا سفید بودند، تعجب می‌کردم و همیشه در این باره از مادرم سؤال می‌پرسیدم.

به گزارش ایکنا؛ محمدعلی کلی، بوکسور مسلمان فقید آمریکایی با ذکر خاطراتی از دوران کودکی خود گفت: 
 
 
همیشه روزهای یکشنبه به کلیسا می‌رفتم؛ هیچ وقت دوست نداشتم در برخورد با مسائل، خشک و بی‌تفاوت باشم؛ مطالعات زیادی داشتم، سؤالات زیادی می‌پرسیدم و به کشورهای مختلف که می‌رفتم زندگی مردم را نگاه می‌کردم و یاد می‌گرفتم.

همیشه از مادرم می‌پرسیدم، مامان، چطور میشه که همه چیز سفیده؟!

چرا عیسی مسیح سفید پوسته و موهای بلوند و چشم‌های آبی داره؟

چرا تو نقاشی «شام آخر» همه سفید پوستن؟!

چرا فرشته‌ها سفیدن، پاپ سفیده، حضرت مریم و حتی فرشته‌ها هم سفیدن!

می‌پرسیدم: مامان، ما وقتی می‌میریم میریم به بهشت؟

او گفت: طبیعیه ما میریم به بهشت.

 گفتم: خب چه بلایی سر فرشته‌های سیاه اومده وقتی داشتند عکس می‌گرفتند؟

 بعد گفتم: من میدونم! چون سفیدپوست‌ها هم تو بهشت بودند حتماً فرشته‌های سیاه‌پوست در آشپزخانه در حال آماده کردن شیر و عسل بودند!

او گفت: از این حرف‌ها دست بردار پسر!
فیلم | محمد علی: چرا در آمریکا همه چیزهای خوب، سفید است؟

اما من همیشه کنجکاو بودم و همیشه برام سؤال بود چرا باید بمیرم تا برم به بهشت؟ چرا نمی‌تونستم ماشین‌های زیاد و خونه‌های قشنگ و پول خوبی داشته باشم؟ چرا باید صبر کنم تا بمیرم تا به شیر و عسل دست پیدا کنم؟

به هرحال همیشه کنجکاو بودم.

همیشه برام سؤال بود که چرا تارزان پادشاه جنگل در آفریقا است ولی سفیدپوسته!

من این مرد سفید رو در حال تاب خوردن بین شاخ و برگ‌ها‌ در آفریقا و با صدای عجیب حیوانات می‌دیدم که همه آفریقایی‌ها رو میزنه و فک شیر رو می‌شکنه؛ اون تارزانه که با حیوانات صحبت می‌کنه و آفریقایی‌ها که قرن‌ها اونجا بودن هنوز نمی‌تونستن با حیوانات صحبت کنند. فقط تارزان می‌تونه با حیوانات صحبت کنه.

برام عجیب بود چرا بانوی زیبای آمریکا همیشه سفید‌پوست بود. همه چیز آمریکایی‌ها سفید بود. سیگارهای کاخ سفید (White House cigarettes)، صابون قوی سفید، صابون پادشاه سفیدی (برندهای صابون در آن زمان)، دستمال کاغذی ابر سفید، اسپری موی باران سفید، واکس گردباد سفید؛ غذای فرشته‌ها کیک سفید بود و غذای شیطان‌ها کیک شکلاتی!

می‌پرسیدم: مامان چرا همه چیز سفیده؟! همیشه برام جای سؤال بود. حتی رئیس‌جمهور در  «کاخ سفید» زندگی می‌کنه!

حضرت مریم یک بره کوچیک داشت که پشم‌هاش به سفیدی برف بود؛ سفیدبرفی و همه چیز سفید بود؛ بابانوئل سفید بود.

برعکس، همه چیزهای بد سیاه بود؛ جوجه اردک زشت، سیاه بود؛ گربه سیاه، نشانه بد‌شانسی بود و اگه من شما رو تهدید کنم من از شما blackmail  (اخاذی) کرده‌ام! من گفتم: مامان چرا به اخاذی نمی‌گن whitemail آیا اونا هم دروغ میگن؟!

من همیشه کنجکاو بودم و همان موقع بود که متوجه شدم یک جای کار می‌لنگه.
 
 
گفتنی است، محمد‌ علی،‌ بوکسور حرفه‌ای سنگین‌وزن اهل آمریکا بود که سه بار پشت سر هم عنوان قهرمانی سنگین‌وزن جهان را از آن خود کرد. او با نام قبلی «کاسیوس مارسلوس کلی» پس از اینکه مسلمان شد نام خود را به محمد علی تغییر داد. از آن پس وی از همه خواست كه ديگر او را با نام محمد علی صدا بزنند. او اعلام كرد كه «كلی» نامی بود كه به نياكان برده او داده شده بود؛ او گفت: من اين نام را انتخاب نكرده‌ام و آن را نمی‌خواهم.
ترجمه از بهروز علی‌وردی
انتهای پیام
captcha