بررسی ملزومات سلامت جسم و روح دانش‌آموزان در لباس فرم مدرسه
کد خبر: 3908515
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶

بررسی ملزومات سلامت جسم و روح دانش‌آموزان در لباس فرم مدرسه

نشست بررسی ملزومات ایمنی و سلامت جسم و روح دانش‌آموزان در لباس فرم مدرسه از سوی انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران برگزار شد.

به گزارش ایکنا، دومین نشست تخصصی انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران به‌منظور بررسی چالش‌ها و موضوعات مرتبط با لباس فرم دانش‌آموزان در حوزه ایمنی و سلامت جسم و روح این قشر از جامعه با حضور آزیتا رضایی و مجتبی ظریفیان از مجریان گروه کودک و نوجوان شبکه دو، کیانا فرحی، متخصص پوست و ندا سرمه، دبیر کارگروه ایمنی و سلامت انجمن برگزار شد.   

در این نشست دبیر کارگروه ایمنی و سلامت انجمن پوشاک مدارس ایران با تأکید بر لزوم استفاده از لباس فرم برای دانش‌آموزان در محیط مدرسه به‌عنوان نخستین حضور اجتماعی پس از خانواده، اظهار کرد: بدون شک کودکان و نوجوانان از بر تن داشتن لباس فرم احساس رضایت می‌کنند و چه‌بسا زمانی که در کودکی از آنها پرسیده می‌شود که در آینده چه شغلی را انتخاب خواهند کرد، به سراغ گزینه‌هایی می‌روند که دارای لباس فرم بوده و بر اساس همین نگرش، تلاش می‌کنند انتخابی هویت‌مدار داشته باشند و این امر نشان از توجه دانش‌آموز به شأن و جایگاه اجتماعی از مسیر پوشش جذاب و استاندارد دارد.

سرمه به تأثیر رسانه به‌ویژه رسانه ملی به‌منظور فرهنگ‌سازی در زمینه استانداردسازی لباس فرم مدارس و همچنین لباس اجتماع گروه سنی کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: علی‌رغم اهمیت موضوع و شکسته شدن انحصار رسانه‌ها و با ظهور شبکه‌های اجتماعی اما همچنان اهمیت موضوع طراحی و تولید لباس فرم مدارس با تکیه‌ بر استانداردهای علمی و فرهنگی مغفول مانده پس در نتیجه از هم‌ اکنون باید به فکر تولید محتوای تخصصی و چند وجهی برای رفع مشکلات و نواقص فعلی و انتشار آن از طریق امکانات رسانه‌ای باشیم.

مجتبی ظریفیان که مخاطبان رسانه ملی او را با نام مستعار «عمو مهربان» در گروه کودک و نوجوان شبکه دو می‌شناسند، با بیان خاطراتی از لباس فرم خود در دوره دانش‌آموزی، بیان کرد: از آن زمان تجربه خوشایندی مرتبط با لباس فرم مدرسه برای من و بسیاری از همسالانم باقی نمانده چراکه تفکری مبنی بر توجه به اثرات لباس فرم بر سلامت جسم و روح دانش‌آموزان در آن سال‌ها و حتی تا هم‌اکنون وجود نداشته است.

ظریفیان با اشاره به تأثیرات لباس فرم دانش آموزان در تعیین میزان علاقه‌مندی این طیف به محیط مدرسه تأکید کرد و گفت: امروز دانش‌آموزان ما نیازمند ابزاری برای توجه هرچه بیشتر به جایگاه مدرسه در تعلیم و تربیت خود هستند و بی‌شک لباسی که او در این محیط بر تن دارد نخستین و مهم‌ترین مؤلفه برای ایجاد این نگرش در مسیر درست آن است و این از رسالت ما به ‌عنوان مجری برنامه‌های کودک و نوجوان است که این مهم را به دانش‌آموز، خانواده او و متولیان آموزش‌ و پرورش با زبانی شیوا گوشزد کنیم.

آزیتا رضایی دیگر مهمان این نشست که او را نیز با نام مستعار «خاله رویا» در تلویزیون می‌شناسند نیز در سخنانی گفت: هر قدر هم که از تأثیر توجه اصولی و استاندارد به جایگاه رنگ در روحیه و یادگیری دانش آموزان بگوییم، کم گفته‌ایم و براساس همین دیدگاه است که طی سالیان اخیر، ما و جمعیت همکارانمان در گروه کودک و نوجوان شبکه‌های مختلف رسانه ملی تلاش کرده‌ایم که نقش خود را در مسیر الگوسازی و ذائقه سازی برای پوشش کودکان و نوجوانان از درگاه تنوع طرح و رنگ در لباسمان مقابل دوربین صداوسیما ایفا کنیم.

رضایی با تأکید بر اینکه کودکان و نوجوانان باید در خلق جزئیات محیط آموزشی و مناسبات آن به شکل غیرمستقیم دخیل باشند، اظهار کرد: درک و شناخت از نیاز کودک و نوجوان به‌شدت ضروری است و در عین‌ حال نباید به‌گونه‌ای عمل کرد که محصلان خود را افرادی منفعل ببینند؛ در نتیجه یکی از شاخص‌های تأمین ایمنی و سلامت برای دانش آموزان از طریق لباس فرم مدرسه به همین اشراف و شناخت از ویژگی‌های جسمی و روحی دانش‌آموزان برمی‌گردد که این موضوعات مهم باید در کارگروه ایمنی و سلامت انجمن پوشاک مدارس برای گروه‌های سنی، جنسیت، جغرافیا و فرهنگ‌های مختلف به شکل دانشگاهی، بررسی و نتایج تحقیقات به کمک ما در رسانه ملی و سایر همکارانمان در دیگر رسانه‌های رسمی منتشر شود.

کیانا فرحی، پزشک متخصص پوست در این نشست بر لزوم استفاده از لباس فرم برای دانش‌آموزان تأکید و تصریح کرد: لباس متحدالشکل برای دانش‌آموزان یک مدرسه براساس میزان فعالیت آنها باید طراحی شود و چه‌بسا سهل‌انگاری در این دست موضوعات، به ایجاد اختلال در روند رشد جسمی و ذهنی دانش‌آموز منجر شود.

فرحی به موضوع مهم ایمن‌سازی در لباس دانش آموزان اشاره کرد و گفت: به‌طور مثال شلوار به‌عنوان جزء مهمی از این لباس تلقی می‌شود که باید متناسب با میزان جنب‌وجوش دانش‌آموز باشد و در این میان جنس پارچه و توجه به الیاف مورد استفاده و میزان تبادل هوا از نکات بسیار حائز اهمیت است.

وی تأکید کرد: لباس فرم مدارس باید به‌گونه‌ای طراحی شود که استانداردسازی وزنی کودک و نوجوان در آن لحاظ شود و اجزای لباس همچون مانتو، شلوار، کیف و کفش دانش‌آموز باید به فرم دهی اصولی بدن او در زمان ایستادن، راه رفتن و نشستن کمک کند درنتیجه نحوه طراحی لباس فرم باید به ایجاد استاندارد در این مؤلفه‌های حرکتی منتج شود.

فرحی گفت: متأسفانه تحقیقات نشان می‌دهد معضلاتی همچون ناباروری، قوز کمر، درد مفاصل و افزایش بی‌رویه وزن و اختلالات حرکتی افراد در سن بزرگ‌سالی، ریشه در دوران دانش‌آموزی آنها به‌واسطه لباس غیراستاندارد و نامناسبی دارد که طی ۱۲ سال به‌اجبار بر تن داشته‌اند و از هم‌اکنون باید برای جلوگیری از مواجهه با چنین معضلاتی در میان جوانان فردا چاره اندیشید.

در پایان این نشست تخصصی، مقرر شد با همکاری کارشناسان جمع، همکاری انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران با سازمان صداوسیما در شبکه سلامت و گروه کودک و نوجوان به‌منظور ایجاد فرصت‌های آموزشی در حوزه استانداردسازی لباس فرم مقاطع مختلف تحصیلی آغاز شود.

 

انتهای پیام
captcha