آیت‌الله سیستانی محور امنیت و وحدت ملی عراق است
کد خبر: 3908756
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
علمای لبنان:

آیت‌الله سیستانی محور امنیت و وحدت ملی عراق است

هیئت علمای بیروت در بیانیه‌ای اقدام توهین‌آمیز روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» علیه آیت‌الله سیستانی را محکوم و تصریح کرد: این مرجع دینی ارزش و جایگاه بسیار والایی در بین مسلمانان دارد و محور امنیت عراق عزیز و عامل اساسی حفظ وحدت ملی این کشور است.

به گزارش ایکنا به نقل از «المنار»، هیئت علمای بیروت در بیانیه خود تأکید کرد: انتشار کاریکاتور موهن نسبت به آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجعیت عالی دینی عراق، بیانگر ارزش‌های سیاستگذاران این روزنامه و کسانی است که پشت پرده این اقدامات هستند و کرامت دیگران را مورد اهانت قرار داده و فتنه مذهبی و کینه‌ و نفرت را گسترش می‌دهند و برای کشتار وحشیانه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: آنچه این روزنامه مرتکب شده است، اهانت به همه مسلمانان در عراق و خارج از این کشور است چرا که آیت‌الله سیستانی نه تنها یک الگوی مذهبی است بلکه یک سمبل ملی است که کشور و مردم عراق را در برابر فتنه تکفیری‌هایی که از سوی فتنه‌انگیزان حمایت می‌شوند، محافظت کرده است.

هیئت علمای بیروت در پایان تأکید کرده است: ما رفتارهای توهین‌آمیز را، از سوی هر کس و به هر علتی که انجام شده باشد، نمی‌پذیریم و خواستار محکومیت گسترده این اقدام و عذرخواهی عاملان این اهانت و دست برداشتن آنها از چنین اقدامات شنیعی هستیم.

در همین ارتباط، حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای، توهین روزنامه وابسته به رژیم سعودی به مرجعیت دینی عراق را محکوم و تأکید کرد: این مرجع دینی ارزش و جایگاه بسیار والایی در بین مسلمانان دارد و محور امنیت عراق عزیز و عامل اساسی حفظ وحدت ملی این کشور و ثبات سیاسی آن به شمار می‌رود. فتوای مشهور ایشان در مقابله با تروریسم داعش، در آزادسازی این کشور از چنگال این گروه تروریستی نقشی اساسی داشت.

آیت‌الله شیخ «عبدالامیر قبلان»، رئیس شورای عالی اسلامی شیعیان لبنان، در واکنش به اهانت اخیر روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به آیت‌الله سیستانی، ضمن محکوم کردن این اقدام روزنامه الشرق الاوسط، اعلام کرد: مواضع آیت‌الله سیستانی و رویکردهای وی تضمین حفظ وحدت عراق و حاکمیت آن است. ایشان در شکست دادن تروریسم تکفیری در عراق و حمایت از بسط حاکمیت دولت عراق بر خاک این کشور صاحب فضل است.

شیخ «محمد یزبک»، رئیس هیئت شرعی حزب‌الله لبنان، نیز به اقدام موهن روزنامه الشرق الاوسط واکنش نشان داد و گفت: در جوامع رسانه‌هایی وجود دارند که از توپ و سلاح‌های مخرب بدتر هستند و ضرر بیشتری وارد می‌کنند.

وی ضمن محکوم کردن کاریکاتور الشرق الاوسط، افزود: آیت‌الله سیستانی عراق را از قوای تروریسم و تجاوز حفظ کرد و تنها نماد مرجعیت به شمار نمی‌رود، بلکه نمادی ملی است.

همچنین شیخ احمد القطان، از علمای اهل سنت لبنان، نیز اهانت به مرجعیت دینی عراق را یک فتنه و با هدف اختلاف‌افکنی در صفوف مسلمانان دانست.

رئیس جمعیت «قولنا و العمل» هدف‌گیری مرجعیت را نشانه‌ گرفتن تمام علمای اسلامی برشمرد و آن را به صلاح امت اسلامی ندانست و خواستار عذرخواهی فوری این روزنامه از تمام مسلمانان به‌ ویژه برادران شیعه و آیت‌الله سیستانی شد.

انتهای پیام
captcha