ممنوعیت تبرک جستن به حجرالاسود و کعبه در حج امسال
کد خبر: 3909012
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵

ممنوعیت تبرک جستن به حجرالاسود و کعبه در حج امسال

دولت عربستان اعلام کرد که مناسک حج امسال با حضور تعداد بسیار محدود حجاج و با رعایت تدابیر بهداشتی و احتیاطی از جمله ممنوعیت تبرک جستن به بنای کعبه و حجرالاسود به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان، مقامات این کشور روز گذشته یکشنبه، 15 تیر، پس از تصمیم‌گیری درباره تعداد نمادین حجاج، پروتکل‌های بهداشتی را برای حج امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا اعلام کردند. بر این اساس، افراد مشکوک پس از آزمایش از سوی پزشک مخصوص، اجازه ادامه مناسک حج را خواهند داشت.

مهم‌ترین توصیه مرکز ملی پیشگیری بیماری‌ها در حج امسال، جلوگیری از ورود بدون مجوز به مشاعر مقدس(عرفات، مزدلفه و منا) از 28 ذی‌العقده 1441 (29 تیر) تا پایان 12 مرداد است. براساس توصیه‌های این مرکز قرار است که از لمس کعبه مشرفه یا حجرالاسود یا بوسیدن آن جلوگیری شود؛ همچنین حفاظ‌هایی به همین منظور قرار داده می‌شود.
 
ممنوعیت مشترک بودن وسایل و لوازم شخصی بین حجاج مانند تجهیزات محافظتی، وسایل ارتباطی، پوشاک، لوازم اصلاح و حوله از توصیه‌های دیگر این مرکز است. این پروتکل‌های بهداشتی شامل تهیه سنگ مراسم جمرات برای حجاج است که از قبل ضدعفونی می‌شوند و در کیسه‌های سربسته قرار می‌گیرند. برنامه سفر حجاج به جمرات به گونه‌ای است که تعداد زائران در زمان رمی جمرات از 50 نفر فراتر نرود.
 
فاصله هر فرد در زمان رمی جمرات باید یک و نیم متر یا دو متر باشد. همچنین دستکش و ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده برای تمام حجاج و کارگران در مسیر رمی جمرات فراهم می‌شود. بر همین اساس، تعداد حجاج در خیمه‌ها طی فریضه وقوف در عرفات باید بیش از 10 حاجی نباشد و حجاج باید هنگام وضو از تجمع خودداری کنند.
 
مواد ضدعفونی‌کننده در مناطق مهم و سرویس‌های بهداشتی گذاشته می‌شود. همچنین، برپایی نماز جماعت با داشتن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی بین نمازگزاران انجام می‌شود.
انتهای پیام
captcha