نبود خانه عالم؛ مهمترین مشکل در استقرار طلاب در روستاها
کد خبر: 3909048
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶

نبود خانه عالم؛ مهمترین مشکل در استقرار طلاب در روستاها

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: در استقرار روحانیون در روستاها، سه عامل مهم دخیل است که نخستین و مهمترین عامل «کمبود خانه عالم» است.

نبود خانه عالم؛ مهمترین مشکل در استقرار طلاب در فضاهای روستاییبه گزارش ایکنا ازهمدان، حجت‌الاسلام محمد هادی نظیری، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان، دوشنبه، 16 تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: رسانه و فعالان حوزه رسانه نقش مهمی در جامعه دارند.
وی اشاره‌ای به دو نقش مهم خبرنگار در فضای جامعه داشت و گفت: فعالان حوزه رسانه نقش «دیدبان و پیش قراولان جامعه» هستند که مسائل و مشکلات کشور را کشف و شناسایی می‌کنند.
نظیری با اشاره به اینکه متاسفانه نقش رسانه‌ها در این حوزه ضعیف است گفت: رسانه باید چشم باز یک ملت باشد تا بتواند حوادث و رویداد‌های کشور را رصد و منطبق بر معارف انقلاب اسلامی مورد تحلیل و نقد و بررسی قرار دهد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: نقش دوم فعالان حوزه رسانه، «تجزیه و تحلیل آثار و پیامدهای اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه‌های مختلف و حتی مردم است».
وی عنوان کرد: در طول انقلاب اسلامی، همواره نگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نسبت به مردم یک نگاه نظارتی است، به عبارتی این بزرگواران همواره بر این معتقدند که مردم باید ناظر اعمال مسئولین باشند.
نظیری ادامه داد: در این میان، «رسانه» نقش واسطه میان مسئولین و مردم هستند، رسانه‌ها باید همواره ناظر بر اعمال مسئولین بوده و به مردم انعکاس دهند، عکس این قضیه نیز صادق است.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم این مجموعه در ایام آتی، عید سعید غدیر خم است گفت: متأسفانه غدیر، غریب است اما امسال با توجه به نوآوری‌های صورت گرفته در فضای جامعه، غدیری متفاوت در استان خواهیم داشت.
وی افزود: در این راستا 16 کارگروه در ستاد مردمی غدیر استان فعال شده که هریک برنامه‌های خاصی را اجرا خواهند کرد، این مجموعه، بر اساس سیاست‌های کلی، تغییر رویکردی در برنامه‌های غدیر و محرم خود خواهد داشت.
نظیری با اشاره به اینکه برنامه‌ها از عید قربان تا پایان ذی الحجه ادامه خواهد داشت و گفت: رویکرد این مجموعه در اجرای برنامه‌های اجتماع محور در فضاهای بسته به یک نوع رویکرد در فضای باز تبدیل خواهد شد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گفت: آذین بندی استان و نصب 110 هزار پرچم در سردرب منازل و مغازه‌ها از عید قربان تا روز مباهله، اجرای پویش‌ها و مسابقات مختلف و برپایی جشن‌های خیابانی و کاروان‌های شادی از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده برای این ایام است.
وی افزود: در راستای برگزاری برنامه‌های مذهبی و دینی در ماه محرم نیز، ستاد محرم شکل گرفته است که پیش بینی می‌شود با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقدامات متفاوتی در هئیت‌ها صورت گیرد که در این بین نقش رسانه‌ها بسیار مهم است.

نظیری ادامه داد: با وجود شرایط کرونا، در کنار ارتقاء ظرفیت‌های مجازی جهت برگزاری برنامه‌ها، به دنبال آن هستیم تا نقش هیئت‌ها در جامعه کمرنگ نشود در این راستا هیئت های کوچک خیابانی فعال خواهند شد.
وی اشاره ای به حضور روحانیون در روستاها داشت و گفت: در استقرار روحانیون در روستاها، سه عامل مهم دخیل است که نخستین عامل «خانه عالم» است که متأسفانه مهمترین مشکل ما نیز در این حوزه همان کمبود خانه عالم است.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گفت: متأسفانه هیچ امکاناتی برای ساخت خانه عالم در روستا نداریم، در سال 98، ساخت و سازهایی در روستاها انجام شده که توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بوده است در غیر این صورت هیچ ساخت وساز جدیدی توسط این مجموعه صورت نگرفته است.
نظیری با اشاره به اینکه در بحث تعمیر و نگهداری خانه عالم نیز دچار آسیب هستیم ابراز کرد: متأسفانه برخی از خانه‌های عالم در روستا در اثر سیل اخیر دچار آسیب و مشکل شدند که ما به دلیل عدم اعتبار، توان ساخت و بازسازی این خانه‌ها را نداشتیم.

عدم وجود «نقشه جامع فرهنگی متناسب با زیست بوم استان همدان
وی یادآور شد: روی دیگر سکه آن است که اعتباری که از سوی دولت به این امر اختصاص می یابد، پول نقد نبوده و اوراق است که در این بین تعداد بسیار کمی از کارفرمایان حاضر می شوند با اوراق کار کنند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در استان همدان، هزار و 100 روستا وجود دارد گفت: از این تعداد روستا تنها، در 165 روستا خانه عالم وجود دارد به عبارتی آمار خانه‌های عالم در استان 165 عدد است.
وی با بیان اینکه دومین مشکل در این امر، «تأمین هزینه‌های استقرار طلبه در فضاهای روستایی» است گفت: حدود 300 مبلغ در فضاهای روستایی فعال در طرح هجرت، مستقر هستند که بیش از نیمی از آنها یا منازل برای خود آنها است و یا به صورت استیجاری در آن روستا به سر می‌برند.
نظیری گفت: هرچند ما به دنبال آن هستیم تا هزینه مبلغ را مردم پرداخت کنند اما از انجا که مردم بیشتر روستاها محروم و فقیر هستند ما موظف به پرداخت هزینه روحانیون هستیم که متأسفانه این مجموعه نیز با مشکلات کمبود بودجه روبرو است.
وی ادامه داد: سومین مشکل در استقرار روحانیون در روستاها، «عدم امکانات و مشکلاتی است که در این فضاها وجود دارد»، خانواده بسیاری از طلاب قبول به زندگی در روستا با امکانات کم نمی‌کنند هرچند که این مشکل حل شده و اکنون طلبه‌های زیادی متقاضی فعالیت در چنین فضاهایی هستند.
این مبلغ دینی با بیان اینکه متوسط پرداختی به یک مبلغ در روستا، حدود 1 میلیون تومان است گفت: انتظاری که از مسئولین می‌رود آن است که در این زمینه به طور جد وارد عمل شوند و حداقل پرداختی به این مبلغان را به پایه حقوق کارگری برسانند.
وی گفت: خیرین و احاد مردم و همچنین رسانه‌ها نقش مهمی در بهبود وضعیت فضاهای روستایی در دسترسی به مبلغین دارند، این نکته نیز قابل ذکر است که بسیاری از روستاهای ما به دلیل جمعیت کم آنها(زیر هزار نفر) امکان استقرار روحانی در آن وجود ندارد.
نظیری با اشاره به اینکه 500 روستا با جمعیتی بیشتر از هزار نفر در استان وجود دارد که باید به مبلغ و روحانی مجهز شود گفت: متأسفانه حدود نیمی از این روستاها از دسترسی به مبلغ محروم هستند.
وی اشاره ای به دو آسیب مهم در حوزه فرهنگ داشت و گفت: متأسفانه «نقشه جامع فرهنگی متناسب با زیست بوم استان» وجود ندارد و دوم «تعداد بالای دستگاه‌های تصمیم گیر در حوزه فرهنگ» است.

مسجد، مهمترین سنگر برای مدیریت جامعه است
این مقام مسئول ادامه داد: به عنوان نمونه 20 دستگاه نسبت به مساجد دارای مسئولیت هستند اما عملا این مکان هیچ متولی خاصی ندارد در همین راستا نماینده ولی فقیه در استان، مرکز رسیدگی به امور مساجد را در دفتر خود سازمان دهی کرده است تا امور مساجد تنها از یک کانال پیگیری شود.
وی با بیان اینکه ارتقاء نقش مسجد در فضای جامعه مهم است گفت: مسجد مهمترین سنگر برای مدیریت جامعه است بنابراین نقش محوری مسجد در مدیریت فضای جامعه نباید مورد غفلت قرار گیرد.
نظیری گفت: متأسفانه یکی از نقاط ضعف سازمان تبلیغات، حضور کم رنگ خواهران در ساختار تشکیلاتی و نیروی انسانی این مجموعه است که این مهم و همچنین ارتقا و تقویت جلسات خانگی با محوریت خواهران از رویکردهای مهم این مجموعه در سال جاری است.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اشاره‌ای به پویش موفق «بخشش اجاره بها» در استان داشت و گفت: همزمان با ایام کرونا، 14 میلیارد تومان اجاره بها از سوی مالکان منازل و مغازه‌ها به مستاجران بخشیده شد که 8 میلیارد تومان آن مختص شهر همدان است.
وی یادآور شد: در پویش نذر قربانی نیز، بالغ بر 5 هزار رأس گوسفند و گوساله با ارزش ریالی بالایی ذبح و در میان محرومان استان توزیع شد که هر دو عمل به حق ستودنی است.

نبود خانه عالم؛ مهمترین مشکل در استقرار طلاب در فضاهای روستایی

انتهای پیام
captcha