بررسی گستره تحدی قرآن در مجله تحقیقات قرآنی و حدیثی
کد خبر: 3911695
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸

بررسی گستره تحدی قرآن در مجله تحقیقات قرآنی و حدیثی

دومین شماره از مجله تحقیقات قرآنی و حدیثی، به صاحب امتیازی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ در این شماره از مجله تحقیقات قرآنی و حدیثی،مقالاتی با عناوین «بررسی تطبیقی مسئله رؤیت الهی در المیزان و المنار با تأکید بر آیه میقات (اعراف: 43)»، «نقد و بررسی دیدگاه مفسران اهل سنت در مراد از «و مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکتابِ»»، «گستره تحدی قرآن»، بررسی افزوده‌های ترجمه رضایی با محوریت سوره مائده»، و « اعجاز تشریعی قرآن با تأکید بر آیه قصاص (بقره: 179 - 178)» منتشر شده است.

بررسی تطبیقی مسئله رؤیت الهی در المیزان و المنار

در چکیده مقاله «بررسی تطبیقی مسئله رؤیت الهی در المیزان و المنار با تأکید بر آیه میقات (اعراف: 43)» می‌خوانیم: رؤیت به معنای دیدن با چشم ظاهری یا با قوه تخیل و همچنین در معنای تفکر و تعقل یکی از صفات سلبی خداوند است و مورد تنازع بین مفسران شیعی و سنی است. در این مقاله مسئله رؤیت الهی در المیزان و المنار با تأکید بر آیه میقات به روش توصیفی-تحلیلی و به صورت تطبیقی بررسی می‌شود. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می‌دهد که وجه اشتراک دیدگاه این دو مفسر در این است که هر دو رؤیت خدا را با چشم ظاهری در این دنیا محال می‌دانند، اما خدا را در آخرت قابل رؤیت می‌دانند با این تفاوت کهاز نظر علامه طباطبایی دیدن خداوند نوعی درک و شعور است که با آن حقیقت و ذات هر چیزی بدون وساطت چشم یا فکر درک می‌شود که همان علم حضوری نسبت به خداوند است. رشید رضا ایده بلاکیف را به عنوان راهکار تنزیهی خود مطرح می‌کند. وی امکان رؤیت خدا در آخرت را ثابت می‌کند و این رؤیت را کامل‌ترین و برترین نعمت روحانی خداوند معرفی می‌کند و مستند خود را آیه 17 سوره سجده و حدیث قدسی پیامبر (ص) در مورد نعمت‌های خداوند برای بندگان در قیامت می‌داند.

دیدگاه مفسران اهل سنت در مراد از «و مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکتابِ»

در طلیعه نوشتار «نقد و بررسی دیدگاه مفسران اهل سنت در مراد از «و مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکتابِ»» آمده است: یکی از آیات مورد تنازع بین مفسران شیعه آیات پایانی سوره رعد به ویژه آیه «وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکتاب» است که مفسران برای تعیین مصداق آن بسیار تلاش کرده‌اند. سؤال و دغدغه اصلی این است که مصداق واقعی از این فراز آیه کیست؟ برای یافتن پاسخ این پرسش پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با جست‌وجو در کتب تفسیری اهل سنت گردآوری شده است. دستاوردهای مهم این نوشتار عبارت‌ است از: الف) مکی بودن فراز «و من عنده علم الکتاب». ب) امام علی (ع) تنها مصداق و یا برترین مصداق این فراز است. ج) عدم پذیرش سایر دیدگاه‌ها با طرح و بررسی شواهد دلالی و روایی مربوطه.

گستره تحدی قرآن

در چکیده مقاله «گستره تحدی قرآن» می‌خوانیم: تحدی ازاصلی‌ترین دلایل اعجاز قرآن کریم است که دانشمندان علوم قرآنضمن موضوع اعجاز قرآن به آن پرداخته‌اند. یکی از مسائل مهم در مورد تحدی قرآن گستره و قلمرو آن است به این معنی که آیا تحدی اختصاص به زمان یا قوم خاصی دارد یا آنکه گستره تحدی فراتر از زمان، مکان و ملت خاصی است؟ مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی نوشته شده است و پس از بررسی آیات تحدی، ترتیب و سیر نزول آن آیات در قرآن را بررسی می‌کند. نتیجه پژوهش حاضر این است که در تحدی قرآن فقط ناتوانی سخنوران عرب عصر بعثت در آوردن همانندی برای قرآن مطرح نیست بلکه اعجاز قرآن، وسعت و شمول دامنه نبوت پیامبر اکرم (ص) و هدایت‌گری عام قرآن از نظر زمانی، مکانی و افرادی دلالت بر عام بودن تحدی برای تمام اعصار و افراد دارد و فقط منحصر به عرب عصر نزول نیست.

بررسی افزوده‌های ترجمه رضایی با محوریت سوره مائده

نویسنده مقاله «بررسی افزوده‌های ترجمه رضایی با محوریت سوره مائده» در طلیعه نوشتار خود آورده است: موضوع پژوهش حاضر تحلیل و بررسی افزوده‌های تفسیری ترجمه آقای رضای اصفهانی با محوریت سوره مائده است. مراد از افزوده‌های تفسیری، تعابیر و جملاتی است که مترجم به عنوان توضیح و تبیین متن قرآن در ترجمه بیان می‌کند. در این پژوهش از الگوهای جدید ارزیابی ترجمه برای نقد ترجمه قرآن استفاده شده است. الگوی مورد استفاده در این مقاله الگوی مبدأمدار آنتوان برمن با عنوان گرایش‌های ریخت‌شکنانه ترجمه است و از میان سیزده مؤلفه این الگو مؤلفه شفاف‌سازی برای مطالعه انتخاب شده است. داده‌های این پژوهش از ترجمه سوره مائده توسط رضایی اصفهانی استخراج شده‌اند. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که در ترجمه رضایی اصفهانی نیز همانند سایر ترجمه‌ها شفاف‌سازی‌های بسیاری صورت گرفته است. این شفاف‌سازی‌ها گاه ضروری و اجتناب‌ناپذیر هستند، اما در مواردی که امکان اجتناب از توضیح و شفاف‌سازی باشد استفاده از این مؤلفه بر اساس الگوی برمن گرایشی منفی است.

اعجاز تشریعی قرآن با تأکید بر آیه قصاص

نویسنده مقاله « اعجاز تشریعی قرآن با تأکید بر آیه قصاص (بقره: 179 - 178)» در طلیعه نوشتار خود آورده است: قرآن کریم برترین و جامع‌ترین شریعت فرستاده شده از جانب خداوند برای سعادت و رستگاری انسان در دنیا و آخرت است. قوانین قرآن با عقل و فطرت سازگار است و به تمام جنبه‌های انسان توجه دارد و هیچ تناقضی ندارد. این مجموعه منسجم توسط شخصیتی درس نخوانده و بدون پیش‌زمینه‌های لازم، یعنی بدون استاد و تحقیق و مطالعه قبلی قوانینی در اوج ترقی بر مردمی به دور از تمدن عرضه شده است. همین ویژگی‌ها زمینه‌ساز اعجاز تشریعی قرآن است که در برخی آیات مثل آیه قصاص و رضاع (شیردادن دو سال به کودک) و قوانین مربوط به اموال یتیمان و غیره جلوه کرده است؛ در این پژوهش آیات قصاص، یعنی آیات 178 تا 179 سوره بقره با روش توصیفی-تحلیلی بررسی می­شود و مهمترین مؤلفه‌های اعجاز تشریعی مانند عدم تناقض، توافق با عقل و فطرت، علم و جامعیت، بهره‌گیری از الفاظ کوتاه با معانی بلند، درس ناخوانده بودن آورنده آن و ... در آیه قصاص مشخص می‌شود.

انتهای پیام
captcha