یادی از «محمود علی البنا»؛ سفیر قرآن در مصر + فیلم تلاوت
کد خبر: 3911752
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱

یادی از «محمود علی البنا»؛ سفیر قرآن در مصر + فیلم تلاوت

شیخ محمود علی البنا، از قاریان مشهور مصری است که در 17 دسامبر 1926 در روستای «شبرا باص» شهر «شبین الکوم» استان «منوفیه» مصر چشم به جهان گشود.

به گزارش ایکنا، پایگاه خبری مصر الیوم نوشت: محمود علی البنا یکی از 10 قاری بزرگ مصری است که دیروز، 20 جولای، سی و‌ پنجمین سالگرد درگذشت وی بود.

محمد الساعاتی، سخنگوی اتحادیه قاریان و حافظان قرآن کریم مصر، به همین مناسبت در گفت‌و‌گویی رسانه‌ای به زندگی این قاری نامدار مصری پرداخت و اظهار کرد: شیخ محمود علی البنا سفیر قرآن کریم و از مشاهیر قرائت در مصر و یکی از برجسته‌ترین قاریان مصری در جهان بود که برای تلاوت قرآن به کشورهای زیادی سفر کرد.

وی افزود: او 40 سال متوالی اقصی نقاط جهان را درنوردید و قاره‌ای نبود مگر اینکه او به ویژه در ماه رمضان به آنجا می‌رفت و اقلیت‌های مسلمان از صوت زیبا و دلنشین او را می‌شنیدند. الازهر نیز او را به عنوان نماینده اهالی قرآن و قاریان به بسیاری از همایش‌های اسلامی می‌فرستاد و محمود علی البنا از سوی وزارت اوقاف مصر به عنوان یکی از داوران قرآنی در مسابقات جهانی حضور می‌یافت.

قدرت ذهنی خارق‌العاده

سخنگوی اتحادیه قاریان و حافظان قرآن کریم مصر با بیان اینکه شیخ بنا در بسیاری از مناسبت‌هایی که پادشاهان و رهبران کشورها از او دعوت می‌کردند، حاضر می‌شد، ادامه داد: او قدرت ذهنی (تله پاتی) خوبی داشت، مثلا زمانی که از او خواسته شد که با شیخ متولی الشعراوی که در بستر بیماری بود، دیدار کند، او پاسخ داد که الشعراوی تازه از استان بحر الاحمر مصر بازگشته و زمانی که حاضران مجلس با الشعراوی تماس گرفتند، معلوم شد که او به تازگی از سفر  بحر الاحمر بازگشته است. شیخ البنا همچنین از مرگ شخصی به نام «الجمل» خبر داده بود و چند ساعت پس از سخنانش در این باره، این شخص بدون هر گونه بیماری از دنیا رفت.

یادی از محمود علی البنا؛ سفیر قرآن در مصر + فیلم تلاوت

الساعاتی تأکید کرد: او چند روز پیش از مرگ، پسرش احمد را فراخواند و از او خواست که کاغذ و قلمی را آماده کند و به او گفت: آنچه می‌گویم بنویس، من در حدود 60 سالگی از دنیا می‌روم، فرزندش حرف او را به شوخی قطع کرد و گفت: چرا ننویسم هشتاد سالگی، شیخ البنا پاسخ داد، فرزندم عجلم نزدیک شده و عمرم در حال پایان است.

وی افزود: محمود علی البنا هر چه را داشت در میان فرزندانش تقسیم کرد و از آنان خواست که نوار کاست قرآنی را همراه پیکرش دفن کنند تا انیس و مونس تنهایی او در قبر باشد. شیخ البنا در 20 جولای 1985 درگذشت و در مقبره‌ای که در زمان حیاتش در جوار مرکز اسلامی که در روستایش «شبرا باص» ساخته بود، دفن و پیکرش از مسجد «امام حسین(ع)» قاهره تشییع شد.

آثاری که به یادگار ماند

سخنگوی اتحادیه قاریان و حافظان مصر ادامه داد: او ثروتی ارزشمند و ضبط‌شده از صوت قرآنش را برای رادیو مصر و قرآنی مرتل و ضبط‌شده در سال 1967 را از خود به یادگار گذاشت و مصحف مجود (قرآن با تجوید) در رادیو مصر و مصاحف مرتلی که رادیو‌های عربستان و امارات ضبط کردند، از دیگر یادگارهای این قاری مصری است.

آماده//یادی از محمود علی البنا؛ سفیر قرآن در مصر + فیلم تلاوت

وی گفت: شیخ البنا به کشورهای زیادی سفر کرد و در حرمین شریفین در مکه و مدینه، مسجد اموی و بسیاری از کشورهای عربی و اروپایی قرآن تلاوت کرد و برای تأسیس اتحادیه قاریان مصر تلاش زیادی انجام داد و در سال 1984 که این اتحادیه تأسیس شد، معاونت آن را بر عهده گرفت.

الساعاتی در پایان یادآور شد: دولت مصر پس از درگذشت شیخ البنا به تکریم او پرداخت و پسر بزرگش مهندس «شفیق محمود علی البنا» در سال 1990 نشان افتخار علوم و هنر را به پاسداشت خدمات قرآنی پدرش دریافت کرد و استاندار سوهاج، خیابان اصلی در جوار مسجد «احمدی» شهر طنطا را به نام این قاری مصری نام نهاد.

انتهای پیام
captcha