منابع خلاقیت در کسب‌وکارهای نوپای قرآنی
کد خبر: 3911942
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
در بیست‌‌‌‌‌ونهمین «کافه محفل» مطرح شد:

منابع خلاقیت در کسب‌وکارهای نوپای قرآنی

منتظری در بیست‌‌‌‌ونهمین «کافه محفل» گفت: یکی از منابع خلاقیت، اتفاق یا پیشامد اشتباه است؛ گاهی اشتباه یک شخص می‌تواند منجر به نتیجه خوب برای وی شود. منابع خلاقیت گاهی اوقات اتفاقی است و همین باعث می‌شود که برای شما جذابیت داشته باشد.

منابع خلاقیت در کسب‌وکارهای نوپای قرآنیبه گزارش خبرنگار ایکنا، بیست‎ و نهمین دورهمی کسب‌وکارهای نوپای قرآنی با عنوان «کافه محفل» عصر شنبه، 28 تیرماه، از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی وابسته به سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و با ارائه تورج منتظری شاه‌توری به صورت مجازی از طریق سامانه امجد جهاددانشگاهی برپا شد.


بیشتر بخوانید:


منتظری در ابتدای این «کافه محفل» که همانند جلسه قبل با موضوع خلاقیت و نوآوری برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسه این است که با مفهوم خلاقیت و منابع آن و مفاهیم کاربردی تکنیک‌های خلاقیت آشنا شویم و ایده‌پردازی افراد حاضر در این جلسه افزایش یابد. خلاقیت موضوعی قابل کسب و به معنایی توانایی خلق ایده‌های جدید برای ارائه خدمات بهتر به مشتری است.

وی ادامه داد: در زمینه بیزینس‌های امروز به معنای واقعی نیازمند خلاقیت هستیم. بنده مشاور چند سازمان هستم و به خوبی مطلعم که چرا این سازمان‌ها برای خلق ایده‌ها، دستمزد پرداخت می‌کنند. نوآوری نیز به معنای به مرحله عمل رساندن ایده خلاقانه است. برای مثال یکی از ایده‌ها در طراحی لباس این است که برای لباس بانوانی که علاقه‌ای ندارند لباسی را که در چند مجلس پوشیده‌اند مجدداً بپوشند چاره‌اندیشی شود. در حوزه استارت‌آپ یا یک راه‌حل کوچک می‌توان این مشکلات را برطرف کرد. اگر در جامعه امکان فروش مجدد یا اجاره این لباس‌ها و همچنین استریل شدن آنها فراهم شود می‌توان به راحتی این مشکل را برطرف کرد. افرادی را می‌شناسم که پیگیر این کارند.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب و کارهای نوپا یادآور شد: اگر در جایی نیازمند تغییر هستیم باید این تغییر اعمال شود. در زمینه گوهرتراشی می‌توان زیورآلات را با جا انداختن برند به خوبی به فروش رساند. بسیاری از فروشندگان در کشور ما توجه چندانی به برندینگ ندارند. از سوی دیگر باید به سایت‌های خارجی و ابتکارات آنها در این زمینه به ویژه در زمینه مد و فشن توجه داشته باشیم.

منتظری گفت: وسعت عمل و دیدگاه ما در فعالیت استارت‌آپی بسیار مهم است. باید به جاهای دیگر دنیا هم توجه داشته باشیم و مشتری جذب کنیم تا آنها نیز محصولات ما را خریداری کنند. لذا نباید نگاه ما فقط به داخل ایران باشد، بلکه باید علایق کشورهای دیگر را هم بدانیم و محصولاتی را که در خارج از کشور خریدار دارند نیز تولید و صادر کنیم.

وی بیان کرد: اگر ایده‌ شما حسابی باشد و همه جوانب آن را سنجیده باشید، هیچ چیزی شما را مأیوس نمی‌کند. دنیای امروز به قدری پیچیده است که ما برای سرپا ماندن خودمان باید هر لحظه در فکر حل مشکلی جدید باشیم. سازمان‌های مختلفی در حال پرداخت پول هستند تا افرادی برای آن شرکت ایده‌پردازی کنند تا تغییرات لازم در درون آن سازمان ایجاد شود.

وی با پرداختن به مفهوم تفکر خلاق، ادامه داد: تفکر خلاق بدین معنی است که مسائل را حل کنیم، نیم‌نگاهی به آینده داشته باشیم و انگیزه ما نیز زیاد باشد. در تفکر خلاق باید به فکر بهبود قضایا باشیم. برای مثال در زمینه پوشاک، روانشناسی رنگ و ارائه پیشنهادها به مشتری با توجه به وزن و سلایق آن‎ها اهمیت زیادی دارد. در زمینه زیور‌آلات نیز عرضه محصول با بسته‌بندی زیبا مهم است.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب و کارهای نوپا با اشاره به اهمیت توجه به فروش مناسب محصولات، اظهار کرد: فروش هم مقوله مهمی است. در این زمینه ارائه خدمات مناسب به مشتری اهمیت زیادی دارد. می‌توانید اپلیکیشنی تهیه کنید که در ارائه خدمات بهتر فروش به شما کمک کند. می‌توانید ایده‌هایی هم که در این زمینه دارید را به صورت جدی پیگیری کنید. وجود انگیزه نیز اهمیت زیادی دارد. الان که کرونا  شیوع دارد اگر برای مثال محصولی همانند یک انگشتر تولید کنید که اگر دست دو نفر باشد و وقتی به هم نزدیک شوند بوق بزند می‌تواند فروش مناسبی داشته باشد.

منتظری با اشاره به منابع خلاقیت، ادامه داد: یکی از منابع خلاقیت، اتفاق یا پیشامد اشتباه است؛ گاهی اشتباه یک شخص می‌تواند منجر به نتیجه خوب برای وی شود. منابع خلاقیت گاهی اوقات اتفاقی است و همین باعث می‌شود که برای شما جذابیت داشته باشد. نمایشگاه‌هایی که با کتاب‌های مستعمل، چراغ خواب درست می‌کنند یا موارد دیگری از این قبیل که توسط شهرداری برگزار می‌شود نشانه‌هایی از خلاقیت هستند.

وی بیان کرد: موضوع دیگری که باید توجه داشت رهایی از برخی از چارچوب‌هاست. قرار نیست روشنایی حتماً به وسیله سوخت ایجاد شود. مهتابی‌ها بدون نیاز به این وسیله سوخت ایجاد شدند. برای مثال اعتقاد بر این بود که لباس حتماً باید متقارن باشد اما از وقتی نامتقارن شدند فروش‌های زیادی هم داشتند. این خلاقیت ناشی از رهایی از ساختارهای فکری قبلی است.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب و کارهای نوپا با اشاره به اهمیت دوری از کلیشه‌ها، تأکید کرد: بحث دیگر در خلاقیت گریزاندیشی است. اکنون این دیدگاه وجود دارد که حتماً باید مراحلی را طی کنید و وارد شوید تا بتوانید شخص موفقی شوید اما شما می‌توانید با مدرک دیپلم هم خلاقیت‌های زیادی از خودتان نشان دهید. این امر امکان‌پذیر است. شما باید به جایی برسید که حتماً بتوانید چند محصول را به فروش برسانید.

منتظری در پایان گفت: قالب‌های ذهنی همانند پیش‌فرض‌ها و تعصب و عادت‌ها از منابع دیگر خلاقیت هستند. اگر شما نمی‌توانید در کنکور موفق شوید شاید نیازمند عوض کردن قالب‌های ذهنی خود باشید یا مثلاً نیازمند تندخوانی یا راهکار دیگری هستید. گاهی روی برخی از مسائل تعصب داریم و حاضر به تغییر آنها نیستیم؛ در حالی‌که شاید برای موفقیت ناچار به تغییر آنها باشیم.

انتهای پیام
captcha