تلاش برخی همسایگان برای فلج کردن اقتصاد ایران از طریق گرانی ارز
کد خبر: 3914103
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
مصباحی‌مقدم بیان کرد:

تلاش برخی همسایگان برای فلج کردن اقتصاد ایران از طریق گرانی ارز

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: کسانی‌ در برخی کشورهای همسایه نشسته‌اند که از طرف رژیم صهیونیستی و سعودی تلاش می‌کنند هرچه می‌توانند تقاضای ارز را در کشور بالا ببرند و هدفشان این است که ارز را به هر قیمتی بخرند و از کشور خارج کنند؛ این اقدامات امنیتی و سیاسی، برای فلج کردن اقتصاد ایران است.

غلامرضا مصباحی مقدم

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر ریشه‌های سیاسی و امنیتی گرانی نرخ ارز پرداخت و اظهار کرد: تحلیل بنده از سخنان مقام معظم رهبری این است که شاید دلایل سیاسی – امنیتی گرانی‌های در نرخ ارز این باشد که در بخش‌هایی اعتقاد به اینکه جمهوری اسلامی ایران از نظر اقتصادی باید روی پای خود بایستد، وجود ندارد بلکه برخی معتقدند که ما باید نوعی وابستگی و تعلق را از نظر اقتصادی و سیاسی به غرب داشته باشیم.


بیشتر بخوانید:

ثبات اقتصادی و تخصص‌گرایی؛ لوازم حفظ ارزش پول ملی در برابر تهدیدهای امنیتی

علاج قطعی تحریم با تکیه بر توان داخل نه عقب‌نشینی در برابر آمریکا / در عزاداری محرم، همه موظف به رعایت ضوابط ستاد ملی کرونا هستند


ریشه‌های سیاسی - امنیتی گرانی ارز

وی با اشاره به دلایل داخلی گرانی در نرخ ارز افزود: چون برخی چنین اعتقادی دارند، لذا در کار خودشان جدی نیستند و در اینکه با مسائل و مشکلات اقتصادی روبه رو شوند و اقدام به حل این مسائل کنند، جدیتی به خرج نمی‌دهند. البته هم از نظر امنیتی و هم سیاسی شاید بتوان گفت برخی از کشورهای اطراف ما نیز در دامن زدن به گرانی ارز تأثیرگذار هستند. کشورهایی در اطراف ما هستند که در داخل نفوذ کرده و در بالا بردن نرخ ارز دخالت دارند. آنها ارز  را خریداری و از کشور خارج می‌کنند.

اگر ثبات نباشد و هر روز یک بخشنامه و مقررات تازه ایجاد شود مسئولان بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی قدرت تصمیم‌گیری را از دست می دهند و دلگرم به کار خود نمی‌شوند

مصباحی‌مقدم یادآور شد: اطلاعات این موضوع نیز افشا شده است. این اتفاقات در افغانستان، عراق، ترکیه و امارات رخ می‌دهد. در واقع کسانی‌ در این کشورها نشسته‌اند که از طرف رژیم صهیونیستی و سعودی تلاش می‌کنند هرچه می‌توانند تقاضای ارز را در کشور ما بالا برند. هدفشان هم این است که ارز را به هر قیمتی بخرند و از کشور خارج کنند. این اقدامات امنیتی و سیاسی برای این است که قیمت ارز را در داخل کشور بسیار بالا برده و در واقع اقتصاد ایران را فلج کنند.

لوازم حل مشکلات مراکز صنعتی

وی با اشاره به تأکیداتی که رهبر معظم انقلاب درباره جهش تولید داشتند، تصریح کرد: ایشان فرمودند کارگروه سه جانبه‌ای تشکیل شود تا به مراکز تولیدی و کارخانجات سر بزنند و ببینند مشکلات آنها کجاست و چگونه قابل حل است. برخی از مسائل و مشکلات بخش تولید مربوط به حوزه قانونگذاری، برخی اجرایی و برخی نیز مربوط به دستگاه قضایی است لذا این سه بخش باید هماهنگی لازم را برای کمک به جهش تولید انجام دهند.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر هیئت‌های مشترکی به مراکز صنعتی اعزام شوند و مشکلاتی که این مراکز دارند را مورد بررسی قرار دهند، بخشی از مشکلات تولید برطرف خواهد شد. گاهی کارخانه کلاً خوابیده و گاهی با درصدی اندک کار می‌کند.

اهمیت ثبات در تصمیمات اقتصادی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تأکیدات رهبر انقلاب در این سخنرانی مبنی بر اهمیت ثبات در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی بیان کرد: ثبات قانون و مقررات در تصمیم‌گیری بنگاه‌های اقتصادی، صادرکنندگان، تولیدکنندگان و ... بسیار تأثیرگذار است. اگر مشاهده کنند که قوانین و مقررات هر روز دستخوش تغییر نمی‌شود، مطمئناً بهتر و با آرامش خاطر برنامه‌ریزی کرده و تصمیم می‌گیرند.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان اظهار کرد: اگر چنین ثباتی نباشد و هر روز یک بخشنامه و مقررات تازه ایجاد شود، مسئولان این بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی قدرت تصمیم‌گیری را از دست می دهند و به کار خود دلگرم نمی‌شوند. طبیعتاً مسائلی نظیر ثبات نرخ ارز و ثبات در نرخ مالیات نیز از عوامل دیگری هستند که در فعالیت‌های اقتصادی بهتر تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور مؤثر است.

اکبر ابراهیمی

انتهای پیام
captcha