اصل عزاداری اتصال معنوی و روحی به عاشوراست / تدابیر برپایی روضه‌های خانگی و مجازی
کد خبر: 3916461
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
حجت‌الاسلام جلالی تشریح کرد؛

اصل عزاداری اتصال معنوی و روحی به عاشوراست / تدابیر برپایی روضه‌های خانگی و مجازی

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، ضمن اشاره به تدابیر جلوگیری از تعطیلی هیئات مذهبی در شرایط کرونایی و تلاش برای برپایی هیئت‌های خانگی و مجازی، به توصیه‌هایی پیرامون نحوه پرکردن خلأ ایجاد شده در بعد روحی و روانی در پی کاهش برنامه‌های عزاداری ماه محرم، اشاره کرد و گفت: اصل در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)، اتصال معنوی و روحی به این پدیده عظیم در عالم است.

حجت الاسلام جلالی حجت‌الاسلام مصطفی جلالی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، در گفت‎وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه محبت سید الشهدا(ع) و عزاداری برای ایشان، جزئی از حیات این مرز و بوم است و هر ساله مردم با بهره‌مندی‌هایی که از مراسم عاشورایی دارند روحشان تازه می‌شود و یک ارتزاق معنوی می‌کنند، به اهمیت برپایی مراسم روضه اشاره و تأکید کرد: روضه‌های سیدالشهدا گره‌های بسیاری را از جمله اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی باز می‌کند.

وی افزود: آنچه اهمیت دارد این است که با توجه به شرایط ویژه امسال و شیوع بیماری کرونا به برکت همین مجالس روضه، خیر بیشتری نصیب مستضعفین می‌شود و به نیازمندان و اقشار کم درآمد به واسطه مواسات هیئات مذهبی در زمینه معیشتی و بهداشتی توجه بیشتری خواهد شد؛ بنابراین روضه سیدالشهدا(ع) تعطیل بردار نیست و امسال با رونق و شکوه بیشتر از سال‌های قبل اما در اشکال مختلف برگزار می‌شود.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: مسئله مهم این است که همه هیئت‌ها برگزار شوند، چراکه این موضوع خود یک توصیه بهداشتی محسوب می‌شود و اگر همه هیئات برگزار شوند جمعیت پراکنده و به تعبیری تقسیم می‌شوند که خود این پراکندگی باعث می‌شود اجتماع و پیچیدگی پیش نیاید و پروتکل‌ها بیشتر رعایت شود؛ لذا از هیئت‌های مذهبی خواهش می‌کنیم که در برگزاری مراسم به این مسئله اهتمام جدی داشته باشند.
 

اولویت با روضه‌های خانگی و مجازی


حجت‎الاسلام جلالی در ادامه و با اشاره به تدابیر جلوگیری از تعطیلی هیئات مذهبی در شرایط کرونایی اظهار کرد: طراحی ما به گونه‌ای است که در بدترین و بهترین حالت وضعیت کرونایی ترتیب برنامه‌های خود را حفظ کنیم. در بدترین شرایط در مدل‌های مختلف برگزاری هیئت از جمله هیئت‌های خانگی را خواهیم داشت و تلاش داریم تا هیچ مراسمی را تعطیل نکرده و فقط شکل آن را تغییر دهیم. بر همین اساس تلاش داریم تا امسال هیئت‌های خانگی و هیئت‌های مجازی را جدی بگیریم.
 
اصل عزاداری در محرم؛ اتصال معنوی و روحی به پدیده عظیم عاشوراست / تدابیر برپایی روضه‌های خانگی و مجازی
 
وی بیان کرد: اینکه تأکید داشته‌اند هیئت باید در فضای باز برگزار شود و پروتکل‌ها اینگونه از ما خواسته تا این اتفاق بیفتد، موضوع خیلی پیچیده‌ای نیست، چراکه در عرفه و شب‌های قدر تجربه آن را داشته‌ایم و خود هیئت‌ها نیز تجربه آن را دارند؛ لذا خواهش ما این است که به این موضوع نیز توجه و دقت کافی داشته باشند. نکته مهم دیگر در برگزاری مراسم با رعایت پروتکل‌ها و شاید سخت‌ترین نکته، ورود و خروج مستمعین به مراسم است که هنگام ورود و خروج تجمعی ایجاد نشود.

 

اتصال معنوی و روحی

 
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، در ادامه با اشاره به توصیه‌هایی پیرامون نحوه پرکردن خلأ ایجاد شده در بعد روحی و روانی ماه محرم، گفت: اصل مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)، اتصال معنوی و روحی به این پدیده عظیم در عالم است؛ لذا ما بین برگزار نشدن و با پروتکل برگزار شدن، دو جریان مهم در کشور داشتیم و جریان مهمی هم این روز‌ها وجود دارد که قائل به این است که برگزار نشدن بهتر از برگزار شدن است؛ لذا هیئت‌های ما باید اینگونه تصور کنند که اگر امسال اصل مراسم برگزار نمی‌شد، خسارت بزرگ‌تری به وجود می‌آمد.
 
حجت‎الاسلام جلالی با اشاره به اینکه تعبیر ما این است که سازمان تبلیغات اسلامی خودش را بین دری که در این زمینه در حال بستن بود قرار داد و با وجود فشار‌هایی که هم از در و هم از دیوار تحمل می‌کند در این مسیر مقاوت کرد، به ایکنا گفت: به همین دلیل، هم برخی هیئتی‌هایی احساس می‌کنند امسال پروتکل‌ها سختگیرانه است و نسبت به ما حس منفی پیدا کرده‌اند و همچنین جامعه‌ای که با روشنفکری احساس می‌کند امسال بهتر بود این مراسم تعطیل می‌شد هر دو بر ما فشار آوردند؛ اما جمع‌بندی این بود که حفظ مراسم در عین اینکه پروتکل‌ها رعایت شود قطعاً ترجیح دارد.
 
وی با تأکید بر اینکه قطعاً تمام هیئتی‌ها، مؤمنین و جامعه حسینی و روشنفکر ما این شرایط را درک می‌کنند، اظهار کرد: همه این اتفاقات به دلیل این است که اصل اقامه عزا برای سیدالشهدا(ع) حفظ شود تا بتوانیم با همان شکوه و کیفیت گذشته، اقامه عزا را با رعایت پروتکل‌ها داشته باشیم.
انتهای پیام
captcha