اجرای پویش روضه‌های خانگی با مشارکت عموم مردم در محرم امسال
کد خبر: 3916736
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
در برنامه افق رادیو قرآن مطرح شد؛

اجرای پویش روضه‌های خانگی با مشارکت عموم مردم در محرم امسال

مهمانان امروز برنامه رادیویی افق ضمن تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام محرم، به بیان چگونگی حضور در پویش روضه‌های خانگی، شیوه عزاداری‌های ماه محرم در دانشگاه‌ها و کارکرد هیئت‌های دانشجویی در این ایام پرداختند.

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن عصر امروز شنبه، بیست و پنجم مردادماه با موضوع «عزاداری‌های محرم در دانشگاه‌ها» با حضور حجت‌الاسلام مهدی مستاجران، مدیر کل فرهنگی و امور اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و حسین محمدی فام، دبیر پویش روضه‌های خانگی در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و با اجرا و کارشناسی جواد نصیری به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت.

در ابتدای این برنامه، جواد نصیری با اشاره به روز خانواده در تقویم، این روز را به همه مخاطبان تبریک گفت. سپس گزارشی از نشست خبری با حضور مسئولان نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با موضوع «عزاداری‌های محرم در دانشگاه‌ها» از سوی کامران برومیده، خبرنگار برنامه رادیویی «افق» تهیه شده بود، پخش شد که در حاشیه آن، مصاحبه‌ای با حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها انجام شد.

در ابتدای این برنامه، حجت‌الاسلام والمسلمین مستاجران مدیر کل فرهنگی و امور اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی دانشگاه‌ها و لزوم برنامه‌ریزی برای عزاداری آنها و کارکردهای هیئات دانشجویی، گفت: دانشگاه‌های تیپ یک همانند دانشگاه تهران و دانشگاه شریف که از کثرت جمعیت برخوردار هستند، از سه رکن دانشجو، اعضای هیئت علمی و کارکنان تشکیل شده‌اند.

دانشجویان هم‌اکنون در دانشگاه‌ها نیستند، اما اساتید و کارکنان هستند. نکته دیگر اینکه بسیاری از دانشگاه‌ها دارای کوی اساتید هستند و دیگر اینکه هیئت‌های دانشجویی، هیئت‌های ریشه‌داری هستند که به همت دانشجویان در کنار یکدیگر، هر ساله برگزار می‌شود.

برخی دانشجویان که فارغ‌التحصیل نیز شده‌‌اند، در این هیئت‌ها حضور دارند. امسال به دلیل ممنوعیت در سفرهای داخلی و رفت و آمدها پیش‌بینی می‌شود، بیشتر عزاداران بومی در هیئت‌های دانشجویی حضور داشته باشند و از فضاهای باز و مساجد استفاده کنند.

درهای دانشگاه در ایام محرم و ماه مبارک رمضان به سوی مردم باز هستند. البته اصولاً مخاطبان هیئت دانشجویی افراد خاصی هستند که به نوعی با دانشگاه مرتبط هستند. نوع عزاداری و سخنرانی‌ها خاص است و با تأمل انتخاب می‌شود. امسال نیز پیش‌بینی می‌شود که این هیئت‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برپا شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین مستاجران درباره تفاوت برنامه‌های امسال با سال‌های گذشته و همچنین ترویج رعایت دستورالعمل بهداشتی در ایام محرم برای عموم گفت: با توجه به اینکه بخش فرهنگی دانشگاه‌ها در حوزه وظایف ما است و بخشی از دانشگاه‌ها، علوم‌پزشکی هستند، به نوعی با موضوع کرونا درگیر هستیم. در زمان ابتدای شیوع کرونا، بخش زیادی از همکاری‌ها از طریق نهاد هماهنگ شد و در حال حاضر نیز در بسیاری از بیمارستان‌ها دفاتر فرهنگی داریم که از حضور آقایان روحانیون استفاده می‌شود. بنابراین موضوع کرونا، از دغدغه‌های اصلی ما نیز هست. دفاتر ما در شهرستان‌ها نیز در جریان وقایع قرار می‌گیرند و اطلاعات لازم را دارند، به همین خاطر حضور مستقیمی در این جریان داریم. در هر استان، ستادی تشکیل شده که دبیر آن با مسئولان نهاد دانشگاه‌های علوم پزشکی است که آمار و اطلاعات در دسترس است.

وی گفت: علاوه بر ابلاغ دستورالعمل وزارت بهداشت، یک دستورالعمل داخلی نیز تهیه شده است که طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد. با رسانه ملی(شورای معارف سیما) هم هماهنگ شده تا مراسم‌ دانشگاهی را پوشش رسانه‌ای بدهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مستاجران در مورد ارتباط نهاد با پویش روضه‌های خانگی بیان کرد: ما آمادگی داریم این همکاری را در بحث روضه‌های خانگی به خصوص در فضاهای باز کوی اساتید دانشگاه‌ها داشته باشیم. کوی اساتید دانشگاه‌ها فضای باز خوبی دارند و می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و این پویش هم آنجا گسترش پیدا کند.

وی در مورد کارکرد هیئت‌های دانشجویی و نحوه شکل‌گیری و مشارکت در آن و همچنین نقش این هیئت‌ها در عزاداری‌های امسال گفت: هیئت‌های دانشجویی با تأسیس دانشگاه‌ها همراه و قدمت دارند. بسیاری از اقدامات شایسته‌ای که از قبل از انقلاب در دانشگاه‌ها شکل گرفت، از طریق هیئت‌های دانشجویی بوده است.‌ این هیئت‌های دانشجویی بعد از انقلاب از رونق خاصی برخوردار و به برکت دفاع مقدس شکل گرفت. در هر دانشگاه حداقل یک هیئت دانشجویی مستقر شده است. شاید این مجموعه هیئت دانشجویی در معرفی مظلوم واقع شده‌اند؛ تشکلی که فراگیر است. هیئت‌ها به خاطر فراگیری محبت به امام حسین(ع) و ریشه‌دار بودن در ایران، فراگیرترین تشکل در دانشگاه‌ها هستند و از هر طیف و تشکلی در این هیئت‌ها عضویت دارند.

مستاجران افزود: همه کارها در دانشگاه‌ها تعطیل شده، اما هیئت‌ها همچنان دایر هستند و تقریباً دانشگاهی نداشته‌ایم‌ که هیئت در آنجا تعطیل شده باشد. هیئت دانشجویی و دانشگاهی در دانشگاه کارکردهای بسیار خوبی دارند که یکی از آنها جلوگیری از افسردگی و درمان آن است.

راه‌اندازی پویش روضه‌های خانگی به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور

در ادامه محمدی فام، دبیر «پویش روضه‌های خانگی» در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در پاسخ به اینکه آیا این پویش تنها برای دانشجویان است یا عموم را هم شامل می‌شود، گفت: سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور که از زیر مجموعه‌های جهاد دانشگاهی است و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) یکی از زیر‌مجموعه‌های این سازمان است. مخاطب این خبرگزاری عام است و تنها برای دانشجویان نیست و نه تنها در سطح کشور، بلکه در سطح جهان اسلام مشغول فعالیت است.

وی ادامه داد: از ظرفیت خوب ایکنا استفاده کردیم تا این پویش مردمی و عمومی را پوشش دهیم و ایکنا از بعد رسانه‌ای برای این برنامه استفاده خواهیم کرد. چراغ اول را این سازمان بنا کرده است و قرار است از پتانسیل ایکنا برای معرفی این پویش و آشنایی مردمی با این سنت حسنه، روضه‌های خانگی در سراسر کشور شکل گیرد.

وی در ادامه با تأکید بر فرمایش امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری بر روضه‌های سنتی افزود: یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های عزاداری سید‌الشهدا(ع)، همین روضه‌های خانگی بود. منظور ما بیشتر روضه خانوادگی است که قبل‌ها در خانه‌های مردم با اعضای خانواده با حضور مداح اهل بیت(ع) برگزار می‌شد. در حال حاضر منظور از روضه‌های خانوادگی، جمع شدن جمعیت در یک خانه نیست، زیرا این موضوع برخلاف پروتکل‌های بهداشتی است. این پویش بیشتر با هدف روضه خانوادگی مطرح شده است.

 محمدی فام تصریح کرد: در جلسه‌ای که اخیراً در خبرگزاری ایکنا برپا شد، بزرگان و ذاکران اهل بیت(ع) می‌گفتند در گذشته برای بسیاری از روضه‌های خانگی با حضور اعضاء خانواده، دعوت شده‌اند. این یک بحث قدیمی بوده که ربطی به کرونا ندارد، البته در این شرایط، بستر کار آماده شده است. در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان، بخش‌هایی با محتوای روضه‌های کوتاه، پاسخ به شبهات، سینه‌زنی فاخر و ... برای محرم آماده شده که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت http://isqa.ir از آنها استفاده کنند.

محمدی فام درباره جزییات آغاز و برپایی این پویش گفت: در چهارشنبه هفته گذشته، جلسه‌ای با موضوع معرفی پویش و پوستر با حضور خطبا و ذاکران پیشکسوت برگزار شد و در حاشیه این برنامه، استاد سازگار از پیر غلامان، پیام تصویری ارسال کرد و پویش آغاز شده است. از مردم خواسته‌ایم‌ کلمه «لبیک یا حسین» را به شماره ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ ارسال کنند تا در پویش عضو شوند و ما متوجه پیوستن به پویش شویم. قدم دوم برای پیوستن به این پویش، خدمات در نظر گرفته شده در سایت /isqa.ir است که این خدمات از شب اول تا شب سیزدهم ماه محرم با محتواهایی شامل بیان منبر، پاسخ به شبهات، روضه سنتی و سینه زنی سنتی برای مردم آماده بارگزاری است.

وی افزود: کار امام حسین(ع) باید مردمی باشد، لذا از مردم می‌خواهیم تا کمک‌کنند و پرچم‌هایی بر سر در خانه‌ها نصب شود. این پرچم‌ها حاوی عبارت «این خانه عزادار حسین(ع) است» و همچنین هشتک روضه‌های خانگی بر روی آن نقش بسته است. که مردم می‌توانند تصاویری هم از روضه‌ها برای ما ارسال کنند.

محمدی فام افزود: در کار امام حسین(ع) اسم و رسم‌ مهم‌ نیست؛ بلکه مهم اصل تبلیغ و ترویج است. لذا رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان اعتقاد دارند که از آرم و نماد همه سازمان‌ها در این پویش استفاده شود.

در ادامه این برنامه، پیام غلامرضا سازگار، عضو هیئت امنای خانه مداحان، ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به مراسم رونمایی از پویش روضه‌های خانگی پخش شد.

همچنین بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام محرم پخش شد.

دبیر پویش روضه‌های خانگی در مورد محورهای پویش گفت: یکی از بخش‌های مهم و‌ موثر در ترویج این سنت، انتشار عکس‌های روضه‌های خانگی است که از طریق‌ ارسال به ایکنا و ایسکا می‌توانند این کار را انجام دهند. همچنین می‌توانند خودشان در فضای مجازی عکس‌های خود را با هشتگ «روضه‌های خانگی» به اشتراک بگذارند. بسیاری از بچه‌ها در خانه‌ها شعر و‌ نوحه می‌خوانند. اگر اینها را برای ما بفرستند، به برترین‌ها جوایزی اهدا خواهیم کرد.

وی بیان کرد: بخش خوشنویسی در نظر گرفته شده تا آیات مربوط به امام حسین‌(ع) را خوشنویسی کنند. تلاش می‌کنیم تا به بهترین خط‌ها جوایزی اهدا کنیم. از مباحثی مانند تایپوگرافی، نقاشی و نقاشی خط و دیگر هنرمندهای این عرصه دعوت به پویش می‌کنیم. بخش چند رسانه‌ای به مباحثی همچون معرفی شخصیت‌های کربلا و پاسخ به شبهات می‌پردازد. برنامه‌ریزی شده همه ساعت 22 و 30 دقیقه هر شب به سایت ایسکا یا لایو خبرگزاری بین‌المللی ایکنا در اینستاگرام مراجعه کنند و‌ روضه برپا شود.

محمدی‌فام خاطر‌نشان کرد: به واحد‌های جهاد دانشگاهی سراسر کشور ابلاغ شده است تا نشست‌های تخصصی با این موضوع در فضای مجازی برگزار کنند. در بخش پژوهش نیز یک طرح مطالعاتی به منظور «تاریخچه روضه خانگی» در تشیع اجرا خواهد شد. این پویش مردمی است و مردم نیز می‌توانند بخش‌هایی را به این پویش اضافه کنند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha