مسجدجامع «هرات»؛ آماده ثبت در فهرست میراث فرهنگی جهان + عکس
کد خبر: 3916711
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷

مسجدجامع «هرات»؛ آماده ثبت در فهرست میراث فرهنگی جهان + عکس

وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان اعلام کرد که تلاش‌ها برای ثبت مسجدجامع هرات در فهرست میراث فرهنگی جهان ادامه دارد.


به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری باختر، محمد طاهر زهیر، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان، در دیدار با مقامات محلی هرات خبر داد که اقدامات اولیه برای گنجاندن مسجد بزرگ هرات در فهرست میراث فرهنگی جهان انجام شده است.

زهیر با اطمینان از توجه وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به حفظ میراث فرهنگی کشور، گفت که سفر او به استان غربی هرات با هدف بررسی وضعیت فرهنگی صورت گرفته، زیرا به گفته زهیر هرات مهمترین نقش را در تولید فرهنگ، هنر و اندیشه اسلامی ایفا کرده است.
 
غلام داود هاشمی، از مسئولان استانداری هرات، از وزارت اطلاعات و فرهنگ خواست که به بازسازی بناهای تاریخی، تقویت فرهنگ، بازسازی مناره‌های مساجد هرات و مجموعه باستانی آن و همچنین مرمت بناهای تاریخی در دیگر شهرستان‌های این استان اهتمام ورزد.
 
مسجدجامع هرات قدیمی‌ترین و بزرگترین مسجد هرات است. این مسجد در زمینی به مساحت 46760 مترمربع تأسیس شده که مشتمل بر 460 گنبد، 130 رواق، 444 فیل پایه، 12 گلدسته، 4 ایوان، 4 دروازه، 4 کتیبه بزرگ مزین با آیاتی قرآنی، اشعار عرفانی عرفا و شاعران بزرگ، 3 سرایچه، یک منبر سنگی، کتابخانه (شامل چهار هزار جلد کتاب) و وضوخانه است که در زیباترین محل شهر قدیم هرات تأسیس شده و گنجایش بیش از 100 هزار نمازگزار را دارد.
انتهای پیام
captcha