نیازمند انحصارشکنی در رتبه‌بندی هستیم / نگرانی از تغییر مسیر مسابقات قرآن
کد خبر: 3917689
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸
مهدی قره‌شیخلو:

نیازمند انحصارشکنی در رتبه‌بندی هستیم / نگرانی از تغییر مسیر مسابقات قرآن

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم اختتامیه مسابقات قرآن استان تهران، ضمن ابراز نگرانی نسبت به از دست رفتن اصالت مسابقات قرآن، گفت: احساس می‌کنم ‌مسیر مسابقات تغییر کرده و از اصالت قرآن در مسابقات دهه 60، به سمت رقابت در سال‌های اخیر این اصالت پیش رفته است.

نگرانی از تغییر مسیر مسابقات قرآن/ تأکید بر انحصارشکنی در رتبه بندی

به‌ گزارش ایکنا، مراسم اختتامیه چهل و سومین دوره مسابقات قرآن استان تهران بعدازظهر امروز ۲۹ مردادماه با حضور تیم داوری، برگزیدگان و تعدادی از مسئولان قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهدی شرفی، ریس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران، گزارش این دوره از مسابقات را ارائه داد و گفت: در این دوره بیش از ۱۷۰ شرکت‌کننده در دو گروه بانوان و آقایان حضور داشتند و رقابت‌ چهار روزه‌ای را در حضور ۲۲ داور انجام دادند.

وی در مورد پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده در این دوره از مسابقات، اظهار کرد: تمام تلاش‌های خود را به کار بستیم تا دستورالعمل‌های مورد نظر را رعایت کنیم و خوشبختانه توانستیم رضایت شرکت‌کنندگان را از این حیث برآورده سازیم.
در ادامه این مراسم، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در سخنانی ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران، داوران و شرکت‌کنندگان در مسابقات، گفت: برگزاری مسابقات در شرایط سخت کرونایی به روال عادی، کار سختی است که خوشبختانه به خوبی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه مسابقات بعد از ۴۰ دوره نیاز به تحولی در محتوا و شکل و اجرا دارد، افزود: امسال تلاش کردیم تا گام‌های اولیه برداشته شود و ان‌شاءالله این قدم‌ها در سال‌های آینده هم برداشته خواهد شد.

قره شیخلو با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان در موقع اجرا، درگیر نگرانی و اضطراب ناشی از مسابقات هستند، بیان کرد: باید تلاش کنیم تا چنین رویه‌ای در رقابت‌ها کمتر شود و شرکت‌کننده موقع تلاوت هیچ نگرانی نداشته باشد. بخشی از این نگرانی ناشی از قرعه‌کشی در زمان برگزاری مسابقات است. باید به سمتی حرکت کنیم که از روز اول ثبت نام، قرعه‌های مسابقات را اعلام ‌کنیم تا شرکت‌کننده در زمان اجرا، اضطراب قرعه را نداشته باشد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین به بحث مفاهیم و پررنگ شدن آن در این دوره اشاره کرد و با تأکید بر اینکه فعالان قرآنی‌ به بحث مفاهیم نیازمند هستند، گفت: در ۱۰ استان که تاکنون مرحله استانی مسابقات را برگزار کرده‌اند، قاریان در بحث مفاهیم ضعیف بوده‌اند و باید بر روی این موضوع بیشتر تمرکز داشته باشیم. باید تلاش کنیم تا مسابقات سکوی پرتابی برای قاریان و حافظان قرآنی از لحاظ تخصصی باشد و در کنار آن بحث مفاهیم را هم توسعه دهیم.

قره شیخلو در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به انحصاری که در کسب رتبه در برخی رشته‌ها به دست می‌آید نیز اشاره کرد و افزود: باید این انحصار شکسته شود، در سال‌های گذشته تدابیری در نظر گرفته شده بود، اما به آن هدفی که مدنظر بود، نرسید. در حوزه مسابقات اقدامات زیادی در پیش داریم و باید تحولاتی صورت بگیرد تا هم از این انحصار جلوگیری شود و هم اینکه افراد شایسته نیز بتوانند به رتبه‌های بالا برسند. بنابراین به مجموعه تغییراتی نیاز است. اگر کرونا ادامه‌دار باشد، برگزاری مسابقات در حوزه اجرایی باید حتماً تغییر کند و در حوزه تخصصی نیز به این تغییرات برای رسیدن به یک سطح توسعه استاندارد نیاز داریم.

وی در ادامه به سخت‌گیری‌هایی که در زمان ثبت نام مسابقات به عمل آمده بود نیز اشاره کرد و گفت: کاری که به اسم قرآن انجام ‌می‌شود، باید بهترین و منظم‌ترین کار باشد، چرا که انتظار دیگری از قرآنی‌ها نمی‌رود. برای حاکم شدن نظم در مسابقات باید از خودمان شروع کنیم. بنابراین اگر سخت‌گیری در زمان ثبت‌نام بود، هدف ما این بوده که قضیه را جا بیندازیم و بدانند این بحث ادامه‌دار خواهد بود.

در بخش پایانی این مراسم از نفرات برگزیده رشته‌های مختلف تجلیل به عمل آمد. در این بخش، در سه رشته بخش حفظ، تنها یک نفر حائز کسب رتبه شناخته شد. 

انتهای پیام
captcha