قاریان شرکت‌کننده در مسابقات تسلط بر مفاهیم را جدی‌ بگیرند
کد خبر: 3918842
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
محمد خواجوی:

قاریان شرکت‌کننده در مسابقات تسلط بر مفاهیم را جدی‌ بگیرند

رئیس هیئت داوران چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن استان تهران با اشاره به برگزاری مطلوب این دوره از مسابقات، به بیان توصیه‌هایی به شرکت‌کنندگان پرداخت و گفت: قاریان شرکت‌کننده در مسابقات تسلط بر مفاهیم را جدی‌ بگیرند.

توصیه پیشکسوت قرآنی به شرکت کنندگان در مسابقات / ضعف کلیدی قاریانپرسش از مفهوم آیات از شرکت‌کننده‌ای که روی سن مسابقات مستقر شده، آن هم به صورت شفاهی، رویکرد جدیدی است که امسال در مسابقات قرآن استان تهران شاهد آن بودیم. پیش از این پرسش‌های بخش مفاهیم به صورت کتبی بود و بر روی نمره نهایی شرکت‌کننده تأثیری نداشت. این تأثیر مستقیم از سوی تعدادی از داوران و پیشکسوتان امری مطلوب و نشانه آن است که توجه به معنی و مفهوم آیات را در بین قاریان بیشتر می‌کند، در حالی که شرکت‌کنندگان آن را مانعی برای تمرکز بیشتر بر روی اجرای خود می‌دانند. در ادامه نظر رئیس هیئت داوران چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن استان تهران را در این باره و تأثیر شرایط کرونا بر رقابت‌ها می‌خوانیم؛

محمد خواجوی، پیشکسوت قرآنی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، به سطح مطلوب این مسابقات و فراهم بودن شرایط یکسان برای متسابقان اشاره کرد و گفت: تمام تلاش هیئت داوران مسابقات بر این بود تا قضاوتی عادلانه داشته باشند و خوشبختانه این روند نیز محقق شد. با توجه به اینکه شیوع کرونا بسیاری از فعالیت‌ها را به تعطیلی کشانده است، فرصت بیشتری به قاریان و حافظان داد تا تمرین بیشتری کنند و با آمادگی بهتری در مسابقات حضور یابند.

خواجوی به برگزار نشدن جلسات قرآن در پی شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: شاید تعطیلی جلسات تأثیر اندکی بر سطح تلاوت قاریان گذاشته باشد و یا فرصت حضور در جلسات اساتید و ارائه آموخته‌های قرآن‌آموزان حاصل نشده باشد، اما از سوی دیگر فرصت‌ فراغت زیادی برای تمرین و ممارست بیشتر به دست آمد.


بیشتر بخوانید: 


وی یکی از ضعف‌های شرکت‌کنندگان در چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن استان تهران به ویژه در بخش قرائت تحقیق را توجه به معنا و مفاهیم دانست و افزود: قاریان در بخش مفاهیم با ضعف مواجه هستند و باید به رفع آن اقدام کنند. اینکه یک قاری در زمان تلاوت متوجه باشد که مفهوم آیات چیست؟ بسیار مهم است و قطعاً در تأثیرگذاری تلاوت او هم نقش خواهد داشت. اگر یک قاری نمی‌تواند به صورت تفصیلی مفاهیم آیاتی را که تلاوت می‌کند بداند، حداقل باید یک برداشت کلی از آنها داشته باشد.

رئیس هیئت داوران چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن استان تهران با تأکید بر اینکه در دوره اخیر متسابقان در برابر پرسش‌های مفاهیم آیات، دچار ضعف هستند به بیان توصیه‌هایی به قاریان پرداخت و اظهار کرد: توجه به مفاهیم قرآن را مورد توجه قرار دهند و آن را مهم بدانند. توصیه دیگر این است که در زمان تعطیلی جلسات برای اینکه دچار اُفت در تلاوت نشوند، تمرینات خود را کاهش ندهند و حتی تلاش و تمرین را در قیاس با زمانی که در جلسات حضور می‌یافتند بیشتر کنند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha