اتفاق کم‌نظیر چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن / دفاع از داوری‌ها
کد خبر: 3918045
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
کریم دولتی بیان کرد:

اتفاق کم‌نظیر چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن / دفاع از داوری‌ها

یکی از داوران چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن استان تهران با اشاره به اینکه اتفاقی که امسال در بخش مفاهیم رخ داد کم‌نظیر بود، گفت: سابقه اضافه شدن بخش مفاهیم به مسابقات به بیش از دو دهه می‌رسد، اما به دلیل شکل برگزاری آن یعنی کتبی و چهارگزینه‌ای اثرگذار نبود، اما شیوه جدید اثرات خود را در سال‌های آتی به نمایش می‌گذارد.

کریم دولتی پیشکسوت و داور مسابقات قرآن

کریم دولتی، پیشکسوت قرآنی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن استان تهران و وضعیت برگزاری این مسابقات که اواخر هفته گذشته به کار خود پایان داد و اجرای متسابقان گفت: وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شد که عده‌ای نتوانند آنگونه که باید و شاید خود را در این رقابت‌ها نشان دهند، ولی خروجی مسابقات نشان از قوی‌تر شدن اجراها در قیاس با سال‌های گذشته دارد.

این حافظ بین‌المللی قرآن افزود: برای آماده‌سازی محیط مسابقات، که در مجموعه بصیرت محله حکیمیه برگزار شد، زحمت کشیده شده بود تا نواقص به حداقل برسد و به نظر من بالای 90 درصد کم و کاستی‌ها مرتفع شده بود.

این داور مسابقات بین‌المللی درباره سطح پایین نمرات در برخی آیتم‌ها و دلیل این کار هیئت داوران که باعث اعتراض برخی شرکت‌کنندگان شده بود، گفت: سلیقه داوران متفاوت و ممکن است برخی از آنان سخت‌گیر باشند و جزئی‌تر و دقیق‌تر توجه کنند و برخی دیگر نیز اغماض بیشتری به خرج دهند. البته نتایج و اسامی نفرات برتر حتی از نگاه یک فرد غیرمتخصص نشانگر آن بود که داوری‌ها درستی صورت گرفته است. لذا افرادی که رتبه‌های برتر را کسب کردند، جایگاه و امتیاز آنها کاملاً بحق است.

اتفاق کم‌نظیر مسابقات چهل‌وسوم 

دولتی اضافه شدن بخش مفاهیم به مسابقات و تأثیر آن بر گرایش قاریان و حافظان به سمت مفاهیم قرآن را اتفاقی کم‌نظیر خواند و افزود: سال‌های سال است که به دلایلی همچون توصیه‌های مقام معظم رهبری و نیاز جامعه قرآنی، شعار توجه به مفاهیم سر داده می‌شود. سابقه اضافه شدن بخش مفاهیم به مسابقات به بیش از دو دهه می‌رسد و طی این سال‌ها بخش مفاهیم در مسابقات حضور داشته، اما مشکل این بوده است که در بسیاری موارد افراد با روش‌های انتخاب چهارگزینه‌ای مفاهیم را جواب می‌دادند.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: امسال سؤال مفاهیم بر روی صحنه مسابقات به صورت شفاهی پرسیده می‌شد. با اینکه مفاهیم امسال از جهت سطح چندان بالا نبود و در حد یک ترجمه ساده از 120 قطعه و فراز از جزء یک و دو قرآن کریم بود، اما نشان‌دهنده آن بود که جامعه قاریان و حافظان باید بر روی مفاهیم قرآن بسیار کار کنند. شاید اولین و مهم‌ترین تأثیرش این باشد که یک قاری و حافظ زمانی در اجرا موفق خواهد بود که بر روی مخاطب اثرگذار باشد و آن زمانی است که قاری یا حافظ بر معنا و مفاهیم تسلط داشته باشد.

سطح پایین شرکت‌کنندگان در مفاهیم 

دولتی تصریح کرد: با وجود اینکه تصور می‌شد مفاهیم این دوره چندان سخت و مشکل نباشد، اما در عمل چیز دیگری مشاهده شد و بسیاری از شرکت‌کنندگان، آنگونه که انتظار می‌رفت، نتوانستند خود را نشان دهند. اگر با همین جدیت به مفاهیم توجه شود، به زودی می‌توانیم شاهد تحولی جدی در توجه به مفاهیم در بین قاریان و حافظان باشیم و سطح تلاوت کشور را نه یک پله، بلکه چند پله بالاتر بیاوریم.

این داور مسابقات کشوری و بین‌المللی قرآن در پاسخ به اینکه چرا با وجود اجرای بیش از بیست سال آزمون مفاهیم، شاهد تأثیر آن بر روی قاریان برای گرایش بیشتر به سمت مفاهیم نبوده‌ایم، گفت: بخش مفاهیم عموماً کتبی و گزینه‌ای بوده است و برخی از ادوار حتی اغماض‌هایی هم صورت می‌گرفت، اما در این دوره این‌گونه نبود. مفاهیم شفاهی پرسیده می‌شد و نمره آن با نمره نهایی قاری یا حافظ جمع می‌شد. مطمئناً همه اینها مؤثر خواهد بود و شرکت‌کنندگانی که این جدیت را ببینند از هم‌اینک خود را برای سال آینده آماده خواهند کرد.

اعلام هرچه زودتر منابع مفاهیم سال آینده

وی بیان کرد: مسئولان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بعد از پایان مسابقات مقدمات مربوط به نوع و میزان مفاهیم را در مسابقات سال آینده مشخص کنند تا شرکت‌کنندگان فرصت کافی برای آماده شدن داشته باشند. ضمن اینکه بیشتر با قرآن مأنوس خواهند شد.

دولتی در پایان در پاسخ به اینکه آیا اعمال نمره مفاهیم در رده‌بندی نهایی و عملکرد شرکت‌کنندگان باعث نمی‌شود که قاریان با سطح توانمندی پایین‌تر به رتبه برسند؟ گفت: اولاً، این تأثیر در حد دو نمره از 100 نمره است. ثانیاً، قاریان و حافظان قوی‌تر باید تلاش کنند تا خود را به سطوح بالا برسانند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha