تواضع و عدم تحمیل عقاید؛ ویژگی پررنگ گفتمان تقریبی شیخ تسخیری
کد خبر: 3917733
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
عالم اهل تسنن لبنان مطرح کرد:

تواضع و عدم تحمیل عقاید؛ ویژگی پررنگ گفتمان تقریبی شیخ تسخیری

ماهر الحمود، عالم لبنانی، تصريح كرد: شیخ تسخیری بحق نیک‌اخلاق بود و همیشه به آیه «وَإِنَّا أَوْ إِيَّاكُمْ لَعَلَىٰ هُدًى أَوْ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ؛ البتّه (يكى از) ما يا شما بر (طريق) هدايت يا در گمراهى آشكار هستيم» استناد می‌کرد و تأکید داشت که در گفت‌وگو با یکدیگر باید متواضع باشیم و هیچ‌وقت عقاید و افکارمان را به دیگران تحمیل نکنیم.

ببببشیخ ماهر الحمود، عالم اهل تسنن لبنان و دبیرکل اتحادیه علمای محور مقاومت، در گفت‌وگو با سرویس بین‌الملل خبرگزاری ایکنا، با اشاره به نقش آیت‌الله تسخیری در تحکیم مذاهب اسلامی، گفت: مرحوم شیخ تسخیری در روند تقریب مذاهب نقشی بزرگ و چشمگیر ایفا کرد و فعالیت‌های  بسیار گسترده‌ای در این امر داشت. وی از تجربه فراوان و چشم‌انداز وسیع و بلندی در تقریب مذاهب بهره می‌برد. دانش ایشان در مقوله ضرورت وحدت اسلامی آینده‌پژوهی درست و متقنی را رقم خواهد زد.

ماهر الحمود در پاسخ به اینکه تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی چه تأثیری در تحکیم مبانی وحدت بین اعضای آن داشته است، اظهار کرد: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سردمدار تقریب مذاهب و خلاصی از فتنه در جهان اسلام است. قدرت والای این مجمع در هنگام مقایسه با نیرنگ‌های بزرگ دشمنان اسلام نمایان می‌شود. این مجمع همیشه تلاش کرده با فتنه‌های دشمنان مقابله کند و تا حدود زیادی موفق بوده است. وهابیت و رژیم صهیونیستی و همچنین آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان آنها تمامی تلاش خود را برای فتنه‌گری در بین مسلمانان به‌ کار گرفته و این مجمع فعالیتهای چشمگیری را به ثمر رسانده و نیرنگ‌های بسیاری از دشمنان اسلام را، که در واقع توسط مراکز مطالعات و اندیشکده‌های غربی و عبری برنامه‌ریزی می‌شود، خنثی کرده است.

وی با پرداختن به ابعاد مختلف شخصیتی مرحوم آیت‌الله تسخیری اعم از قرآنی، فقهی، علمی و اجتماعی، گفت: شیخ تسخیری بحق مردی نیک‌اخلاق بود و شخصیتی متمایز داشت. وی همیشه به آیه «وَإِنَّا أَوْ إِيَّاكُمْ لَعَلَىٰ هُدًى أَوْ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ؛ البتّه (يكى از) ما يا شما بر (طريق) هدايت يا در گمراهى آشكار هستيم»(آیه ۲۴، سوره سبا) استناد می‌کرد و تأکید داشت که در گفت‌وگو با یکدیگر باید متواضع باشیم و هیچ‌وقت عقاید و افکارمان را به دیگران تحمیل نکنیم و همیشه در صورت ثابت شدن ادله، باید پذیرای اشتباه خود باشیم. افق اسلامی وسیع، شامل و کامل شیخ تسخیری در تمامی نشست‌ها نمایان بود و هیچ‌وقت خود را در مذهب یا مکتب فکری خاصی محدود و متعصب نمی‌ساخت.

بببب

این عالم اهل تسنن لبنان با اشاره به تأثیر ایده راه‌اندازی اتحادیه جهانی علما یا مجمع تقریب مذاهب بر هم‌افزایی علمای مسلمان جهان، تصریح کرد: شیخ تسخیری پیشگام گفت‌وگوی سازنده با تمام گروه‌ها و مذاهب جامعه اسلامی بود و نقش مهمی در تأسیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی داشت. بدون شک شیخ تسخیری شخصیتی اساسی در تمامی گفت‌وگوهای دینی بود و تأثیر بسیاری در جهان اسلام داشت. سخنان وی در زبان عربی شیوا بود و همیشه به آیات قرآنی و احادیث نبوی استناد می‌کرد.

شیخ ماهر الحمود در پایان گفت: خداوند ایشان را در رحمت واسعه خود قرار دهد و علمای امت اسلامی را در مسیر ایشان، که همان مسیر وحدت امت اسلامی در مقابله با استکبار جهانی و دفاع از فلسطین است، ثابت‌قدم کند.

انتهای پیام
captcha