آیت‌الله تسخیری و معرفی تشیع در سازمان همکاری‌های اسلامی
کد خبر: 3918413
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) مطرح کرد:

آیت‌الله تسخیری و معرفی تشیع در سازمان همکاری‌های اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری تصریح کرد: با تلاش‌ آیت‌الله تسخیری در برهه‌ای که او عضو و نماینده جمهوری اسلامی در مجمع فقهی سازمان همکاری‌های اسلامی بود، مذهب شیعه به عنوان یک مذهب رسمی از سوی تمام دولت‌های اسلامی به رسمیت شناخته شد.

تسخیری

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری، رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا، در گفت‌وگو با سرویس بین‌الملل خبرگزاری ایکنا، ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام و از منادیان وحدت و تقریب مذاهب اسلامی، به همه علما، بزرگان، شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی جهان اسلام و در رأس آنها مقام معظم رهبری، تصریح کرد: فقدان این شخصیت بزرگ، به دلیل نقش مؤثری که در عمر پربرکتش به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز در اعتلای اسلام و دفاع از مکتب اهل بیت(ع) و شیعه داشت‌، کاستی بزرگی در جهان اسلام است. پیامبر اسلام(ص) فرمود: «إذا مات العالم ثُلم في الإسلام ثَلمة لا يسدّها شيء إلى يوم القيامة؛ وقتی عالمی از دنیا می‌رود در اسلام یک رخنه و شکافی ایجاد می‌شود که قابل جبران و پوشاندن نیست.» حقیقتاً از دست رفتن آیت‌الله تسخیری و فقدان ایشان، رخنه‌ای در اسلام و خسارتی برای جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع) درباره ویژگی‎های شخصیتی آیت‌الله تسخیری اظهار کرد: مرحوم تسخیری از رجال علمی، فقهی، دانشمند، متفکر و در عین حال رجل و شخصیتی سیاسی بود که از همان روزهای نخست تحصیلات خود در نجف اشرف وارد فعالیت‌های سیاسی شد و با پیوستن به حزب دعوت اسلامی عراق، فعالیت‌های سیاسی و دینی  خود را آغاز کرد. آیت‌الله تسخیری یکی از شاگردان موفق و ارزشمند شهید بزرگوار آیت‌الله العظمی سیدمحمدباقر صدر  بود که درس او را فراگرفت و از محضر او بهره‌های فراوان برد و همچنین یکی از شاگردان دانشکده فقه علامه مظفر در نجف اشرف بود. او تبلیغ دین را یکی از وظایف خود می‌دانست و در موسم‌های تبلیغی برای تبلیغ به شهرهای مختلف عراق می‌رفت و یکی از استقبال‌کنندگان حضرت امام خمینی(ره) در نجف اشرف و از جمله شعرایی بود و برای امام راحل قصیده سرود. او ادیب، نویسنده و گوینده بلیغی بود.

مبارزات سیاسی آیت‌الله تسخیری

اختری با اشاره به نقش آیت‌الله تسخیری در حرکت سیاسی آیت‌الله العظمی سیدمحسن حکیم در مبارزه علیه توده‌گری و حزب بعث عراق که بارها بازجویی و زندانی شد، تصریح کرد: در سال 49 او نیز مانند بسیاری علما و بزرگان از عراق رانده شد و به ایران آمد و در حوزه علمیه قم هم درس می‌خواند و هم درس می‌داد و براساس افق دیدگاه‌های سیاسی خود حرکت می‌کرد. لذا یک متفکر و رجل سیاسی بود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا با بیان اینکه شرکت در کنفرانس‌ها و نشست‌ها از دیگر فعالیت‌های چشمگیر آیت‌الله تسخیری بعد از پیروزی انقلاب بود، توضیح داد: در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی و برقراری روابط با کشورهای مختلف او یکی از شخصیت‌ها و مهره‌های فعالی بود که برای برقراری ارتباط با علمای شیعه و سنی و غیرمسلمان چون مسیحی در هیئت‌های مختلف حضور می‌یافت یا به تنهایی به کشورهای متعدد سفر می‌کرد.
در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی و برقراری روابط با کشورهای مختلف مرحوم تسخیری یکی از شخصیت‌ها و مهره‌های فعالی بود که برای رفتن به سفرها و ایجاد ارتباط با علمای شیعه و سنی و غیر اسلام چون مسیحی و ... در هیئت‌های مختلف یا به تنهایی به کشورهای متعدد سفر می‌کرد

زبان گویای اسلام و انقلاب اسلامی

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) به نقش آیت‌الله تسخیری در برگزاری کنفرانس‌ها و گردهمایی‌های وحدت اسلامی در ایران و خارج از کشور اشاره و تأکید کرد: همین طور که مقام معظم رهبری اشاره کردند، آیت‌الله تسخیری «زبان گویای اسلام و انقلاب اسلامی» بود که با حضور در کنفرانس‌ها، همایش‌ها، نشست‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و بین‌الاسلامی به عنوان نماینده رسمی جمهوری اسلامی، جایگاه و دیدگاه‎های جمهوری اسلامی را براساس نظریات و اندیشه‌های پرارزش امام بیان و از آنها دفاع می‌کرد.

رسمیت یافتن تشیع در سازمان همکاری‌های اسلامی مرهون نقش آیت‌الله تسخیری است

اختری ارتباط کنونی با بسیاری از علمای اسلام و شخصیت‌های سیاسی و مراکز تحقیقاتی اسلامی و غیراسلامی را حاصل تلاش‌ شیخ تسخیری برشمرد و افزود: او با سران کشورهای اسلامی در مورد مسائل خودشان یا دیگر کشورها ملاقات کرد و حضور فعالی در زمینه‌های سیاسی و ارتباطات بین‌المللی جمهوری اسلامی با دیگر کشورها داشت.

وی از برگزاری کنفرانس وحدت و تقریب مذاهب اسلامی و تبیین و به رسمیت شناختن جایگاه مذهب تشیع در سازمان همکاری‌های اسلامی به عنوان دو نقش برجسته آیت‌الله تسخیری یاد کرد و گفت: قبل از تشکیل مجمع تقریب نیز در هفته وحدت، که برای سالروز ولادت پیامبر(ص) نامگذاری شد، کنفرانس‎های وحدت با حضور علمای بزرگی از کشورهای مختلف در داخل یا خارج از کشور تشکیل می‌شد. در زمان آغاز زعامت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، مجمع تشکیل شد و  وی در ابتدا عضو فعال شورای مجمع بود. بعد سمت دبیرکل را عهده‌دار شد و این اواخر هم ریاست شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی را برعهده داشت.

دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ارتباط با نقش آیت‌الله تسخیری در تبیین جایگاه تشیع و به رسمیت شناختن مذهب شیعه در سازمان همکاری‌های اسلامی توضیح داد: آیت‌الله تسخیری در آن زمان عضو و نماینده جمهوری اسلامی در مجمع فقهی سازمان همکاری‌های اسلامی بود که آن موقع «سازمان کنفرانس اسلامی» نامیده می‌شد و با تلاشش مذهب شیعه به عنوان یک مذهب رسمی از سوی تمام دولت‌های اسلامی امضا و بر آن تأکید شد. البته مذهب شیعه مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است. در زمان آیت‌الله بروجردی، شیخ شلتوت که امام الازهر بود، مذهب شیعه را به رسمیت شناخت و اعلام رسمی کرد. بعد از پیروزی انقلاب هم بر حقانیت شیعه به عنوان یکی از مذاهب اسلامی تأکید شد.

حمایت از گروه‎های معارض سیاسی عراق

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری از حمایت و ارتباط با گروه‌های معارض عراق علیه صدام و حکومت بعث به عنوان یکی دیگر از فعالیت‎های مرحوم آیت‌الله تسخیری از زمان حضور تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری مجلس اعلای اسلامی یاد و تصریح کرد: آیت‌الله تسخیری در بسیج خواهران و برادران عراقی، که در ایران حضور داشتند برای جهاد علیه صدام و بعث در جبهه‌های حق علیه باطل، نقش داشت و در مجالس و محافل مختلف زبان جمهوری اسلامی علیه حزب بعث عراق و زبان معارضان عراقی بود.

آیت‌الله تسخیری در بسیج خواهران و برادران عراقی که در ایران حضور داشتند برای جهاد علیه صدام و بعث در جبهه‌های حق علیه باطل، نقش داشت و در مجالس و محافل مختلف زبان جمهوری اسلامی علیه حزب بعث عراق و زبان معارضان عراقی بود

وی ادامه داد: نقش دیگر آیت‌الله تسخیری در مسئله فلسطین و مبارزه علیه صهیونیسم بود که در پی ارتباط خوب با گروه‌های فلسطینی، در هیئت‌هایی که به فلسطین می‌رفت و جلساتی که درباره فلسطین در لبنان، سوریه یا ایران تشکیل می‌شد حضور فعالی داشت و یکی از شخصیت‌های مؤثر در حمایت از مسئله فلسطین و مبارزات مقدس فلسطینیان در مقابله با صهیونیسم جنایتکار و نقشه‎های خصمانه آمریکا و هم‌پیمانانش علیه جمهوری اسلامی بود و نقش مؤثری در حمایت از مقاومت اسلامی حزب‌الله در لبنان و شخصیت‌های بزرگ به ‌ویژه سیدحسن نصرالله داشت.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا گفت: معاونت بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دبیرکلی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی و ریاست شورای عالی مجمع تقریب از جمله مسئولیت‌هایی بود که آیت‌الله تسخیری برعهده داشت و این مسئولیت‌ها و تلاش‌ها و جهادگری در کشورهای مختلف جهان نشان می‎دهد که او شخصیتی بین‌المللی، سیاسی، جهانی و نویسنده‌ای متفکر، فقیه و مفسر قرآن بود که در کشورهای مختلف خدمت کرد.

اختری از عشق، محبت و ارادت به خاندان عصمت و طهارت(ع) به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله تسخیری یاد و بیان کرد: این مورد یکی از فرازهای برجسته زندگی آن بزرگوار است و در مجالسی که به نام ائمه(ع) و ذکر یاد و مناقب ایشان برگزار می‌شد، وقتی نام حضرت زهرا(س) و ائمه(ع) برده و از مظلومیت حضرت زهرا(س) و اباعبدالله الحسین(ع) یاد می‌شد، اشک می‌ریخت.  همچنین، نگارش کتاب‌های متعدد و مقالات فراوان، سخنرانی‌های مختلف در کنفرانس‌ها و نشست‎های علمی، بین‌المللی و موضوعات مختلف اسلامی و حتی در زمینه‌های تخصصی مانند اقتصاد اسلامی، مسائل بهداشتی اسلامی، محیط زیست، فقه، اصول و فلسفه توسط آیت‌الله تسخیری از دیگر فعالیتهای اوست.

وی تصریح کرد: شیخ تسخیری شخصیتی ادیب، شاعر، سخنگو، شیرین سخن، بلیغ، آگاه، هوشیار، مدیر، مدبر، وقت‌شناس، نکته‌سنج، خوش‌اخلاق و بسیار متواضع بود. در بسیاری از ارتباطات آنچه می‌تواند موجب محبوبیت شود، رفتارهای اخلاقی انسان است و هرچه رفتار انسان اسلامی‌تر، منطقی‌تر و عقلانی‌تر باشد باعث نفوذ در دلها می‌شود. آیت‌الله تسخیری 40 سال رابط جمهوری اسلامی با شخصیت‌های مختلف در کشورهای متعدد بود و با بسیاری از مقام‌ها و بزرگان نشست و برخاست داشت و از آنجا که انسانی منطقی بود و بسیار عقلانی و قوی برخورد می‌کرد، همه به او ارادت خاصی داشتند.

یادآوری می‌شود، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، دبیرکل اسبق مجمع تقریب مذاهب اسلامی و رئیس شورای عالی مجمع تقریب روز سه‌شنبه، 28 مردادماه، در 76 سالگی پس از تحمل سال‌ها رنج بیماری بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام
captcha