مهم‌ترین رسالت مسلمانان در روز جهانی مسجد
کد خبر: 3917974
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
قائم مقام ستاد اقامه نماز تشریح کرد؛

مهم‌ترین رسالت مسلمانان در روز جهانی مسجد

قائم مقام ستاد اقامه نماز، مهم‌ترین رسالت مسلمانان در روز جهانی مسجد را بازخوانی نقشه‌های اشغالگران متجاوز و چاره‌اندیشی و تشریک مساعی برای آزادی مسجدالاقصی، نجات فلسطین و درهم شکستن سیطره پوشالی صهیونیست‌ها بر قدس دانست.

مهم‌ترین رسالت مسلمانان در روز جهانی مسجدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز، سیداحمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز، به مناسبت روز جهانی مساجد یادداشتی منتشر کرد که در ادامه می‌خوانید.
 
روز ۳۱ مرداد مطابق با ۲۱ آگوست روز جهانی مسجد است. در چنین روزی در سال ۱۹۶۹ صهیوینیست‌های غاصب، مسجدالاقصی را به آتش کشیدند و قلوب مسلمین جهان را جریحه‌دار کرده اند. صهیونیسم با امت اسلامی و مساجد خصومت دیرینه دارد و از هر فرصتی برای ضربه زدن به فلسطین و مسجدالاقصی بهره می‌گیرد. در منطق اسلام مراکز عبادی به عنوان پرستشگاه‌های موحدین اهمیت دارند وانهدام آن‌ها نادرست و خطرناک است. پیروان ادیان ابراهیمی در اقصا نقاط جهان به مراکز عبادی همدیگر احترام میگذارند و تنها افراد و جریان‌های منحرف و افراطی هستند که به سبک صهیونیست‌های متجاوز حریم مساجد را می‌شکنند و خانه خدا را به آتش می‌کشند. اگر مسلمانان با هم متحد و متفق باشند و دوشادوش جمهوری اسلامی ایران از قبله مسلمین دفاع کنند، عمال اسرائیل غاصب دست به چنین جنایتی نمی‌زنند و فکر تخریب و تبدیل مسجدالاقصی را از سر به در می‌کنند. ولی افسوس که: جمعیت کفر از پریشانی ماست. امروزه قدرت مقاومت اسلامی، اسرائیل جانی را زمین گیر کرده و او را از پیگیری نقشه شوم از نیل تا فرات منصرف کرده است؛ و او را با راهبرد از نهر تا بحر به کام بحران فرو برده است.
 
مهمترین رسالت مسلمانان در روز جهانی مسجد بازخوانی نقشه‌های اشغال گران متجاوز و چاره اندیشی و تشریک مساعی برای آزادی مسجدالاقصی و نجات فلسطین و درهم شکستن سیطره پوشالی صهیونیست‌ها بر قدس است. اگر پای تعدی و تجاوز اسرائیل غاصب شکسته نشود حتی به فتح مسجد النبی و خانه خدا هم دل می‌بندد، ولی قدرت اسلام اجازه چنین گستاخی را نمی‌دهد و این جرثومه فساد را از زمین ریشه کن می‌کند. خداوند در آیه ۴۰ سوره مبارکه حج می‌فرماید:"... اوَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا ... ". از این رو دفع فتنه اسرائیل غاصب مساوی با تقویت فرهنگ یکتاپرستی و صیانت اماکن مقدس اسلامی و آزادی پیروان ادیان الهی برای پرستش خداوند یکتاست. امروزه هم در ایام الله و اعیاد دینی مزدوران اسرائیل برای جلوگیری از اقامه نماز جماعت در مسجدالاقصی مزاحمت ایجاد می‌کنند و با زنان و مردان نمازگزار با خشونت رفتار می‌کنند. مع‌الاسف برخی از دولتمردان نا اهل جهان اسلام از پشت به فلسطین خنجر می‌زنند و صهیونیست‌ها را در آغوش می‌کشند و میدان تجاوزگری را برای آنان فراخ‌تر می‌کنند وسیادت امریکا و اسرائیل بر جهان اسلام را برجسته‌تر می‌کنند. در حالی که خداوند می‌فرماید: «وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلً» (۱۴۱-نسا).
 
شیوخ و شاهان مرتجع منطقه قاعدۀ نفی سبیل را نادیده می‌گیرند و اسباب استیلای استکبار بر جهان اسلام را فراهم می‌آورند. ولی آن‌ها باید بدانند: «ان الباطل کان زهوقا». در روز جهانی مسجد اگر دولتمردان وابسته عرضه احقاق حق ندارند و قدمی برای آزادی مسجدالاقصی بر نمی‌دارند، ولی آزادگان جهان بالاخص عالمان، دانشگاهیان و نهاد‌های مردمی و رجال دینی و سیاسی مستقل و حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی باید با استفاده از رسانه‌ها و فضای مجازی و ظرفیت‌های حقوقی با صراحت موضع‌گیری کنند و اشغالگران را زیر فشار سیاسی و فرهنگی و اجتماعی قرار دهند و خواب خوش را از چشم آنان سلب کنند و اندیشه آزادی قدس را زنده نگه دارند تا صهیونیست‌ها بدانند که: «مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ أَلَیْسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ» .(۸۱-هود)
 
سایر رسالت‌های امت اسلامی در روز جهانی مسجد به قرار ذیل است:
 
1- در عصری که مادیگرایی در برابر یکتاپرستی قد علم کرده است، ساختن مسجد و عمران آبادی آن براساس تقوی و جذب نوجوانان و آینده سازان به صفوف اقامه نماز و روشن نگاه داشتن چراغ ذکر الهی در دل مسلمین اهمیت بسزا دارد. از این رو متناسب با رشد جمعیت باید در شهرک‌ها و شهر‌های جدید بر اساس طرح آمایش سرزمین به اندازه کافی مسجد احداث گردد. فاصله گرفتن نسل نو از مسجد خطرناک و بحران آفرین است. در روایات می‌خوانیم که: «المؤمن فی المسجد، کالسمک فی الماء» (وسائل الشیعه، صفحه۱۹۸) خالی شدن مساجد از آینده سازان مساوی با بحران‌های فرهنگیاجتماعی ناخواسته است.
 
2- احیای نقش‌های اصیل مساجد به عنوان پناهگاه امت و مراکز کارگشایی و رسیدگی به امور مسلمین واجد اهمیت بسیار است. در صدر اسلام به روایت تاریخ، مسجد افزون بر جایگاه عبادت، مرکزی قدرتمند برای تمشیت امور مسلمین و ساماندهی و حل مشکلات بوده است و هم اکنون نیز تعدادی از مساجدارتباط تنگاتنگ با مردم و دستی توانا در حل مشکلات جامعه دارند و کانون هم اندیشی و هم گرایی مسلمین برای حرکت به سمت حیات طیبه به شمار می‌آیند.

۳- مسجدی‌ها و نمازگزاران راستین اهل نزاع نیستند و می‌دانند که خداوند حکم فرموده است: «... وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم.» (۴۶-الانفال) از این رور اقامه‌کنندگان نماز، پرچمداران وحدت و همبستگی قلمداد می‌شوند و به منزله حلقه‌ای از امت واحده پشت سر، ولی امر مسلمین از انسجام اهل قبله صیانت می‌کنند. حضور فردی و یا جمعی در مساجد اقتضا می‌کند که خانه خدا را از ساحت رقابت‌های دنیوی و کشمکش‌ها منزه و مطهر نگاه داریم و اگر اختلافی هم بین متولیان امور و نمازگزاران پیش آمد با تمسک به آیه ۱۰ سوره مبارکه حجرات که می‌فرمایند:"إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ. "حکیمانه حل و فصل کنیم و عظمت و قداست مسجد را برخواسته‌های فردی و گروهی خود رجحان دهیم.
 
4- مساجد را به کتابخانه‌های معتبر و معرفت‌آموز و نرم افزار‌های علمی و دینی نفیس مجهز کنیم. همانطورکه ساختمان مسجد باید آراسته و زیبا و به دور از تجملات زائد باشد، فضای علمی و معرفتی مسجد هم باید گیرا و جاذب و هدایت گر طراحی شود به طوری که دانش‌آموز، دانشجو، استاد و طلبه علوم دینی بتوانند از طریق مسجد به دانش مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند و از طریق نرم افزار‌های در دسترس وارد کتابخانه‌های دیجیتال شوند و اطلاعات مفید و آموزنده بدست آورند. نوع آرایش معنوی مسجد برای کودکان باید متناسب با نیاز‌های روانی آنان مهندسی شود.

۵- آموزش امامان جماعت مساجد ارزش والایی دارد. افزون بر معارف دینی، آگاهی ائمه جماعات به روانشناسی کودک و نوجوان و تعلیم و تربیت اسلامی و علوم تربیتی و مشاوره، پشتوانه‌ای برای برقراری ارتباط دو جانبه با آینده سازان است. یکی از رموز موفقیت استاد قرائتی استفاده از مثل برای بیان حقایق است که ریشه در قرآن مجید دارد. طلاب جوانی کهکسوت امامت جماعت را می‌پوشند و در محراب می‌ایستند باید از فن بیان و نحوه انتقال مطالب و روش تعامل با مخاطبان اطلاع کافی داشته باشند. تعدادی از بزرگان معاصر مثل مرحوم فلسفی و مرحوم آیة اللهابراهیم امینی و دیگران در حوزه روانشناسی و تعلیم و تربیت اسلامی آثار خوبی بجای گذاشته اند که مطالعه آن‌ها توسط ائمه جماعات ضروری است.

۶- ارتباط مسجد با خانه و مدرسه و بازار و کارخانه و اداره مهم است. مسجد حلقه اتصال همه مردم است. مسجد به روابط اجتماعی صبغه الهی می‌دهد و فاصله‌ها را از میان برمی‌دارد و غنی و فقیر را در کنار هم می‌نشاند و شوق معاد را در دل‌های می‌انگیزاند و جاذبه‌های دنیوی را کمرنگ می‌کند. مسجد تحول آفرین و تمدن سازاست. مسجد اگر با خانه‌ها و مدارس و مراکز علمی و اقتصادی در تعامل مستمر باشد جلو خیلی از لغزش‌ها را می‌گیرد. اگر امام جماعت یک مسجد بتواند در دل مردم نفوذ کند خیلی از گره‌ها را باز میکند. فراموش نکنیم که همه انسان‌ها فطرت الهی دارند و زمینه حق‌پذیری دارند؛ لذا به آسانی و از روی ظواهر نباید کسی را طرد کرد‌ای بسا همان کس متحول شود و مجاهد فی سبیل الله شود چناچه از صدر اسلام تا دوران دفاع مقدس نمونه‌های بارزی وجود داشته است. اگر مثلث مسجد خانه و مدرسه با هم در تعامل و داد وستد معنوی باشند مسیر رشدآینده سازان هموار می‌شود. امام جماعت پویا و فکور در مسجد نمی‌نشیند تا دیگران بیایند به او اقتدا کنند بلکه طبیب دوٌار است گاهی به خانه مردم می‌رود و زمانی در مدرسه و دانشگاه و کارخانه حاضر می‌شودو گره گشایی می‌کند.

۷- در مسجد افزون بر اقامه نماز جماعت باید حلقه‌های معرفتی تشکیل شود مثل درس تفسیر قرآن مجید، آموزش قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و تعلیم آداب و احکام و اسرار و فلسفه نماز و دیگر عبادات و برگزاری دوره‌ای آموزشی مفید برای تسهیل مراحل رشد معنوی و اخلاقی و علمی نسل نو و انجام مباحث اجتماعی سازنده و آموزش اصول دین و احکام و اخلاق اسلامی که زمینه ساز پرورش شخصیت دینی آحاد جامعه به شمار می‌آیند. اگر امام جماعت شناسنامه اهل محل را بداند به نیکی به افرادی دسترسی پیدا کند که در آموختن معارف و مهارت‌ها به نوجوانان داوطلبانه وارد میدان می‌شوند و به او کمک می‌کنند.

۸- نهاد‌های مستقر در مسجد باید از رقابت‌های نامطلوب که منجر به اختلاف می‌شود اجتناب کنند. در قرآن هم سبقت داریم و هم سرعت هم می‌فرماید: «... فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ... »(۱۴۸- بقره) و هم می‌فرماید «سَابِقُواْ إِلَى‏ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّکُمْ ... »(۲۱- حدید) جهت سبقت و سرعت اهمیت دارد اگر الهی باشد ماندگار و برکت آفرین است و اگر دنیوی باشد چیزی به ارمغان نمی‌آورد و باری بردوش می‌گذارد. از این رو نهاد‌های مستقر در مسجد با رویه‌ای توحیدی باید کثرت را در وحدت نمایان کنند و از صف آرایی در برابر هم که از منکرات است دوری گزینند.

۹- تشویق و ترغیب یکی از مهم‌ترین عوامل جذب نوجوانان و جوانان به مساجد است. برگزاری یک مسابقه کتابخوانی، سازماندهی یک اردوی جهادی، برنامه‌ریزی برای انجام کار‌های عام المنفعه مثل مطهر کردن محیط زیست و مبارزه با آلودگی ها، کمک به همنوع و دستگیری از افتادگان، مشارکت در حرکت حیات بخشامر به معروف و نهی از منکر، سرودن اشعار و نوشتن داستان‌ها و آفرینش‌های هنری با زمینه‌های دینی و اخلاقی و امثالهم زمینه‌ها و بستر‌های مناسبی برای ایجاد رقابت سازنده بین کودکان و نوجوانان و جوانان و انتخاب چهره‌های برتر و تجلیل و تکریم از آنان است. مسجدی که نیم ساعت قبل از اذان باز می‌شوند و نیم ساعت بعد از اذان بستهمی شود نمی‌تواند از این خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها داشته باشد. بلکه مسجد باید به منزله خانه دوم اهل محل باز باشد و با برنامه‌های متنوع اسباب رشد اهالی را فراهم آورد. امام جماعت می‌تواند به کمک خیرین به صاحبان آثار برتر جوایزی بدهد و گاهی فرماندار و بخشدار و استاد و خیر را هم دعوت کند. خاطره این تجلیل‌ها در ذهن فرزندان ما حک می‌شود و تبدیل به ذخیره‌ای ماندگار برای نیکوکاری و مردم نوازی در آینده می‌شود.

۱۰- دین از سیاست جدا نیست. مسجد باید در حکومت اسلامی مشعل روشنگری را فروزان نگاه دارد و نسبت به تحولات جهان و ایران اسلامی واکنش‌های معقول و برازنده‌ای داشته باشد؛ و در عمل به آیه حکیمانه «... أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ »(۵۹- نساء) التزام داشته باشد و در معرفی، ولی امرمسلمین حضرت آیت الله العظمی امام سید علی خامنه‌ای که در عصر ما نایب امام و جانشین حضرت، ولی عصر(عج) است همت گمارد و پیوند امام و امت را تقویت کند و به شبهات پاسخ علمی بدهد. از این رو امام جماعت باید اهل مطالعه و آگاهی به مسائل اجتماعی و حاضر در صحنه سیاست اسلامی باشد و به دور از کشمکش‌های حیدری و نعمتی و منزه از بازی‌های متداول سیاسی با هوشمندی در رکاب رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حرکت کند و با لسان قرآن و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت(ع) راه حق را نشان دهد. در بزنگاه‌ها و هنگام بروز حوادث و آزمایش‌های الهی و همگام با اهل مسجد وارد صحنه شود. آنگونه که هزاران تن از فضلای حوزه‌های علمیه در هنگامه دفاع مقدس لباس رزم برتن کردند و دوشادوش رزمندگان به استقبال شهادت رفتند و امروز هم در صحنه‌های خطیر حضور درخشان دارند.

۱۱- مسجد حلقه اول و هسته اصلی تمدن نوین اسلامی است. تمدن با شکوهی که در قرون چهارم و پنجم و ششم هجری فرهنگ و علم و فناوری را در سراسر جهان متحول کرد از مسجد برخاست. چهره‌هایی مثل ابوعلی سینا، ملاصدرا، شیخ اشراق، خوارزمی، ابوریحان بیرونی حتی فردوسی، مولوی و سعدی و حافظ فرزندان مسجد بوده اند. از این رو ظهور تمدن نوین اسلامی را در افق مساجد باید رویت کرد. مدیریت امور مساجد در سراسر جهان اسلام باید در اختیار عالم‌ترین و متقی‌ترین مسلمانان قرار گیرد که آنان معماران راستین مساجدند. «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّکَاةَ .. »(۱۸- توبه).
انتهای پیام
captcha