تعطیلی برنامه حفظ قرآن در پایان سال و نوروز؛ ممنوع + صوت
کد خبر: 4123830
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
نکته‌ای برای حافظان قرآن

تعطیلی برنامه حفظ قرآن در پایان سال و نوروز؛ ممنوع + صوت

حافظ کل قرآن و مدیر مؤسسه همیار قرآن قم با تأکید بر ضرورت پیگیری منظم برنامه حفظ، مرور و تثبیت محفوظات در ماه پایانی سال، تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان گفت: برنامه حفظ خود را به کمترین حد ممکن برسانید، اما قطع نکنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، حافظ قرآن و مدیر مؤسسه همیار قرآن کریم قمبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، حافظ قرآن و مدیر مؤسسه همیار قرآن کریم قم بنابر درخواست این خبرگزاری طی مطلبی بر ضرورت پیگیری منظم برنامه حفظ، مرور و تثبیت محفوظات در ماه پایانی سال، تعطیلات نوروز و تقارن آن با ماه مبارک رمضان تأکید کرد. متن کامل در ذیل آمده است؛

«یا «مُقَلِّبَ» قلب ما شاد کن، یا «مُدَبِّرَ» خانه‌ها آباد کن، یا «مُحَوِّلَ» احسن الْحالی نما، قلب‌ها را از بدی خالی نما.

در این نوشتار برانیم تا به وظایف مدیران، مربیان، والدین و حافظان در ماه پایانی سال (اسفندماه)، تعطیلات نوروز و ایام ماه مبارک رمضان جهت نحوه آمادگی، نحوه انجام تکالیف، میزان تکالیف و مسائل مرتبط با مرور و تثبیت محفوظات و برنامه حفظ جدید، بپردازم.

باید در کارهایمان همواره بر خدا توکل کنیم تا انوار الهی وارد قلبمان شود و حواسمان باشد که از راه اصلی، منحرف نشویم. 11 ماه از سال گذشته است و این ماه آخر به امر خانه تکانی فیزیکی می‌پردازیم و باید در کنار آن به خانه تکانی دل نیز بپردازیم.

باید اخلاق و رفتارمان را بررسی کنیم تا ببینیم در کارنامه خود چه میزان برای خدا، اهل‌بیت(ع) و دینمان کار کرده‌ایم. برای اطرافیانمان چه میزان کارهای نیک انجام داده‌ایم؟! و آیا توانسته‌ایم کینه و کدورت را از خود دور کنیم؟! باید سعی کنیم تا کارهای خوبمان را برای سال جدید، تقویت کنیم تا چند برابر شود.

خانه تکانی «دل» نیازمند محاسبه کامل و یک حساب و کتاب کامل است. همگی سعی کنیم تا براساس اهدافمان، یک نام برای سال جدید انتخاب کنیم و اهدافمان را بر روی کاغذ بنویسیم، سپس قدم به قدم و گام به گام برنامه‌ریزی کنیم و پیش رویم. حتی جریمه‌ای نیز برای عدم انجام کارها (خلاف برنامه‌ریزی) در راه رسیدن به اهدافمان قرار دهیم، چراکه باید قدم به قدم اهدافمان را جلو ببریم.

خداوند ما را دوست دارد به شرط اینکه رابطه خودمان را با خدا اصلاح کنیم و بدانیم با مخلوقاتش چه ارتباطی داشته باشیم. قریب به اتفاق مردم به دلیل مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کمی عصبانی و... هستند، اما باید بدانیم با این عصبانیت‌ها و ناراحتی‌ها راه به جایی نمی‌بریم؛ به خودمان، دوستان و اطرافیانمان رحم کنیم، چرا یک لبخند را از آنها دریغ می‌کنیم؟! بررسی کنیم و ببینیم آیا از احوالات همسایه‌ام، آشنایان و اقوام با خبر هستیم؟ عصر، عصر ارتباطات است اما واقعا عصر، عصر قطع ارتباطات است! خیلی مراقب باشید.

در این روزهای پایانی سال، مراقب محفوظات قرآنی خود باشید. مربی و مدیر عزیز، جلسه‌هایی را با اولیا و مربیان برگزار کنید تا آنها را توجیه کنند که با فرزندان و قرآن‌آموزان حافظشان چگونه برخورد کنند، از سوی دیگر جلسه انگیزشی با حافظان قرآن بگذارید و به آنها بگویید تا برنامه حفظ خود را چگونه دنبال کنند. این دو نکته بسیار مهم است.

ما باید به اولیا یاد دهیم تا چگونه با آمادگی لازم و برنامه‌ریزی منظم خود را برای ورود به عید نوروز (که با ماه مبارک رمضان نیز تقارن پیدا کرده است) آماده کنند. 

حافظان عزیز بدانید اگر در این روزها خانه تکانی دل انجام ندهید و برنامه‌ منظمی را در ایام نوروز دنبال نکنید، قطعا پس از تعطیلات، محفوظاتتان به فنا می‌رود و به مانند قشون شکست خورده خواهید بود. باید بدانید که می‌توانید برنامه‌های حفظ و مرورتان را در آخر سال و همزمان با خانه تکانی فیزیکی، پیش ببرید. 

اشکالی ندارد، می‌توانی چند روز آخر امسال و چند روز نخست سال نو را به خود فرصت دهید، مرور نکنی، برنامه 10 درس نداشته باشی، محفوظات جدید نداشته باشی، تثبیت نکنی و تکلیف انجام ندی و به دنبال انجام کارهای شخصی، دید و بازدید، صله رحم و تجدید قوا بروی، اما فقط چند روز... ولی استماع ترتیل را داشته باشید. 

اما به شما حافظان توصیه می‌کنم، یکی، دو ساعت مانده به لحظه تحویل سال با خودمان خلوت کنیم، دو رکعت نماز شکر بخوانیم و برای سلامتی خودمان و سایرین دعا کنیم، برای رفع مشکلات جامعه دعا کنیم، برای ظهور حضرت حجت(عج) دعا کنیم(ان‌شاءالله سال آخری باشد که بدون امام زمان(عج) سپری می‌کنیم).

چند دقیقه به تحویل سال، قرآن را باز کنید و بر سر سفره بخوانید و بر معنای آن تدبر و تأمل کنید.(ما حافظ قرآن هستیم، باید تمام سنت‌هایمان قرین با قرآن باشد). آیه‌ای که آمد اگر معنای بشارت داشت از خدا بخواهیم که ما را واجد این شرایط کند، اگر آیه هشداردهنده، عذاب بود تفأل بد نزنیم! بگو خدایا من را از این عذاب دور کن و نترس.

سعی کنید اینها را به سایر نیز توصیه کنید در امور قرآنی تک‌خوری ممنوع!

حاج آقا قرائتی می‌گویند: «برای کارهای قرآنی و دینی به مانند معتادان عمل کنید» یعنی چی؟! یعنی آنها را میان سایران به اشتراک بگذارید. سعی کنید مجازی و حضوری منشأ خیر باشید و سعی کنید در تمام رفت و آمدها با افرادی که دارای انرژی مثبت و امیدواری دارند، تعامل داشته باشید و مراقب این لحظات باشید و خدا را فراموش نکنید.

برگردیم سر اصل بحث، بعد از تجدید قوا، پس از چند روز، با توجه به نوع مسافرت‌ها، میهمانی‌ها و رفت و آمدهایتان، برنامه‌ریزی کنید. درست است که ماه رمضان است و شاید حالت کسالت غالب شود، اما می‌توانید در ایام تعطیلات نوروز، برنامه حفظ خود را به یک چهارم(به کمترین حد ممکن) برسانید، اما قطع نکنید. 

مربیان نیز با شاگردان به طرق مختلف تلفنی، پیامکی، از طریق پیام‌رسان‌ها و ... دفترچه تکلیف(حالا فکر نکنید منظور چه تکلیف بلند و بالایی است) به حافظان بدهید و گزارش روزانه از آنها بخواهید و شاگردان و قرآن‌آموزان را رها کنید. 

حافظان نیز در تمام احوالات، حین سفر، حین رفتن به میهمانی و در هر زمان ممکن، استماع ترتیل انجام دهید و برای فرد کناریتان، می‌توانید قرآن بخوانید.

همانطور که بارها گفتم، حفظ با مرور منظم به عمق محفوظات می‌رود و اگر فاصله زیادی بی‌افتد، محفوظاتتان از بین می‌رود. در روزهای عید، هدایای فرهنگی عیدی دهیم و در کنار صله رحم اقوام و آشنایان، به زیارت قبور، مزار شهدا و خانه سالمندان برویم.

بنابراین نوع برنا‌مه حفظمان را کم کنیم، اما هرگز قطع نکنیم، ماه مبارک رمضان، بهار قرآن است و درست است که بسیاری به دنبال ختم قرآن می‌روند، اما حافظان عزیز بدانند که برنامه حفظشان مهم‌تر از ختم قرآن است، مبادا به دلایلی چون تغییر ساعت فیزیولوژیکی بدن، گرسنگی و تشنگی و کم‌حوصلگی و ... برنامه حفظ را کنار بگذارید. اولویت ما برنامه حفظ است، ساعت‌هایتان را مقداری تغییر دهید و برنامه حفظتان را هر زمانی که بیشتر حوصله دارید(پس از افطاری، پس از سحری یا در سایر اوقات روز)، بگذارید.

اگر حافظ قرآن، حتی به دلیل غالب شدن ضعف نمی‌تواند برنامه حفظش را به صورت حضوری در مؤسسه دنبال کند، مربی نیز با قرآن‌آموز همراهی کند و برنامه مجازی و غیر حضوری به او دهد. اینکه طی این ایام، به طور کل، برنامه حفظت را کنار بگذاری، درست نیست. ما باید در ماه مبارک رمضان بتوانیم برنامه‌هایمان را بیشتر و محکم‌تر انجام دهیم نه اینکه کم کنیم و اندک اندک همان محفوظتمان را از دست دهیم. 

بچه‌ها حواستان است پس از نوروز نیز در اردیبهشت و خردادماه، ایام امتحانات است، بنابر این اگر بخواهید از الان کم کاری کنید، آن هنگام تمام زحماتی که کشیده‌اید از بین می‌رود.

تأکید می‌کنم؛ در این میان نقش والدین و مربیان خیلی خیلی مهم است، به طوری که رفاقتی با فرزندان، قرآن‌آموزان و شاگردان جلو بروند.

عید نوروز از سنت‌های پسندیده ما ایرانی‌هاست و وظیفه اهل قرآن در گرامیداشت این ایام مطابق با آداب اسلامی و فرهنگ ایرانی بسیار ضروری است».

کد
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha