کد خبر: 3920310
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
مسعود شکوهی اظهار کرد؛

«یاریگران زندگی»؛ استفاده از ظرفیت همسالان در پیشگیری از اعتیاد

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، گفت: برنامه «یاریگران زندگی» با هدف ظرفیت‌سازی به‌منظور جلب مشارکت همسالان در پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتار‌های پرخطر، طراحی و تدوین شده است.

برنامه «یاریگران زندگی»

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی با اعلام خبری، گفت: برنامه کانون یاریگران زندگی، به عنوان یکی از برنامه‌های ذیل کلان برنامه «یاریگران زندگی» که در جلسه ۱۳۶ ستاد مبارزه با موادمخدر به تصویب رسیده است، با هدف ظرفیت‌سازی برای جلب مشارکت همسالان در پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتار‌های پرخطر، طراحی و تدوین شده است.

وی ادامه داد: در این برنامه، کوشش بر این است با تشکیل و شبکه‌سازی همیاری‌های دانش آموزان و ذی‌نفعان مدرسه و محله، همچنین با توانمندسازی ایشان در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتار‌های پرخطر، زمینه‌ای فراهم شود که دانش‌آموزان، به همراه والدین، مدرسه و ذی‌نفعان محلی، تمامی فرایند شناسایی رفتار‌های پرخطر دانش آموزان تا تدوین راهکار‌های پیشگیرانه، طراحی، حمایت‌جویی، اجرا و مستندسازی پروژه‌های کوچک مدرسه‌ای را خود برنامه‌ریزی و مدیریت کنند.

شکوهی ادامه داد: بر همین اساس، در راستای اجرای فعالیت «کانون یاریگران زندگی»، ذیل برنامه ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان، از زیرنظام راهبری و مدیریت تربیتی و برنامه‌های ابلاغی، همچنین به‌منظور اجرای بسته تحولی پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش این دستورالعمل، با توجه به درس‌های آموخته‌شده، همچنین با رعایت و ملاحظه مقتضیات و شرایط خاص مدارس در دوره کرونا، طراحی و اجرا می‌شود.

وی به برخی تغییرات این دستورالعمل اشاره کرد و گفت: در بخش چارچوب گسترش نرخ پوشش، ارتقای کیفیت برنامه، هویت‌بخشی و شبکه‌سازی، حمایت‌جویی، اجرا و مستندسازی پروژه‌های کوچک از جمله این تغییرات است.
 
شکوهی در بخش سیاست‌های اجرایی نیز به توجه به خانواده، فضای مجازی و به‌ویژه شبکه شاد، متناسب‌سازی اجرای برنامه با مقتضیات و شرایط بهداشتی، مدیریت بیماری کرونا اشاره کرد.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، به تغییرات در بخش فعالیت‌های رشدمدار اشاره کرد و افزود: منظور از فعالیت‌های رشدمدار، آن دسته از فعالیت‌هایی هستند که از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی، موجب رشد مهارت‌های خودمراقبتی در بین دانش آموزان، والدین، کارکنان و نیز سطح مدرسه می‌شود که شامل آموزش، ترویج، مشاوره همتایان است.

این مقام مسئول گفت: فعالیت‌های جامعه‌محور نقطه ثقل این برنامه است. در این بخش، کانون‌های یاریگران زندگی، تمامی فرایند شناسایی مخاطرات مدرسه تا تعیین راهکار، طراحی پروژه، حمایت‌جویی و اجرای آن را، به اجرا می‌گذارند.

وی به تدوین نیمرخ چالش‌ها فرصت‌های مدرسه اشاره کرد و گفت: در قالب این بخش، اقداماتی مانند برگزاری جلسات بحث گروهی درباره مخاطرات تهدیدکننده دانش آموزان در مدرسه و محله، تهیه پیش‌نویس فهرست مخاطرات، ترسیم مخاطرات بر روی یک برگه کاغذ A۴ یا A۳ به نام «درخت مشکلات/ آسیب‌ها» صورت می‌گیرد.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: در تدوین نیمرخ راهکار‌ها و ایده‌ها اقداماتی از جمله برگزاری جلسات، تهیه پیش‌نویس و ترسیم درخت راهکار‌ها در دستور کار است.

وی همچنین گفت: نظارت و ارزیابی این برنامه‌ها در سامانه تسما(سامانه مدیریت عملکرد) صورت می‌گیرد.
انتهای پیام
captcha