پیاده‌روی اربعین بدون حضور زائران ایرانی برگزار می‌شود
کد خبر: 3920313
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
ذوالفقاری:

پیاده‌روی اربعین بدون حضور زائران ایرانی برگزار می‌شود

رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: مقامات عراقی به صراحت بیان کرده‌اند که قصد دارند امسال خارج از عراق زائر پیاده‌روی اربعین نداشته باشند و این موضوع تا این لحظه قطعی است.

به گزارش ایکنا، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین، امروز سه‌شنبه 11 شهریورماه، طی نشستی خبری با اشاره به اینکه 85 هزار بازدید از سوی 27 هزار و 732 همیار سلامت از 92 هزار هیئت مذهبی ثبت‌نام‌شده در کشور صورت گرفته است، گفت: نتایج این بازدید‌ها نشان‌دهنده بیشترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هیئت‌های مذهبی در ایام محرم است و بیشترین توجه به مسائل بهداشتی از سوی تولیت‌های آستان مقدسه، شورای هماهنگی ائمه جمعه، مسئولان هیئت‌ها و عزاداران بوده است. البته در چند مورد هم عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود داشت و به حدی کم است که قابل ذکر نیست.

وی در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری مراسم اربعین گفت: سال گذشته تعداد زائران ایرانی به سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسید که با احتساب اتباع خارجی این رقم به سه میلیون و 700 هزار نفر رسیده بود. سال گذشته بیشترین رضایت‌مندی را در مراسم اربعین داشتیم و با فرض اینکه امسال نیز مراسم اربعین برگزار می‌شود اقدامات زیرساختی در حال انجام است.

برگزاری اربعین بدون حضور زائران غیرعراقی

ذوالفقاری ادامه داد: در آخرین تماس با سفیرمان در عراق مطلع شدیم که مقامات عراقی به صراحت گفته‌اند که قصد دارند امسال از خارج از عراق زائر نداشته باشند و این موضوع تا این لحظه قطعی است. بر همین اساس درصددیم از ظرفیت موکب‌ها برای کمک به مردم استفاده کنیم.

ذوالفقاری به اقدامات کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا در برگزاری مراسم دهه اول محرم پرداخت و گفت: پس از تدوین دستورالعمل ضوابط بهداشتی در این کمیته و تصویب در ستاد ملی کرونا، کارگروهی ذیل کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی در سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل و دستورالعمل‌های آن به سراسر کشور ابلاغ شد. ٩٢ هزار هیئت ثبت شده در کشور وجود دارند و در مدت کوتاهی توسط این کارگروه توجیه و آموزش‌های لازم به آنها داده شد. ٨٥ هزار بازدید و سرکشی نیز از هیئت‌های مذهبی در ایام سوگواری محرم در استان‌ها با هدایت سازمان تبلیغات اسلامی صورت گرفت.

معاون وزیر کشور با ذکر اینکه ٢٧ هزار و ٧٢٣ نفر همیار سلامت با هیئت‌ها همکاری کردند، ادامه داد: در ایام سوگواری محرم، بیشترین میزان رعایت ضوابط بهداشتی از ابتدای شیوع کرونا در برنامه‌های مذهبی و دینی در کشور صورت گرفت. این مسئله در نماز جمعه و زیارت صحن‌های متبرکه نیز مشاهده شد و همکاری مناسبی از سوی مسئولان و هیئت‌ها، تولیت‌ آستان‌های مقدسه در سراسر کشور، ائمه جماعات و مداحان را شاهد بودیم. البته در چندین مورد افراد و گروه‌های محدودی ضوابط را رعایت نکردند که طبق دستورالعمل‌ها به آنها تذکر داده و برخورد شد، اما این موارد بسیار نادر بودند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه پس از شیوع کرونا در حوزه پدافند غیرعامل اقدامات لازمی انجام شده است، گفت: پس از تشکیل ستاد ملی در چهارم اسفند سال گذشته کمیته اجتماعی امنیتی با مسئولیت وزارت کشور تشکیل شد که تاکنون ٢٦ مصوبه به عنوان پیشنهاد به ستاد ملی ارسال و پس از تصویب در کشور اجرا شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به طرح تب‌سنجی، فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت تردد و تعطیلی مدارس اشاره کرد. همچنین، تعطیلی مدارس ابتدا به صورت هفتگی تمدید و پس از آن به ستاد ملی پیشنهاد شد و با همکاری وزارت آموزش و پرورش موضوع امتحانات مطرح و سال تحصیلی خاتمه یافت.

ذوالفقاری با ذکر اینکه مردم در مواردی همچون سیل و زلزله نشان دادند همدردی و همکاری بسیار زیادی دارند، در رابطه با کمک‌های مؤمنانه اظهار کرد: در این حوزه ظرفیت بالایی وجود دارد و نهادها و گروه‌های مردمی فعال هستند. لذا ضرورت دارد کمک‌های مومنانه مردم ساماندهی شود. در این راستا ساختاری تدوین و به استان‌ها ارسال شد و پوشش مناسبی نیز داده و مقرر شد سامانه‌ای که کمیته امداد دارد به همه سامانه‌های موجود متصل شده و از طریق این سامانه افراد نیازمند تحت پوشش قرار بگیرند.

رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا، با بیان اینکه بنای کمیته اجتماعی امنیتی حمایت از وزارت بهداشت و دستگاه‌های مرتبط و درگیر با کروناست، گفت: همه مسئولین و دستگاه‌ها و مردم باید بیماری را جدی بگیریم. از قبل می‌دانستیم که فشار سنگینی به لحاظ کاری و خطرات احتمالی برای خانواده‌ها و کادر درمانی به وجود می‌آید. لذا مردم باید توجه و رعایت کنند.

توجه به شیوه زندگی همراه با بیماری

وی تأکید کرد: همه باید به شیوه زندگی همراه با بیماری توجه کنیم و در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنیم و نباید بگذاریم این بیماری آسیب بیشتری به افراد جامعه وارد کند. ستاد ملی براساس پیشنهاد کمیته اجتماعی امنیتی تمام دستگاه‌ها برنامه یک ساله همزیستی با کرونا را جزء به جزء با همکاری وزارت بهداشت تهیه کرده تا به تصویب ستاد ملی برسد. مسئله دیگر سامانه یکپارچه مدیریت و کنترل هوشمند بیماری است که می‌تواند به ما کمک کند. برخی کشورها این کار انجام داده‌اند. اگر این سامانه از سوی دیتاها و سایر سامانه‌های دیگر پشتیبانی نشود کار ابتر می‌ماند که امیدواریم این کار انجام شود.

ذوالفقاری در رابطه با نحوه برخورد با موج سوم کرونا ویروس نیز گفت: با در نظر گرفتن بدترین شرایط، همه دستگاه‌ها حتی خود وزارت بهداشت در جهت کاهش شیوع این بیماری نیازمند پروتکل هستند. در همه حوزه‌های کشور باید برنامه‌ای جامع در خصوص مقابله با این بیماری داشته باشیم. نباید با روزمرگی با این موضوع برخورد کنید. پیش‌بینی اینکه در پاییز با همراه شدن بیماری آنفلوآنزا شرایط جدیدی به وجود بیاید انجام شده و ما در تلاشیم که بیماری کنترل شود و همراه آن چرخ جامعه نیز بچرخد اما اگر شرایط خاصی تحمیل شود، آمادگی داریم که محدودیت‌هایی را برای زمان مشخصی اعمال کنیم ولی با توجه به فشارهای موجود برای مردم باید محدودیت‌های خسته‌کننده را کم کنیم.

معاون وزیر کشور در خصوص کنترل مرزهای کشور اظهار کرد: این کنترل از اوایل شیوع بیماری اعمال شده و در مبادی مرزی کار کنترل و قرنطینه افراد مشکوک انجام شد. مدتی این کار خوب انجام نمی‌شد اما در حال حاضر وضعیت بهتر شده است. در مرزهای کشور در حال حاضر تردد آنچنانی نداریم. در بسیاری از مبادی مرزی تنها اتباع کشور خودمان که خارج شده‌اند به کشور بازمی‌گردند.

انتهای پیام
captcha