نیاز شدید ترامپ و نتانیاهو به دستاوردسازی / سکوت عربستان به دلیل مشکلات داخلی است
کد خبر: 3922581
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
تحلیل صدرالحسینی درباره دومینوی عادی‌سازی روابط:

نیاز شدید ترامپ و نتانیاهو به دستاوردسازی / سکوت عربستان به دلیل مشکلات داخلی است

کارشناس مسائل منطقه نیاز شدید ترامپ و نتانیاهو به بهره‌برداری سیاسی برای تحکیم موقعیت داخلی خود را عامل سرعت دادن به روند آشکارسازی روابط پنهانی اعراب و اسرائیل دانست و گفت: کشورهایی مانند بحرین و امارات نقشی در تحولات بین‌المللی ندارند، اما وضعیت دولت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی به حدی از شکنندگی رسیده که مجبور شده‌اند برای دستاوردسازی دست به دامان این دو کشور ذره‌ای شوند.

سیدرضا صدرالحسینی

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره حرکت دومینووار سناریوی عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل و ورود بحرین پس از امارات به این سناریو گفت: به نظر می‌رسد نیاز ترامپ و نتانیاهو به حضور در قدرت آنها را واداشته که به آشکارسازی روابط پنهانی اعراب و اسرائیل سرعت بیشتری دهند.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: تحلیلگران تحولات منطقه به خوبی می‌دانند روابط رژیم صهیونیستی با بحرین روابط طولانی با قدمت بیش از 20 ساله است، اما وجود پایگاه نظامی آمریکا در بحرین سایه‌ای بر این روابط و تعاملات طولانی‌مدت آل خلیفه و رژیم صهیونیستی افکنده بود و مناسبات این دو رژیم را آشکار نساخته بود.

شکنندگی دولت ترامپ و نتانیاهو

صدرالحسینی اظهار کرد: لذا به دلیل مشکلات داخلی پیش روی ترامپ و نتانیاهو برای نمایش یک دستاوردسازی، آنها رو به کشورهای ذره‌ای برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی آورده‌اند. همه می‌دانند کشورهایی مانند بحرین و امارات نقشی در تحولات بین‌المللی ندارند، اما وضعیت دولت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی به حدی از شکنندگی رسیده که مجبور شده‌اند دست به دامان این دو کشور ذره‌ای شوند و از آنها برای بهره‌برداری سیاسی استفاده کنند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: به ویژه ترامپ در آستانه انتخابات نیازمند کسب حمایت کامل «آیپک» است که صهیونیست‌ها اداره‌کننده این لابی هستند. در حقیقت «آیپک» می‌تواند سرنوشت ترامپ را در انتخابات مشخص کند. از طرفی نتانیاهو نیز به دلیل اختلافات شدیدی که با رقبای سیاسی درون‌حزبی و احزاب دیگر دارد به شدت از تسریع روند آشکارسازی ابراز خوشحالی می‌کند.

وی ابراز کرد: به همین دلیل در حالی که حکام بحرین به صورت رسمی درباره این مسئله اظهار نظر نکرده‌اند، ترامپ این اعلام رسمی را انجام می‌دهد و مدیریت این آشکارسازی را در اختیار دارد. این دلایل نشانگر نیاز شدید رؤسای دولت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی به این آشکارسازی روابط و جا زدن آن به عنوان یک دستاورد است.

روشن شدن چهره منافقانه حکام مرتجع عربی برای ملت فلسطین

صدرالحسینی تصریح کرد: در این میان واقعیت دیگری وجود دارد که به نفع ملت فلسطین است و آن هم روشن شدن چهره واقعی و منافقانه حکام مرتجع عرب است که به نام حمایت از ملت فلسطین از پشت به آرمان فلسطین خنجر می‌زدند. البته مسئله فلسطین به منزله مسئله اصلی جهان اسلام با این اقدامات تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به نظر برخی تحلیلگران و کارشناسان مبنی بر اینکه ایران هدف اصلی سناریوی عادی‌سازی یا به عبارت بهتر آشکارسازی روابط اعراب و اسرائیل است، گفت: وسعت، قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه به گونه‌ای نیست که این کشورهای ذره‌ای که حتی از کوچک‌ترین استان‌های ایران هم کوچکترند، بتوانند برای ایران مشکلاتی ایجاد کنند. پیام مقتدرانه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی پس از آشکار شدن روابط امارات و رژیم صهیونیستی بسیار روشن بود و قطعاً در صورت ورود رژیم صهیونیستی به حوزه امنیتی جمهوری اسلامی واکنش مناسب نشان داده می‌شود.

روحیه مقاومت تضعیف نمی‌شود

صدرالحسینی درباره واکنش گروه‌های فلسطینی به مسئله عادی‌سازی به منزله مقدمه اجرای طرح معامله قرن گفت: به دلیل عدم توفیق آمریکا و رژم صهیونیستی در اجرای طرح معامله قرن از داخل سرزمین‌های اشغالی، حال آنها عادی‌سازی را برای فشار بر گروه‌های فلسطینی در جهت تحمیل معامله قرن در دستور کار قرار داده‌اند، اما انسجام بیشتر جریان‌های فلسطینی و جلسه باشکوهی که پس از 27 سال با حضور این گروه‌ها و بعضی از جریان‌های سازش‌کار در بیروت برگزار شد، نشان‌دهنده وحدت بیشتر گروه‌‌های فلسطینی و به ویژه جریان مقاومت است.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: در واقع تلاش کشورهای مرتجع منطقه براین استوار شده که با آشکارسازی روابط با رژیم صهیونیستی، روحیه مقاومت را در جهان اسلام و از جمله در سرزمین فلسطین تضعیف کرده و بدین شکل برای رژیم صهیونیستی در منطقه مشروعیت‌سازی کنند. اما تجربه ثابت کرده جریان‌های فلسطینی در پس حوادث سخت مقاوم‌تر و راسخ‌تر به حرکت خود ادامه می‌دهند و موضوع آزادی قدس و فلسطین پس از این اتفاقات به تعبیر برخی رهبران فلسطینی خالص‌تر و با حذف جریان‌های منافق عربی پیگیری و دنبال می‌شود.

دلایل واکنش محتاطانه عربستان

صدرالحسینی درباره سکوت و واکنش محتاطانه عربستان به اتفاقات اخیر در خصوص عادی‌سازی گفت: این به خاطر نگرانی عربستان در حوزه داخلی است. امارات و بحرین جمعیت اندکی دارند که غالباً مهاجر هستند و لذا نگران مسائلی مانند اعتصاب، شورش و اعتراضات در داخل نیستند.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان ابراز کرد: عربستان به دلیل مشکلاتی شامل مسائل شرق این کشور، اختلافات میان شاهزادگان، اختلافات میان دربار و بخش مذهبی سعودی و مشکلات اقتصادی ناشی از تداوم جنگ یمن و کسری بودجه حاصل از این اتفاقات، سعی دارد که در موضوع عادی‌سازی با طمأنینه بدون واکنش صریح عمل کند و علاقه ندارد مشکلات داخلی به خاطر واکنش تند و صریح در مورد مسئله عادی‌سازی، که قطعاً با این ارتباطات موافق است، تحت تأثیر قرار گیرد و امنیت داخلی عربستان را تضعیف کند.

انتهای پیام
captcha