کارگردانی دو شارلاتان «ترامپ و نتانیاهو» برای توافق ننگین
کد خبر: 3923102
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲

کارگردانی دو شارلاتان «ترامپ و نتانیاهو» برای توافق ننگین

روزنامه لبنانی «الاخبار» در یادداشتی نوشت: نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس جمهور آمریکا تصور می‌کنند با دو توافقنامه‌ سازشی که سران امارات و بحرین را برای امضای آن فریب دادند، می‌توانند طناب نجات از سقوط خود را ببافند.

کارگردانی دو شارلاتان «ترامپ و نتانیاهو» برای توافق ننگین

به گزارش ایکنا، روزنامه لبنانی الاخبار در خصوص اقدام امروز مقامات دو کشور امارات و بحرین برای امضای توافق سازش با رژیم صهیونیستی در واشنگتن یادداشتی را با عنوان «عرب‌های ترامپ: خیانتی مجانی» منتشر و تأکید کرد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس جمهور آمریکا تنها منافع شخصی خود را از این توافق دنبال می‌کنند.

در این یادداشت آمده است: امروز، امارات و بحرین روابط دیرینه خود با رژیم صهیونیستی اسرائیلی را با امضای دو توافقنامه صلح با بنیامین نتانیاهو که تحت حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا انجام می‌شود، به اوج می‌رسانند.

آل زاید و آل خلیفه یک مأموریت آمریکایی ـ اسرائیلی را دنبال می‌کنند که هدف از آن نجات ترامپ در انتخابات و خلاص سیاسی نتانیاهو است. در تصویری گسترده‌تر، عادی‌سازی یک واقعیت عملی و سرنوشتی اجتناب‌ناپذیر برای «پیشرفت و شکوفایی مردم منطقه» نشان داده شده است، اما «صلح در برابر صلح» زهری است در عسل؛ چرا که مدل‌های مصر و اردن نمونه‌های بطلان و عدم اعتبار این معادله را ثابت کرده است و صحبت در مورد کمک به فلسطینی‌ها همچنان ادعای گمراه کننده‌ای است که صاحبان این توافقات قادر به القای آن به فلسطینیان نیستند.

الاخبار نوشت: بنابراین با شعار «صلح برای صلح»، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «یوسی کوهن» رئیس موساد و همراهان آنها از شبه جزیره عربستان به ویژه از امارات و بحرین در واشنگتن فرود آمده‌اند و در آنجا دو توافق‌نامه برای عادی‌سازی روابط را امضا می‌کنند.

این روزنامه افزود: این شعاری که نتانیاهو به راه انداخت و حتی قبل از پرواز هواپیمایش از فرودگاه «بن گوریون» مرتباً آن را تکرار می‌کرد، دردی از معترضان عصبانی را دوا نمی‌کرد که راه ورود کاروان او به فرودگاه را بسته بودند و از ماه‌ها پیش خواهان برکناری او به دلیل اتهامات فساد مالی و همچنین به دلیل سوء مدیریت بحران کرونا و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن هستند.

به تأکید نویسنده، این شعار متوجه حاکمان امارات و بحرین هم که اصلا جنگ و اختلافی با اسرائیل نداشته‌اند، نبوده است، بنابراین آنچه که امروز در واشنگتن امضا می‌کنند برای عرب‌ها عبارت است از اعطا کردن هر آنچه دارند بدون اینکه در ازای آن چیزی دریافت کنند حتی اگر وعده حمایت از آنها در برابر تهدید ایران مطرح باشد.

بنابراین شعار «صلح در برابر صلح» در اصل متوجه رقبای نتانیاهوست که از دیدگاه او فقط در مقابل حل و فصل مسائل اسرائیل با مصر، اردن و سازمان آزادی‌بخش امتیازدهی کرده‌اند و چه بسا که در ازای معامله قرن هم همین کار را می‌کردند؛ طرحی که اساساً هر گونه امید حتی برای کسانی که به راه حل دو دولتی دل بسته بودند، از بین می‌برد.

کارگردانی دو شارلاتان «ترامپ و نتانیاهو» برای توافق ننگین

الاخبار نوشت: با این اوصاف، عجیب به نظر نمی‌رسد که نتانیاهو تنها سیاستمدار اسرائیلی باشد که امروز در پایتخت آمریکا برای امضای توافق حضور دارد زیرا نه بنی گانتز، وزير جنگ و نه گابی اشکنازی، وزير امور خارجه رژیم صهیونیستی او را در این سفر همراهی نکردند، دو نفری که حتی قبل از اعلام عادی‌سازی در جریان گفت‌وگوهای محرمانه با امارات هم قرار نداشتند؛ این در حالی است که ابوظبی چهار وزیر و در رأس آن عبدالله بن زاید، وزیر خارجه خود را به واشنگتن می‌فرستد تا در یک مأموریت تاریخی که نتانیاهو در حال انجام آن است، ایفای نقش کنند.

نویسنده تأکید کرد: به نظر نمی‌رسد این مأموریت فراتر از اعلام ائتلافی باشد که از قبل با برخی از رژیم‌های حاشیه خلیج فارس ایجاد شده است و همچنین یک مأموریت نجات برای زندگی سیاسی نتانیاهو و زندگی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بوده که حامی این توافق‌نامه است آن هم در زمانی که منتظر انتخابات ریاست جمهوری است و شانسی در پیروزی ندارد.

امضای توافقنامه امروز پس از یک سابقه طولانی روابط پنهانی بین تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل صورت می‌گیرد آن هم در شرایطی که اسرائیل همچنان هرگونه ابتکار عمل از جمله «طرح صلح عربی» را که این رژیم‌ها تا همین چندی پیش به آن پایبند بودند، رد می‌کند.

به نوشته الاخبار، بنابراین آنچه در واقع اتفاق می‌افتد، تسریع در سرعت عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی و گسترش آن در همه حوزه‌های اقتصادی، تجاری، امنیتی، نظامی، فرهنگی و ورزشی است و در میان همه اینها اسرائیل همچنان به تعمیق درد و رنج مردم فلسطین که زیر یوغ اشغالگری آن به سر می‌برند، ادامه می‌دهد به روشی که تأیید کند که عادی‌سازی فقط پذیرش اسرائیل از سوی سازشگران عربی است و هیچ ارتباطی با کاهش درد و رنج مردم فلسطین ندارد.

نویسنده با بیان اینکه زمان امضای توافق سازش بیشتر از خود توافق مورد اهمیت قرار گرفته است، گفت: درست است که هیچ روابط دیپلماتیک علنی بین رژیم‌های سازشگر و اسرائیل وجود نداشته است، اما این رژیم‌های عربی اجازه ورود اسرائیلی‌ها به خاک خود را داده بودند و از تل‌آویو تکنولوژی و سیستم‌های اطلاعاتی و نرم‌افزارهای جاسوسی و سایر ابزارها و فنون وارد شده بود، کما اینکه کشورهای عربی بازار بزرگ کالاهای اسرائیلی طی سال‌های اخیر بوده است که طبق اعلام اسرائیل واردات از این رژیم به کشورهای حاشیه خلیج فارس به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است.

الاخبار در پایان آورده است: در نتیجه روند واضحی وجود دارد که برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مدت‌هاست برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل در پیش گرفته‌اند و کاملاً از مسئله فلسطین و چارچوب‌های حل آن جداست‌؛ کما اینکه این عادی‌سازی الزاماً منعکس کننده مواضع مردمان آن کشورها نیست که اصلاً حاکمانشان نظر آنها را برای عادی‌سازی جویا نشدند؛ درست است که نتانیاهو همانطور که گفت ممکن است امروز برای انجام یک «مأموریت تاریخی» در واشنگتن باشد، اما وظیفه‌ای که انجام آن برای او غیرممکن است این بوده که سازش را برای مردم این منطقه رفتاری عادی جلوه دهد.

انتهای پیام
captcha