حمایت جامعه اسلامی صربستان از همبستگی ملی
کد خبر: 3923338
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵

حمایت جامعه اسلامی صربستان از همبستگی ملی

رئیس‌العلمای جامعه اسلامی صربستان در ملاقات با وزیر کار و امور اجتماعی این کشور از تصمیم دولت بلگراد مبنی بر اعلام سال 2020 به عنوان سال همبستگی و همکاری ملی که از طرف این وزارتخانه پیشنهاد شده بود، حمایت کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در صربستان، «سعید نسوفوویچ»(Said Nasofovich)، رئیس‌العلمای جامعه اسلامی صربستان در ملاقات با «زوران جورجویچ»(Zoran Jorjevich)، وزیر کار و امور اجتماعی این کشور از تصمیم دولت بلگراد مبنی بر اعلام سال 2020 به عنوان سال همبستگی و همکاری که از طرف وزارتخانه کار و امور اجتماعی پیشنهاد شده بود، حمایت کرد.

این ملاقات که در محل وزارتخانه انجام شد، با این هدف برگزار شد که کلیه جوامع مذهبی سنتی در صربستان با تصمیم اتخاذ شده دولت در رابطه با اعلام سال 2020 به عنوان سال همبستگی و همکاری حمایت و موافقت خود را اعلام کنند.

تا کنون پاتریاک ایرینی، اسقف اعظم کلیسای ارتدکس صربستان، «خوچوار» اسقف اعظم کلیسای کاتولیک و «رابین عیساک آسیل» به نمایندگی از جامعه یهودیان صربستان از تصمیم دولت حمایت کرده‌اند.

وزارتخانه کار و امور اجتماعی صربستان به منظور ارتقای اهمیت همبستگی و همکاری در کشور در تمامی فعالیت‌هایی که جوامع مذهبی در نظر دارند، شرکت خواهد کرد.

جامعه اسلامی صربستان با دولت و تمامی نهادهای دولتی در این کشور روابط و همکاری بسیار خوبی دارد و مقامات صربستان از جمله ریاست جمهوری، نخست‌وزیری، وزیران و همچنین شخصیت‌های مذهبی، فرهنگی و دانشگاهی اعیاد مذهبی را به جامعه اسلامی و مسلمانان تبریک می‌گویند.

خاطرنشان می‌شود كه دولت صربستان در 24 مارس 2011 ميلادی مصوبه‌ای را برای انجام خدمات مذهبی در نيروهای مسلح تصويب كرد و به دنبال آن وزارت دفاع توافق‌نامه‌ای را با نمايندگان 7 كليسای سنتی و جوامع مذهبی در اين مورد به امضا رساند.

حضور روحانيون در ارتش صربستان سابقه طولانی دارد. تا سال 1918 ميلادی در ارتش پادشاهی صربستان افسر روحانی وجود داشت كه در بخش‌های مختلف فعاليت مشورتی داشتند.
وظايف افسران روحانی در واحدهای مختلف ارتش صربستان صرفاً جنبه معنوی دارد و به عنوان مشاور مذهبی در واحدهای زير نظر خود عمل می‌كنند.

افسران روحانی در هنگام فعاليت خود در واحدهای مختلف ارتش یونيفورم نظامی با علامت متمايز دينی می‌پوشند.
در اسفند سال 1392 شمسی نيز مسجدی برای نيروهای نظامی مسلمان در پادگان ارتش صربستان در منطقه بانيتسا در شهر بلگراد با حضور وزير دفاع، رييس ستاد مشترك ارتش، رئيس‌العلمای جامعه اسلامی و ديگر مقامات نظامی و مذهبی صربستان افتتاح شد.

مسلمانان شبه جزيره بالكان در قالب جامعه اسلامی كه غالباً در صدر آن رئيس‌العلما يا مفتی اعظم قرار دارد، زندگی می‌كنند.

انتهای پیام
captcha