بار اصلی جریان یادگیری بر دوش بانوان است / اهمیت کاربست خرد جمعی در حذفیات کتب درسی
کد خبر: 3923475
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
در نشست مشترک محسن حاجی‌میرزایی و معصومه ابتکار مطرح شد:

بار اصلی جریان یادگیری بر دوش بانوان است / اهمیت کاربست خرد جمعی در حذفیات کتب درسی

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بار اصلی آموزش و پرورش ایران بر دوش بانوان است، گفت: جمهوری اسلامی بخش مهمی از آینده را که محصول ایجاد جریان یادگیری است، به زنان سپرده و به همین دلیل در مأموریت توزیع یادگیری بیش از ۶۰ درصد همکاران ما از میان بانوان هستند و تکیه آموزش و پرورش بیشتر به بانوان است.

بار اصلی جریان یادگیری بر دوش بانوان است

به گزارش ایکنا، جلسه مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و مشاوران امور بانوان استان‌ها با حضور محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری امروز چهارشنبه ۲۶ شهریورماه برگزار شد.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در این نشست با بیان اینکه در فرهنگ دینی ما عدالت جایگاه رفیعی دارد و جزء مطلوبیت‌های مهم ماست، اظهار کرد: حتی کسانی که رفتار عادلانه ندارند، نمی‌توانند مفهوم عدالت را نفی کنند. اولین مقوله در بحث عدالت، دسترسی برابر به فرصت‌های آموختن و فراگیری دانش است. اگر در اینجا نابرابری رخ بدهد، شاهد به وجود آمدن نابرابری در تمامی عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خواهیم بود. با این حال، جمهوری اسلامی عملکرد درخشانی در کاستن فاصله‌های جنسیتی و دسترسی به عدالت آموزشی داشته است. آرمان عدالت در حوزه یادگیری و آموزش این است که سهم یادگیری را به درستی توزیع کنیم تا جامعه متعادلی داشته باشیم.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه بار اصلی آموزش و پرورش ایران بر دوش بانوان است، ادامه داد: جمهوری اسلامی بخش مهمی از آینده را که محصول ایجاد جریان یادگیری است، به زنان سپرده است و به همین دلیل در مأموریت توزیع یادگیری بیش از ۶۰ درصد همکاران ما از میان بانوان هستند و تکیه آموزش و پرورش بیشتر به بانوان است. البته اگر به این جمعیت، نقش مادری را که بی‌نظیر و بی‌بدیل است، اضافه کنیم، ترکیب این‌ها، با فرماندهی مجموعه آموزش و پرورش، نشان می‌دهد سهم بانوان در ساختن آینده ایران درخشان بوده و این مسئولیتی خطیر و دشوار است. ما به این جایگاه احترام می‌گذاریم و آن را بسیار رفیع می‌دانیم.

وی با تأکید بر اینکه زمینه‌های همکاری با معاونت زنان و خانواده انطباق صددرصدی با مأموریت‌های آموزش و پرورش دارد، افزود: این یک واقعیت است؛ جامعه‌ای که می‌تواند گفت‌وگو کند، می‌تواند آرامش داشته باشد و پیشرفت کند، اگر این فرصت فراهم نباشد، چنین جامعه‌ای منشأ بروز انواع آسیب‌های اجتماعی خواهد بود. در آموزش و پرورش بیش از آنکه مأموریت داشته باشیم ذهن دانش‌آموزان را مملو از محتوا‌های متعدد کنیم، تلاش داریم آن‌ها را برای مشارکت موثر در زندگی جمعی پرورش دهیم تا هنگامی که این افراد از آموزش و پرورش خارج شده و وارد جامعه شدند، در سازندگی جامعه خود مشارکت فعال داشته باشند و بتوانند از خود دفاع کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نگرانی بازماندگی دانش آموزان از تحصیل را داشته‌ایم و به همین دلیل امسال اصل را بر حضور دانش‌آموزان در مدرسه قرار دادیم، گفت: این اقدام به دلیل آن بود که همه امکان تحصیل داشته باشند. معتقدیم هیچ دانش‌آموزی نباید از آموختن باز بماند. یکی از استراتژی‌های مهم ما در دوران کرونا جلوگیری از افت تحصیلی و ترک تحصیلی و پوشش دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل بوده است.

در ادامه این نشست، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سخنانی با بیان اینکه شاخص‌های هدایت جنسیتی با همکاری آموزش و پرورش و ستاد ملی زن و خانواده در سال ۹۶ نهایی و طی مصوبه‌ای از سوی دولت ابلاغ شد، اظهار کرد: با همکاری مرکز آمار ایران، شناسنامه‌های مرتبط با این شاخص‌ها را که در هشت محور و ۱۷۶ شاخص تدوین شده، تعریف کرده‌ایم. مهمترین شاخص در این بین، بحث آموزش در محور‌های متعددی از جمله آموزش ابتدایی، آموزش پیش از دبستان و سایر مراحل آموزشی است و مجموعه‌ای از شاخص‌ها هم جنبه کیفی دارند.

ابتکار با اشاره به اینکه یکی از این شاخص‌ها موضوع مشارکت اجتماعی است، ادامه داد: شاخص‌های هدایت جنسیتی مبنای اسناد ارتقای وضعیت زنان در استان‌های سراسر کشور است. یکی از محور‌های اصلی تمام این اسناد، مسئله آموزش و نقش محوری آموزش و پرورش است. در معاونت زنان و خانواده بنا داریم که بر اساس دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و آنچه که در چشم‌انداز سیاست‌های کلی خانواده آمده است و البته بخشی از آن مربوط به آموزش و پرورش بوده، گام برداریم. همین اسناد و تبیین شاخص‌های هدایت جنسیتی و اقدامات در راستای این شاخص‌ها موجب کاستن شکاف‌های جنسیتی شده است. دلایل بازماندگی از تحصیل دختران و پسران یکی از مسائلی بود که باعث شکاف‌های بیشتر جنسیتی می‌شد، که البته حساسیت‌ها نسبت به این موضوع بالا بوده و این خوب است. امید می‌رود هیچ کودکی چه دختر و چه پسر از مدرسه باز نماند.

وی افزود: طرح دیگری که محور فعالیت حول شاخص‌های هدایت جنسیتی و سیاست‌های کلی خانواده است، توسعه مهارت‌های زندگی و مهارت‌های گفتگومحور و گفتگوی بین‌نسلی است. در شرایطی که ما با انواع جنگ‌های روانی همه‌جانبه از سوی بیگانگان مواجه هستیم و اینان امید مردم به ویژه جوانان و نوجوانان را هدف گرفته‌اند و تلاش دارند آن را به یاس بدل کرده و همه افتخارات کشور را به سرافکندگی و سرشکستگی تبدیل کنند، گسترش طرح ملی خانواده و طرح گفتگوی بین نسلی می‌تواند مانع از به ثمر نشستن اهداف دشمنان شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به برخی محور‌های این طرح‌ها گفت: امید، خوش‌بینی، خودباوری، ابراز وجود، مثبت‌اندیشی، مهربانی، نوع دوستی، معنویت و ... مسائل ملموس و مهمی است که در بحث مهارت‌های ضمنی و تفکر نقاد در ذیل مهارت‌های زندگی با همکاری مشترک انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری دنبال می‌شود. همچنین در این طرح، موضوع مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های مدنی و فرهنگی در ذیل شاخص‌های هدایت جنسیتی مدنظر بوده است. اگر می‌خواهیم جامعه به رشد برسد، باید کار جمعی و مشارکت‌های اجتماعی و نیز فعالیت‌ها و اقدامات داوطبانه و خیرخواهانه را توسعه ببخشیم.

وی افزود: سازمان دانش‌آموزی یک دوره‌ای اقدام به ایجاد تشکل‌های دوستدار طبیعت در مدارس کرد. خوب است که دانش آموزان در موضوعاتی که دوست دارند مهارت کسب کنند و آموزش ببینند. مشارکت‌های داوطلبانه مدخلی برای ورود به امور خیر و معنویات است. این عرصه، یکی از محور‌هایی است که مورد توجه ما بوده و بسیار حائز اهمیت است. امیدوارم با همکاری آموزش و پرورش بتوانیم در این زمینه فعالیت‌های خوبی انجام دهیم.

ابتکار ادامه داد: مشارکت در بحث تربیت فرزندان دیگر موضوع مهمی است که در شرایط امروز و نگرانی‌هایی که در بحث جمعیت وجود دارد، می‌تواند به ما کمک کند و پایه‌گذار مسئله کسب مهارت‌های مهم و لازم برای جوانان به منظور ایفای نقش‌های مهم و اساسی در آینده شود.

‌اهمیت کاربست خرد جمعی در حذفیات کتب درسی

‌‌معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: مشکلات زیادی به موازات جنگ‌های روانی علیه کشورمان به وجود آمده، لذا تحقق عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش اتفاق مهمی است. حساسیت مردم نیز نسبت به این موضوع به دلیل آنکه نیمی از جمعیت آموزش و پرورش دختران هستند، ارزشمند است. در ماجرای کتاب‌های درسی دیدیم چقدر این موضوع برای مردم و جامعه ما مهم بود. از واکنش بموقع وزارت آموزش و پرورش در این زمینه تشکر می‌کنیم. اگر چه معتقدیم این قبیل کار‌ها نباید با سلیقه شخصی انجام بگیرد، و نیاز به مشورت و خرد جمعی برای انجام هر اقدامی است. امیدواریم در تصمیم‌گیری‌ها نگاهی در شأن اهداف انقلاب اسلامی و مردم و کشور عزیزمان اتخاذ شود.
انتهای پیام
captcha