بررسی آئین‌نامه ستاد عالی مسابقات و جزئیات دو برنامه قرآنی مهم
کد خبر: 3928160
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته /

بررسی آئین‌نامه ستاد عالی مسابقات و جزئیات دو برنامه قرآنی مهم

در چهل‌وهشتمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور آئین‌نامه این ستاد مورد بررسی قرار گرفت و بخش‌هایی از آن به تصویب رسید، اما اعضای این ستاد به اجماعی درباره انتخاب نهاد تصمیم‌گیر در زمینه اعزام قاریان و حافظان به مسابقات بین‌المللی قرآن نرسیدند.

بررسی ناتمام آئین‌نامه ستاد عالی مسابقات و جزئیات دو برنامه قرآنی مهم

به گزارش ایکنا، در هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، چهل‌وهشتمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور برگزار و بخش‌هایی از آئین‌نامه این ستاد به تصویب رسید، همچنین از برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن و تجلیل از خادمان قرآن خبر داده شد و علاوه بر ایجاد حاشیه‌هایی برای حافظ نوجوان قرآن در فضای مجازی، با انتشار کلیپی موهوم از سوی یک مؤسسه کنکور، اعتراض علاقه‌مندان به قرآن را برانگیخت. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته خواهیم داشت.

راه‌اندازی خانه قرآن در تهران

در اولین روز هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، سیدحسین موسوی‌بلده، مدیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران از راه‌اندازی خانه قرآن در تهران خبر داد و با بیان اینکه برنامه راه‌اندازی این خانه در یکی منطقه رسالت تهران، مراحل نهایی خود را طی می‌کند، گفت: یکی از فعالیت‌های مهمی که شورای شهر تهران در دوره جدید کاری خود اهتمام ویژه‌ای نسبت به انجام آن دارد، رسیدگی به امور فرهنگی به ویژه مبحث فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی است که در این راستا طی دو سه سال گذشته مصوبات فرهنگی و قرآنی که حتی از سال ۸۶ در شورای شهر به تصویب رسیده بود، برای اولین بار در سطح شهر تهران در حال اجرا است.

انتقادات به عروسک شبکه قرآن

یکی از اتفاقات پر حاشیه هفته گذشته انتشار موجی از انتقادها به آیتم عروسکی برنامه خوشبخت شبکه قرآن در فضای مجازی بود، پرویز امیری، تهیه‌کننده و طراح عروسک این برنامه با بیان اینکه برنامه خوشبخت یک برنامه صبحگاهی با هدف پرداختن به آسیب‌های حوزه خانواده است، اظهار کرد: پخش این برنامه از دی‌ماه ۱۳۹۸ شروع شد و هدف آن نیز تعلیم موضوعاتی است که ممکن است به آسیب در خانواده و از هم‌پاشیدن آن منجر شود. تهیه‌کننده برنامه خوشبخت با تأکید بر اینکه مخاطب آیتم نمایشی برنامه بزرگسالان هستند و این فرم از برنامه‌سازی و استفاده از عروسک، سال‌هاست در شرکت‌های بزرگ تلویزیونی دنیا به کار می‌رود، ادامه داد: شیوه‌های مختلف استفاده از عروسک‌های ماپت در شبکه‌های تلویزیونی دنیا مورد استفاده قرار گرفته است و این نوع استفاده، یک نگاه خلاقانه به موضوعات است زیرا عروسک در این فضا یک کاریکاتور متحرک است و قرار نیست که زیبا باشند و باید پیام و مفاهیم را به راحتی منتقل کنند.

مجازی شدن آزمون سراسری قرآن و عترت

سیدفخرالدین اسماعیلی، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آغاز فرآیند نوزدهمین دوره آزمون سراسری حفظ قرآن گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، این آزمون که هرساله همزمان در سراسر کشور به صورت حضوری برگزار می‌شد، مجازی برپا خواهد شد. تنها راه برگزاری آزمون شیوه مجازی است، جلسات مؤثری با شرکت‌های مجری این کار صورت گرفته است و همچنان در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی در این زمینه هستیم و کارهای تکمیلی‌تر تا آبان‌ماه صورت خواهد گرفت.

آغاز مرحله دانشگاهی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت

مرحله دانشگاهی بیست‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن وزارت بهداشت که در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود، در این هفته آغاز شد. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از جمله این دانشگاه‌ها بود که رقابت‌های آن روز شنبه، ۱۲ مهرماه در گروه آقایان به کار خود پایان داد. در بخش آوایی این مسابقات و در دو گروه بانوان و آقایان مجموعاً ۱۴۶ نفر حضور داشتند و رقابت خود را به دو شیوه مجازی و حضوری برگزار کردند. رقابت‌های بخش بانوان این مسابقات نیز هشتم مهرماه برگزار شد. تعداد کل شرکت‌کنندگان دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی در سه گروه اساتید، کارکنان و دانشجویان، ۶۲۵ نفر بود که در بین ۶۶ مرکز دانشگاهی وزارت بهداشت، رتبه هفدهم را از حیث تعداد شرکت‌کنندگان دارد.

بررسی آئین‌نامه ستاد عالی مسابقات و جزئیات دو برنامه قرآنی مهم

اعطای مجوز فعالیت به 8 مؤسسه قرآنی

بیست‌ویکمین جلسه هیئت رسیدگی به امو ر مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت همچون هفته‌های گذشته در اولین روز این هفته نیز برگزار شد. طی این جلسه، پرونده درخواست صدور مجوز هشت مؤسسه مورد بررسی قرار گرفت و با فعالیت آنان موافقت شد. این مؤسسات در زمینه آموزش عمومی، فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی و آموزش تخصصی فعال خواهند شد.

بررسی آخرین وضعیت کمیته ارزیابی‌های تخصصی حفظ و قرائت قرآن

فعالیت کمیته هماهنگی ارزیابی‌های تخصصی حفظ و قرائت قرآن در حالی متوقف شده است که دارندگان مدارک تخصصی حفظ و قرائت قرآن هنوز از بی‌توجهی و بداخلاقی ادارات دولتی به مصوبات مربوط به تسهیلات معیّن‌ برای دارندگان این مدارک رنج می‌برند و این مسئله ضرورت فعالیت و پیگیری بیش از پیش این کمیته را می‌طلبد. ایکنا در هفته گذشته در گزارشی مبسوط به این مسئله پرداخت تا بار دیگر توجه‌ها به این موضوع جلب شود.

بررسی ویژگی‌های تلاوت استاد محمد عمران در ایکنا

ویژه‌برنامه حکیمِ تلاوت به مناسبت سالروز ارتحال شیخ «محمد احمد عمران»، قاری و مبتهل بنام جهان اسلام، با حضور دو قاری بین‌المللی کشورمان در خبرگزاری ایکنا برگزار شد. در این میزگرد محمدرضا پورزرگری، پیشکسوت قرآنی، صدای این قاری روشندل مصری را از حیث مساحت صوتی، قادر به اجرای بیش از دو اُکتاو توصیف کرد و صدایش را فوق‌العاده خوش‌طنین و حجیم برشمرد. همچنین سعید پرویزی نیز صدای استاد عمران را برای بحث صداسازی، آموزش صوت به ویژه برای نوجوانان در سن بلوغ بسیار مؤثر دانست.

بررسی آئین‌نامه ستاد عالی مسابقات قرآن

چهل‌وهشتمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور اواسط این هفته به منظور بررسی و تصویب آیین‌نامه ستاد برگزار شد. در بخشی از این جلسه به موضوع ضوابط اعزام قاریان و حافظان به مسابقات قرآن سایر کشورها و نهاد تصمیم‌گیر در این زمینه پرداخته شد و در نهایت نیز مقرر شد در جلسات مشترک بین ستاد و کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن بررسی بیشتری روی آن انجام شود. در ادامه این جلسه مقرر شد تا بررسی طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن به جلسه دیگر که تا ۱۰ روز آینده برگزار خواهد شد، موکول شود. همچنین در بخش پایانی این جلسه در مورد انتخاب عضو حقیقی شورا از بین بانوان معرفی شده، حوریه عقبایی، با کسب بیشترین رأی، به عضویت ستاد درآمد.

تشریح جزئیات دو برنامه مهم معاونت قرآنی تا پایان سال

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشریح اقدامات این معاونت در دوران کرونا، به سه فعالیتی که تاکنون انجام شده و نمود بیرونی داشته است اشاره کرد و گفت: طی شش‌ماهه باقی مانده از سال جاری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن و همایش تجلیل از خادمان قرآن برگزار خواهند شد. طبق وعده‌ و با جدیت برای برپایی نمایشگاه مجازی قرآن اقدام کردیم. طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه، قرار بود که در دهه فجر نخستین نمایشگاه مجازی قرآن برگزار شود، اما تا حدود دو هفته آینده و حداکثر در چند روز ابتدایی آبان‌ماه، زمان برپایی این نمایشگاه تعیین می‌شود. همچنین جلسه نهایی انتخاب خادمان قرآن سال ۹۹ برگزار شده است و برای نهایی شدن اسامی منتخبان، جلسه‌ای را با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهیم کرد. امیدواریم همایش تجلیل از خادمان قرآن در سال ۹۸ و ۹۹ پاییز و نهایتاً اوایل زمستان برگزار شود. درصددیم که از رئیس‌جمهور دعوت شود و حضور ایشان را در این دوره شاهد باشیم.

حاشیه‌سازی برای حافظ نوجوان قرآن

حنانه خلفی، حافظ نوجوان کل قرآن کریم در رابطه با حواشی به وجود آمده در فضای مجازی پس از موفقیتش در آزمون کارشناسی ارشد و دریافت مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث با بیان اینکه او خود چنین راهی را برگزیده و خانواده‌اش برای حفظ قرآن و حضور در دانشگاه اجباری نداشتند، گفت: مغرضان خود را خسته نکنند، کودکی کردن در کنار قرآن لذت دوچندانی دارد. بنده به برکت قرآن بیشترین لذت، سیاحت و گردش را در زندگی برده‌ و سفرهایی به اقصی نقاط کشور عزیزم و دیگر کشورها داشتم. همچنین، حفظ قرآن خود را نیز همراه با بازی انجام دادم، یعنی ابتدا آیات قرآن را حفظ می‌کردم و در هنگام مرور آیات با عروسک‌های خود بازی می‌کردم.

برگزاری نوزدهمین جلسه ارتقا قاریان ممتاز

نوزدهمین جلسه ارتقای قاريان ممتاز قرآن کریم چهارشنبه، ۱۶ مهرماه و در شب اربعین حسینی، به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد. این جلسه جهت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی و با پخش زنده از تارنمای آپارات همراه بود. در این جلسه، سیداحمد واقفی و مصطفی یادگاری از تهران و حسین خسروی از یزد به تلاوت آیاتی از قرآن پرداختند. همچنین، محمد عباسی، قاری و داور بین‌المللی و احمد زرنگار، کارشناس قرآنی، تحلیل و کارشناسی تلاوت‌ها را عهده‌دار بودند.

عبور مؤسسه کنکور از خط قرمزهای دینی

انتشار فیلمی موهوم به ساحت مقدس قرآن کریم، زوایای عجیبی از بی‌ضابطه‌گی و نبود نظارت بر انتشار مطالب آموزشی مؤسسات کنکور را به نمایش گذاشت. در این هفته کلیپی از یکی از همین مراکز کنکور آنلاین منتشر شد که فرد آموزش‌دهنده برای توضیح و ارائه راه حل تست‌زنی به صورتی بسیار موهوم و توهین‌آمیز از آیات قرآن کریم استفاده می‌کند. با گسترده شدن اعتراضات دغدغه‌مندان قرآنی کشورمان و جمعی از اعضای جامعه قرآنی اعلام کردند به زودی به این مؤسسه مراجعه خواهند داشت و حضوری مراتب اعتراض شدید خود را اعلام می‌کنند. در ادامه فرد آموزش‌دهنده از طریق انتشار فیلم در صفحه این مؤسسه، اقدام به عذرخواهی کرد.

درگذشت خسرو آواز ایران و صاحب رتبه در مسابقات قرآن

در آخرین ساعات این هفته خبر درگذشت ‌هنرمند برجسته و استاد آواز محمدرضا شجریان، به خبر اول تمام رسانه‌های کشور تبدیل شد. شجریان فعالیت خود در عرصه هنر را با تلاوت قرآن کریم آغاز کرد و در این راه موفق به کسب رتبه نخست مسابقات قرآن کشور نیز شده بود.

انتهای پیام
captcha