از لغو مناظره دوم تا طرح مجلس نمایندگان برای بررسی سلامت روانی ترامپ
کد خبر: 3928247
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
با انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا/

از لغو مناظره دوم تا طرح مجلس نمایندگان برای بررسی سلامت روانی ترامپ

با نزدیکتر شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شاهد تغییر و تحولات زیادی در عرصه سیاسی این کشور هستیم؛‌ اغلب نظرسنجی‌ها از برتری بایدن حکایت دارد و لغو مناظره دوم، شرایط دیگری برای کمپین انتخاباتی ترامپ رغم زده است.

به گزارش ایکنا، این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تحت تأثیر مسائل بسیاری از جمله شیوع کرونا قرار داشته و حتی رئیس‌جمهور این کشور هم از آن در امان نمانده است. نگاهی داریم به مهمترین اخبار انتخابات آمریکا در ۲۴ ساعت گذشته.

 

لغو مناظره دوم ترامپ و بایدن

 

کمیسیون مناظره‌های ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد: دومین مناظره «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان و «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) لغو شده است.

به گزارش سی.ان.ان، این کمیسیون بامداد شنبه، 19 مهر در بیانیه‌ای اعلام کرد: اکنون روشن شده است که مناظره 15 اکتبر (۲۴ مهر) برگزار نخواهد شد و این کمیسیون توجه خود را به آمادگی برای آخرین مناظره ریاست جمهوری که ۲۲ اکتبر (اول آبان) برگزار خواهد شد، معطوف می‌کند.

از لغو مناظره دوم تا پیشتازی بایدن در نظرسنجی

کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی روز پنجشنبه اعلام کرد: از آنجایی که آزمایش کرونای ترامپ مثبت شده است، دومین مناظره که قرار بود در میامی برگزار شود، به صورت مجازی انجام خواهد شد.

اما ترامپ حضور در مناظره مجازی را رد کرد. یک سخنگوی ستاد انتخاباتی بایدن نیز گفت که این ستاد با برگزاری مناظره مجازی موافقت کرد اما از آنجایی که ترامپ از حضور در این مناظره خودداری کرده است، آنها به دنبال چارچوب دیگری برای برگزاری مناظره هستند.

 

طرح مجلس نمایندگان برای بررسی سلامت ترامپ

 

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه، 18 مهر از طرحی برای بررسی سلامت رئیس جمهوری این کشور و برکناری وی بر اساس متمم ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده رونمایی کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، پلوسی در کنفرانسی خبری در ساختمان کنگره تأکید کرد که لزوم نظارت گسترده‌تر کنگره بر کاخ سفید ایجاب می‌کند که چنین طرحی ارائه شود.

وی در عین حال افزود: این طرح در مورد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نیست؛ زیرا وی با قضاوت رأی‌دهندگان روبرو خواهد شد.

از لغو مناظره دوم تا پیشتازی بایدن در نظرسنجی

این در حالی است که پلوسی بارها سلامت روانی ترامپ پس از ابتلای رئیس جمهوری آمریکا به کرونا را زیر سؤال برده و خواستار شفافیت بیشتر در مورد سلامتی وی شده است.

در این طرح بر تشکیل کمیسیون بر اساس متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا برای بررسی توانایی رئیس جمهوری در اداره کشور و اطمینان از تداوم فعالیت دولت تأکید شده است.

این متمم در سال ۱۹۶۷ و در پی ترور «جان اف کندی» رئیس جمهوری وقت آمریکا تصویب شد.

 

جزئیات تازه از جلسه رئیس نهاد اطلاعاتی آمریکا با قانونگذاران

 

تارنمای «هیل» در گزارشی اختصاصی نوشت که «جان رتکلیف»، رئیس «مدیریت اطلاعات ملی» آمریکا در جلسه‌ای با قانونگذاران این کشور اعلام کرد که کارزار نفوذ کشورهای خارجی در میان اعضای کنگره، فراتر از چیزی است که پیش‌تر تصور می‌شد.

 

از لغو مناظره دوم تا پیشتازی بایدن در نظرسنجی

 

هیل روز جمعه به نقل از «چند منبع» نوشت که ماه گذشته، رتکلیف در رأس گروهی از مقام‌های اطلاعاتی و پشت درهای بسته با اعضای کمیته‌های اطلاعاتی سنا و مجلس نمایندگان دیدار کرد.

این رسانه افزود: وی در این جلسه به قانونگذاران آمریکایی گفت که خطر نفوذ خارجی از سوی مظنونان همیشگی یعنی چین، روسیه و ایران ادامه دارد اما خاطرنشان کرد که پکن، مهاجم اصلی است.

رتکلیف گفت که حدود ۵۰ قانونگذار در این کارزار هدف قرار گرفته‌اند اما از اشاره به نام این افراد خودداری کرد و به اینکه اعضای کدام یک از احزاب بیشتر هدف قرار گرفته‌اند، اشاره‌ای نکرد.

یکی از مقام‌های اطلاعاتی درباره این جلسه به هیل گفت: جامعه اطلاعاتی می‌داند که عملیات نفوذ چین برای هدف گرفتن اعضای کنگره تقریبا ۶ برابر روسیه و ۱۲ برابر ایران است.

اما بحثی که در مجامع اطلاعاتی جریان دارد، این است که رتکلیف چه چیزی را دخالت، فشار دولت خارجی یا نفوذ دولت خارجی قلمداد می‌کند.

برخی منابع می‌گویند؛ به نظر می‌رسد که رتکلیف تلاش‌ کشورهایی مانند چین برای لابی با کنگره به منظور حمایت از دستورکارهای خاص را تلاشی برای دخالت طبقه‌بندی می‌کند.

 

ادامه پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها

 

جدیدترین نتایج نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۳ آبان آمریکا نشان از تداوم و افزایش برتری جو بایدن بر دونالد ترامپ دارد.

نتایج نظرسنجی یکی از گروه‌های وابسته به حزب دموکرات از میان ۸۶۳ رأی دهنده احتمالی در سراسر آمریکا نشان می‌دهد که بایدن با فاصله‌ای ۱۵ درصدی توانسته حمایت ۵۶ درصد پاسخ‌دهندگان این تحقیق را کسب کند. این نظرسنجی که ۶ اکتبر و پیش از برگزاری مناظره معاونان رقبای دموکرات و جمهوریخواه انجامش نشان می‌دهد که ۴۱ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از ترامپ حمایت می‌کنند.

از لغو مناظره دوم تا پیشتازی بایدن در نظرسنجی

مؤسسه افکارسنجی مورنینگ کانسالت نیز در روزهای ۵ تا ۷ اکتبر از میان بیش از ۱۷ هزار رأی‌دهنده احتمالی در سراسر آمریکا دست به نظرسنجی زد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که ۵۲ درصد پاسخ‌دهندگان از نامزد دموکرات‌ها و ۴۳ درصد آنان از نامزد جمهوری‌خواهان حمایت می‌کنند.

نتایج جدیدترین نظرسنجی در آن سوی اقیانوس اطلس نیز نشان می‌دهد که اکثر شهروندان هفت کشور اروپایی از پیروزی بایدن مقابل ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا حمایت می‌کنند.

طبق نتایج نظرسنجی مؤسسه یوگاو، ۸۰ درصد از شرکت‌کنندگان در دانمارک، ۷۱ درصد در آلمان، ۶۴ درصد در فرانسه، ۶۱ در انگلیس خواهان پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا هستند. در ایتالیا نیز ۵۸ درصد از شرکت‌کنندگان خواهان پیروزی بایدن و تنها ۲۰ درصد خواهان حضور مجدد ترامپ در کاخ سفید هستند.

انتهای پیام
captcha