از حضور گسترده برای رأی‌ دادن زودهنگام تا ادامه پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها
کد خبر: 3929158
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
با انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا/

از حضور گسترده برای رأی‌ دادن زودهنگام تا ادامه پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها

تاکنون بیش از ۱۰ میلیون آمریکایی آرای انتخاباتی خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به صندوق‌های رأی ریخته‌اند و طبق نظرسنجی‌ها جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها، در دو ایالت مهم ویسکانسین و میشیگان از دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه، پیشی گرفته است.

به گزارش ایکنا، در شرایطی که کمتر از سه هفته دیگر به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده، رأی‌گیری‌های زودهنگام در برخی ایالت‌های این کشور شروع شده و بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد که میزان حضور رأی‌دهندگان بالاست.

بیش از ۱۰ میلیون آمریکایی تاکنون رأی داده‌اند

با آغاز انتخابات زودهنگام در آمریکا تاکنون بیش از ۱۰ میلیون آمریکایی آرای خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به صندوق‌های رأی ریخته‌اند.

خبرگزاری رویترز نوشت: بنابر بررسی‌ها، تا دوشنبه شب، 21 مهر حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار آرای زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا اخذ شده است. این میزان از آرا با توجه به شیوع ویروس کرونا و اینکه رأی‌گیری به صورت ایمیل یا پست صورت می‌گیرد، نسبت به انتخابات ۲۰۱۶ شمار بالایی را نشان می‌دهد.

از حضور گسترده برای رای‌دادن زودهنگام تا ادامه پیش‌تازی بایدن در نظرسنجی‌ها

بنابر منابع اطلاعات انتخاباتی دانشگاه فلوریدا تا دوشنبه نزدیک به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار آمریکایی در انتخابات زودهنگام آرای خود را داده‌اند.

بنابراین گزارش این آرا مربوط به پنج ایالت، مینه سوتا، داکوتای جنوبی، ورمونت و ویسناکسین است که رأی‌دهندگان آمریکایی در رأی‌گیری زودهنگام شرکت کرده‌اند.

رویترز نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد آرای اخذشده از این پنج ایالت در مقایسه با چهار سال گذشته، که تا ۱۶ اکتبر ۲۰۱۶ در کل یک میلیون و ۴۰۰ هزار آمریکایی آرای خود را به صندوق انداخته بودند، ۲۰ درصد افزایش داشته است.

ترامپ در آستانه انتخابات به دنبال خروج نظامیان آمریکایی از سومالی است

یک رسانه آمریکایی فاش کرد که ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به دنبال خارج کردن نظامیان این کشور از سومالی برای استفاده تبلیغاتی است.

تارنمای شبکه بلومبرگ سه‌شنبه، 22 مهر، در گزارشی به نقل از چند منبع آگاه نوشت که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، به مشاوران ارشد خود اطلاع داده که قصد دارد نظامیان آمریکایی را از سومالی خارج کند.

به نوشته بلومبرگ، این اقدام به ترامپ امکان می‌دهد که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در آبان‌ماه، روی وعده انتخاباتی خود مبنی بر بازگرداندن همه نیروهای آمریکایی حاضر در کشورهای خارجی به خانه مانور بدهد.

از حضور گسترده برای رای‌دادن زودهنگام تا ادامه پیش‌تازی بایدن در نظرسنجی‌ها

براساس این گزارش، پنتاگون کار کردن روی طرح پیش‌نویس برای این اقدام را آغاز کرده و مقام‌هایی نظیر «رابرت اوبرایان»، مشاور امنیت ملی؛ «مارک اسپر»، وزیر دفاع و «مارک میلی»ف رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیز در مباحث مربوط به آن نقش داشته‌اند.

آمار مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا حاکی است که این کشور ۷۰۰ نیروی نظامی از میان نیروهای ویژه در سومالی دارد که مشغول آموزش ارتش این کشور هستند و همگی یا تقریباً همه آنان در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به آنجا اعزام شده‌اند.

پزشک پیشین کاخ سفید، «جو بایدن» را ناتوان از ریاست‌جمهوری دانست

پزشک پیشین کاخ سفید گفت که نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دچار «زوال عقل» است و توانایی اداره امور را ندارد.

تارنمای خبری هیل سه‌شنبه شب گزارش داد: «رانی جکسون» پزشک پیشین کاخ سفید گفته است که «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری، آبان‌ماه آمریکا دچار «زوال عقل« شده و از لحاظ روانی مناسب چنین سمتی نیست.

از حضور گسترده برای رای‌دادن زودهنگام تا ادامه پیش‌تازی بایدن در نظرسنجی‌ها

به نوشته هیل، جکسون این اظهارات را در گفت‌وگویی تلفنی مطرح کرده که از سوی ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا ساماندهی شده بوده و این اظهارات برای حملات ترامپ علیه بایدن است که بر پایه گاف‌های بایدن در سخنرانی‌هایش طرح‌ریزی شده است.

او تصریح کرد: «متقاعد شده‌ام که [جو بایدن] توانایی روانی و شناختی برای تصدی پست فرماندهی قوا و ریاست کشور را ندارد... من واقعا فکر می‌کنم که او باید پیش از آنکه رئیس جمهور شود نوعی آزمایش شناختی بدهد».

پزشک پیشین کاخ سفید پس از این اظهارات در پاسخ به خبرنگاری تأیید کرد که او هرگز بایدن را معاینه یا درمان نکرده و اظهارات او به مثابه ارزیابی پزشکی از وضعیت سلامت نامزد حزب دموکرات نبوده است.

«اندرو بیتس»، سخنگوی بایدن، در پاسخ به اظهارات جکسون با اشاره به مناظره اول بایدن با ترامپ که برخلاف انتظار بسیاری با تسلط او همراه بود، گفت: شما را به مناظره اول ارجاع می‌دهم.

انتقاد تند سناتور جمهوری‌خواه از فضای سیاسی آمریکا

سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی از ترامپ و دموکرات‌ها به دلیل ادبیات زشتی که علیه هم به کار می‌برند، به شدت انتقاد و فضای سیاسی این کشور را پر از رذالت و نفرت توصیف کرد.

میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای که در حساب رسمی خود در توئیتر منتشر کرد، از فضای سیاسی آمریکا که در آن جمهوری‌خواهان به رهبری ترامپ و دموکرات‌ها از ادبیات شنیعی علیه هم استفاده می‌کنند، به شدت انتقاد کرد.

رامنی گفت که فضای سیاسی آمریکا از یک «مناظره فعال» به «لجنزاری پر از رذالت، فحاشی و نفرت» تبدیل شده که خوشایند هیچ ملت آزادی نیست، چه رسد به جایی که به مهد دموکراسی مدرن شناخته می‌شود.

از حضور گسترده برای رای‌دادن زودهنگام تا ادامه پیش‌تازی بایدن در نظرسنجی‌ها

سناتور جمهوری‌خواه افزود: ترامپ، نامزد معاونت رئیس‌جمهوری [کاملا هریس] را «هیولا» می‌خواند و مرتب رئیس مجلس نمایندگان [نانسی پلوسی] را «دیوانه» خطاب می‌کند. او از وزارت دادگستری می‌خواهد که رئیس‌جمهور پیشین را به زندان بیندازد. او در همان روزی که توطئه‌ای برای ربودن فرماندار میشیگان کشف می‌شود، به او حمله می‌کند.

همچنین نامزد پیشین حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری از دموکرات‌های آمریکا انتقاد کرد که آن‌ها نیز حملات شدید علیه ترامپ دارند و پلوسی سال گذشته در سخنرانی سالانه ترامپ در مجلس نمایندگان، متن سخنرانی او را در مقابل دوربین‌ها پاره پاره کرد.

سناتور ایالت یوتا به سیاستمداران کشورش هشدار داد که «جهان با هراسی آمیخته با تحقیر در حال تماشای آمریکاست و مهم‌تر از آن، فرزندان ما نظاره‌گر هستند». رامنی تأکید کرد که بسیاری از آمریکایی‌ها از دیدن چنین فضای «قطبی‌شده، عصبی، آزاردهنده و خشمگین» هراسان شده‌اند.

انتخابات ۲۰۲۰: پیشتازی بایدن در دو ایالت کلیدی آمریکا

تازه‌ترین نظرسنجی در آمریکا نشان می‌دهد که جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در دو ایالت کلیدی ویسکانسین و میشیگان از دونالد ترامپ رئیس جمهوری و رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته است.

ایالت‌های قرمز، آبی، میدان جنگ یا محل رقابت یا همان  ایالت چرخشی؛ این‌ها اصطلاحاتی هستند که این روزها و در اوج کمپین‌های انتخاباتی در آمریکا بسیار شنیده می‌شوند. ایالت‌های چرخشی در آمریکا ایالت‌هایی هستند که هیچ یک از دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا و نامزدهای آنان پشتیبانی قاطعی در آن ایالت‌ها ندارند تا بتواند به آرای مجمع گزینشگران آن ایالت اتکا کند. این ایالت‌ها به شدت مورد توجه کمپین‌های انتخاباتی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا هستند چرا که پیروزی در این ایالت‌ها باعث پیروزی آنان در انتخابات می‌شود.

از حضور گسترده برای رای‌دادن زودهنگام تا ادامه پیش‌تازی بایدن در نظرسنجی‌ها

تازه‌ترین نظرسنجی روزنامه نیویورک تایمز و کالج سیِنا نشان می‌دهد که بایدن در ویسکانسین با ۱۰ درصد اختلاف از ترامپ جلو افتاده و رقابت بین دو نامزد با اختلاف ۵۱ در مقابل ۴۱ درصد به نفع بایدن در جریان است.

در میشیگان اختلاف دو نامزد ۸ درصد است و بایدن با ۴۸ درصد آرا در مقابل ترامپ با ۴۰ درصد آرا جلوتر است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha