اعتراض پاکستان به هند به‌دلیل نقض آتش‌بس در کشمیر
کد خبر: 3929519
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰

اعتراض پاکستان به هند به‌دلیل نقض آتش‌بس در کشمیر

وزارت امور خارجه پاکستان از ابلاغ یک یادداشت اعتراضی به هند به‌دلیل نقض آتش‌بس از سوی نيروهای مرزبانی این کشور در خط كنترل کشمیر خبر داد.

 به گزارش ایکنا؛ به نقل از آناتولی، وزارت امور خارجه پاکستان امروز پنجشنبه(24 مهرماه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: یک دیپلمات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه هند را به دلیل نقض آتش‌بس در خط کنترل کشمیر احضار و پیام اعتراض آمیز اسلام آباد را به وی ارائه داده‌اند.

در این بیانیه آمده است که آتش‌بس روز گذشته از سوی نیروهای اشغالگر هند در امتداد خط کنترل کشمیر نقض شد و 2 غیرنظامی در سمت پاکستان به شدت زخمی شدند.

این وزارتخانه با بیان ‌اینکه یادداشت اعتراضی پاکستان به دیپلمات عالی‌رتبه هندی ارائه شده، تأکید کرد که نیروهای هندی بی‌رویه و بدون دلیل شلیک کرده و غیرنظامیان منطقه را با سلاح‌های سنگین هدف قرار می‌دهند.

به گفته مقامات پاکستانی٬ هند امسال 2 هزار و 530 بار آتش‌بس را نقض کرده که در نتیجه آن 19 غیرنظامی جان خود را از دست داده و 197 نفر نیز زخمی شده اند. مقامات هند هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند.

گفتنی است پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار بریتانیا تاکنون 3 جنگ در سال‌های (1947، 1965 و 1971) میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از 70 هزار نفر در این درگیری‌‌ها کشته شدند. گروه‌های آزادی‌خواه کشمیر در سال 1989 مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند.

هر از چند گاهی در خط کنترل منطقه آزاد کشمیر که در کنترل پاکستان قرار دارد و همچنین منطقه جامو و کشمیر که تحت حاکمیت هند است، درگیری‌هایی میان نظامیان دو کشور روی می‌دهد.

از سال 2003 تاکنون که توافق آتش‌بس میان طرفین امضا شد، هند و پاکستان یکدیگر را به نقض آن کشمیر متهم می‌کنند. مقامات دهلی نو روز 5 آگوست سال 2019 ماده 370 قانون اساسی این کشور که به منطقه جامو و کشمیر وضعیتی ویژه ارائه می‌کند، لغو کردند.

طبق این قانون جدید جامو و کشمیر به جای ایالت بودن به یک سرزمین اتحادیه تبدیل شد. بخش شرقی جامو و کشمیر نیز به یک سرزمین اتحادیه مجزا ذیل عنوان «لداخ» درآمد.

انتهای پیام
captcha