وحدت اسلامی نه یک تاکتیک بلکه یک راهبرد برگرفته از قرآن است
کد خبر: 3931881
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

وحدت اسلامی نه یک تاکتیک بلکه یک راهبرد برگرفته از قرآن است

حجت‌الاسلام حمید شهریاری در سی و چهارمین دوره کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با بیان اینکه وحدت اسلامی نه یک تاکتیک بلکه یک راهبرد برگرفته از قرآن است، گفت: در حال حاضر جهان اسلام با تحولات سریعی روبه‌روست که نیاز به وحدت را بیش از پیش می‌طلبد.

به گزارش ایکنا، سی‌وچهارمین دوره کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی صبح امروز، پنجشنبه، 8 آبان‌ماه، مقارن با 12 ربیع‌الاول از لحظاتی پیش با قرائت آیات 102 تا 109 سوره آل عمران از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمیدرضا مقدسی، قاری بین‌المللی قران کریم، آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه آیت‌الله مکارم شیرازی، محمدباقر قالیباف و حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری به صورت مجازی سخنرانی کردند.

در کنفرانس امسال بیش از ۱۶۷ شخصیت خارجی از ۴۷ کشور و بیش از ۱۲۰ شخصیت داخلی از مذاهب مختلف سخنرانی می‌کنند.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و فرارسیدن هفته وحدت گفت: امیدواریم ثمره این مباحث برای مسلمین و آزادیخواهان جهان پرهیز از جنگ و مشاجره و منازعه و در نهایت صلح و سلام باشد. میل قلبی همه ما برگزاری حضوری کنفرانس وحدت بود که محدودیت‌های ناشی از کرونا مانع این اتفاق شد.

وحدت اسلامی نه یک تاکتیک بلکه یک راهبرد برگرفته از قرآن است

شهریاری سپس یاد و خاطره طلایه‌داران وحدت و تقریب، سردار قاسم سلیمانی، آیت‌الله تسخیری، حسین شیخ‌الاسلام و طوبی کرمانی را گرامی داشت و تصریح کرد: اینک جهان اسلام با تحولات سریع و پیچیده روبرو شده و بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت است؛ وحدت امت اسلامی از نظر ما نه یک تاکتیک بلکه یک راهبرد است که قرآن کریم آن را به عنوان شاخصی برای ما تعیین کرده است.

وی  ادامه داد: معتقدیم ظرفیت‌های جهان اسلام ما را به این مهم رسانیده است و باید تلاش کنیم آن را حفظ کنیم و تأکید اصلی ما بر روی این امت واحده باشد، در عین حال باید توجه کنیم که دشمنان جهان اسلام و سرویس‌های اطلاعاتی همکارشان و به خصوص استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی تمام تلاش خود را به کار می بندند تا با ایجاد نزاع، جنگ، ترور و تکفیر موجب تفرقه و گسست در جهان اسلام شوند و در آخرین حرکت شوم خود به تلاش برای عادی سازی روابط برخی کشورها با رژیم اشغالگر صهیونیستی اقدام کردند. هفته وحدت که به ابتکار نظام جمهوری اسلامی از 12 تا 17 ربیع الاول مقارن با ولادت مبارک حضرت رسول اکرم (ص) طراحی گردیده و با تأکید بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (قدس سره) بر وحدت اسلامی و با ابتکار آیت‌الله خامنه‌ای تداوم یافته، فرصتی است تا مسلمانان بار دیگر بر صلح و دوستی، اخوت و برادری، همدلی و همدردی، احترام و محبت به یکدیگر، رواداری اجتهاد مختلف در مذاهب و تأکید بر گفت‌وگوی عالمانه و عقلانی تأکید کنند.

شهریاری اظهار کرد: فرهیختگان گرامی ما به عنوان مجمع که وظیفه اصلی خود را با ترویج اصول و ارزش‌های اسلامی گره زده‌ایم درصدد هستیم گفتمان جدیدی را شکل دهیم و با کمک علما و نخبگان و فرهیختگان جهان از جنگ، تنازع، تعصبات کور، افراطی‌گری و توهین به مقدسات پیشگیری کنیم و توطئه شوم دشمنان را در این موارد آشکار کنیم. امسال در شرایطی که امکان سفر و ملاقات حضوری فراهم نشد تلاش کردیم تا با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی کنفرانس سی و چهارم را باشکوه‌تر از گذشته برگزار کنیم و خوشبختانه موفق شدیم در هفت فعالیت مختلف کنفرانس سی و چهارم را طراحی و مدیریت کنیم.

وی به تشریح 7 فعالیت اصلی کنفرانس امسال پرداخت و گفت: تاکنون 161 شخصیت خارجی و 192 شخصیت داخلی موافقت خود را برای سخنرانی اعلام کرده‌اند و پیش بینی ما این است که حدود 350 سخنرانی در کنفرانس امسال انجام شود.

یادآور می‌شود 7 فعالیت گسترده در کنفرانس امسال عبارت است از: سخنرانی مجازی شخصیت‌های برجسته جهان اسلام، برگزاری سمینار غیرحضوری با موضوع «همکاری‌های اسلامی در مواجهه با مصائب و بلایا»، دو میزگرد با موضوع خیانت غرب به آرمان‌های فلسطین، نقش محور مقاومت در خنثی‌سازی آثار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و نقش سردار بزرگ اسلام، حاج قاسم سلیمانی در وحدت و امنیت جهان اسلام، رونمایی از دو کتاب تقریبی و رونمایی از دو فعالیت رسانه‌ای.

در کنفرانس امسال در مجموع ۳۷ وبینار در فضای مجازی برگزار می‌شود که ۸ نشست به زبان فارسی و ۲۹ نشست به سایر زبان‌ها از جمله عربی، انگلیسی، اردو، فرانسوی، ترکی، بنگالی و روسی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha