کرونا؛ فرصتی برای تقویت پیوندهای وحدت در میان فرزندان امت اسلام
کد خبر: 3932438
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
در وبینار منطقه‌ای غرب آسیا مطرح شد؛

کرونا؛ فرصتی برای تقویت پیوندهای وحدت در میان فرزندان امت اسلام

رئیس شورای صوفی‌های یمن و یک نویسنده و پژوهشگر یمنی در وبینار منطقه‌ای غرب آسیا بر لزوم مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و اصول تقویت روابط و تعامل بین ملت‌های کشورهای اسلامی با وجود این ویروس تأکید کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، عبدالناصر الجنید، رئیس شورای صوفی‌های یمن در وبینار «غرب آسیا» این کنفرانس اظهار کرد: برگزاری این کنفرانس در وضعیت دشوار و موقعیت سخت کنونی که ملت‌های اسلامی و دیگر ملت‌های دنیا در آن قرار دارند، بسیار به موقع بود، زیرا امت اسلامی هم‌اکنون نیازمند برگزاری چنین کنفرانسی تحت عنوان همکاری اسلامی در مواجهه با مصائب و بلایا است.

وی افزود: چشم امید امت اسلام به چنین کنفرانس‌هایی است که به هدف بررسی مشکلات و مصائب امت و پیامدهای جنگ‌افروزی در جهان اسلام و یافتن راه‌حل‌های مناسب برای آنها برگزار می‌شود.

رئیس شورای صوفی‌های یمن تأکید کرد: این دنیا دار امتحان و مکافات است، اما ما باید بین این بلایا و مشکلاتی که ساخته و پرداخته دست انسان است و او آن‌ها را ایجاد کرده، تفاوت قائل شویم. انسانی که ادعا می‌کند حامی انسانیت است و برای دفاع از حقوق بشر می‌کوشد، اما در عمل عامل ایجاد مصائب برای بشریت است و آدم‌کشی می‌کند و بین ملت‌ها تفرقه می‌اندازد. بی‌شک باید بین این مصائب و بلایای ساخته دست انسان و مصائب و بلایای طبیعی که خارج از اراده انسان است، تفاوت قائل شد. زیرا برای مواجهه با هر نوع از این بلایا باید تصمیمات سرنوشت‌ساز و اقدامات پیشگیرانه‌ای اتخاذ شود.

وی ادامه داد: در هر دو حالت، خداوند انسان نیکوکار را از انسان بدکار و اهل حق و اهل باطل تمییز می‌دهد. از بزرگترین بلایا و مصائبی که بر سر امت اسلام و همه ملت‌های دنیا آمده، همه‌گیری کروناست. این مشکل چه ساخته بشر باشد و چه نباشد، همه ملت‌ها را درگیر خود ساخته است و بین کشورهای بزرگ و مستضعف و کشورهای قوی و فقیر فرقی نگذاشته است و خسارت‌های بزرگی به جان و مال مردم وارد کرده است. شرکت‌های زیادی ورشکست شدند و کشورها ضررهای هنگفتی کردند، اما به‌رغم همه خسارت‌ها و ضررهایی که همه‌گیری کرونا داشت، از دیدگاه حکمت الهی، میزانی برای سنجش انسان‌دوستی کسانی بود که ادعای دفاع از حقوق بشر را دارند و وانمود می‌کنند به اصول انسانی پایبندند و آن را رعایت کرده و از آن پشتیبانی می‌کنند. این همه‌گیری نقاب از چهره شکست‌خورده آنان برداشت و ظاهر زشت آنان را برای همه جهانیان آشکار ساخت.

عبدالناصر الجنید عنوان کرد: از سوی دیگر، این همه‌گیری به ما نشان داد چه کسانی به مسئولیت‌های انسانی خود عمل کردند و علاوه بر انجام واجبات دینی که بر عهده داشتند، همه حقوق بشر را رعایت کردند. در روزهای گذشته شاهد بودیم دولت‌های جهان و به ویژه دولت‌های استکباری و در رأس آنان ایالات متحده آمریکا چگونه با وضعیت پیش آمده در نتیجه همه‌گیری کرونا برخورد کردند. این کشورها و کشورهای وابسته و تحت هیمنه آن‌ها میزان زشتی و حقارت خود را در رفتار با ملت‌های جهان و سوء مدیریت خود را در اداره کشور خود در سایه همه‌گیری کرونا به نمایش گذاشتند. همچنین میزان ضعف و فساد سیستمشان آشکار شد و دیدیم که به حداقل مبادی اخلاقی و ارزش‌های انسانی پایبند نیستند، چه برسد به تعالیم مذهبی و قوانین بین‌المللی.

ویادامه داد: در سایه این وضعیت، ایالات متحده آمریکا تحریم‌هایی را بر جمهوری عربی سوریه اعمال کرد. با اینکه جمهوری عربی سوریه با پیامدهای جنگ و همه گیری کرونا درگیر بود، آمریکا این کشور را تحریم می‌کند. همچنین جمهوری اسلامی ایران را که با مشکلات متعدد و همه‌گیری کرونا دست به گریبان است، تحریم می‌کند. بنابراین این کشور که ادعای آزادی و دمکراسی و انسانیت دارد، در چنین وضعیتی هیچ یک از مبادی و اصول انسانی و تعالیم مذهبی و قوانین بین‌المللی را رعایت نمی‌کند. اینجا و در سایه همه‌گیری کرونا تفاوت بین عمل کسانی که ادعای آزادی و دمکراسی و انسانیت دارند با دیدگاه اسلام مشخص می‌شود. چنان که به طور خلاصه جمهوری اسلامی ایران تمام ارزش‌های اسلامی را در تعامل خود به منصه ظهور رساند. با وجود تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی اعمال شد و مشکلاتی که این کشور در پی همه گیری کرونا با آن روبرو بود، دست یاری به سوی کشورهای دیگر دراز کرد و حتی برای کمک به کشورهای دشمن خود اعلام آمادگی کرد.

رئیس شورای صوفی‌های یمن گفت: این دیدگاه اسلام درباره چگونگی برخورد با همه ملت‌های جهان است که به همه ادیان و مذاهب و سیاه و سفید و فقیر و غنی احترام گذاشته و بین آنان تبعیض قائل نمی‌شود و این بهترین نمونه برای تعامل صحیح در سایه همه گیری کرونا یا در شرایط مشابه است. اصول تقویت روابط و تعامل بین ملت‌ها و بهترین راه برای نشان دادن اصول و مبادی ارزشمند اسلام و نیز بهترین راهکار برای تقویت پیوند وحدت بین فرزندان امت اسلام براساس همکاری و برادری و محبت همین است.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها با توجه به شرایطی که همه‌گیری کرونا پدید آورد، در شیوه روابط خود با کشورهای دیگر بازنگری کردند و این فرصتی است برای کشورهای اسلامی است جهت تقویت پیوندهای وحدت در میان فرزندان امت اسلام و از بین بردن همه موانعی که حکومت‌های استکباری بین فرزندان امت واحده وضع کرده‌اند. همچنین فرصتی است برای اتخاذ تدابیر و اقدامات ویژه امت اسلام و استفاده از آن‌ها و عدم مسامحه در مورد اقدامات و تدابیر پیشگیرانه به ویژه درباره قتل عام‌هایی که برای همه امت اسلام اهمیت دارد.

رئیس شورای صوفی‌های یمن بیان کرد: مثلاً در مورد فریضه حج، سعودی‌ها تصمیم گرفتند انجام این فریضه را ممنوع کنند و این با اصول اسلام در تناقض است. اتخاذ یک جانبه چنین تصمیماتی پیوند وحدت بین فرزندان امت اسلام را تضعیف می‌کند. چنین تصمیماتی باید با اجماع همه کشورهای اسلامی اتخاذ شود. بر این اساس ما پیشنهاد می‌کنیم کمیته‌ای ویژه برای بررسی و ایجاد سازوکاری اسلامی برای اداره فریضه حج و پیگیری و ارائه آن تشکیل شود تا در نهایت از این سازکار مصوبه‌ای اسلامی برای تشکیل هیئتی اسلامی به دست آید که اداره فریضه حج را بر عهده گیرد.

وی ادامه داد: اتخاذ تدابیر مناسب در خصوص قتل عام‌ها وامور مهمی که برای همه امت اسلام اهمیت دارد، چه در سایه همه‌گیری کرونا و چه در شرایط عادی باید با اجماع همه دولت‌های اسلامی باشد. و این امر حقیقت وحدت اسلامی را برای ما مجسم کرده و پیوندهای برادری را بین ملت‌ها تحکیم نموده و سنگ بنای وحدت اسلامی ایده آل خواهد بود که همه فرزندان امت اسلام آرزومند آن هستند.

کرونا؛ فرصتی برای تقویت پیوندهای وحدت در میان فرزندان امت اسلام

از سوی دیگر، دکتر حمود عبدالله الاهنومی، نویسنده و پژوهشگر یمنی در وبینار منطقه‌ای غرب آسیا گفت: خداوند متعال این دنیا را آفرید تا انسان در آن خلیفه وی باشد تا انسان‌ها مظهر کمال و عظمت خداوند متعال باشند. خداوند، جهان هستی را بر اساس قوانین و مقرراتی مشخص ایجاد نمود و این قوانین بر اتفاقات و حوادث جهان هستی سیطره دارند. اما خداوند متعال شاید در اجرای برخی از این قوانین و مقررات برای حکمت‌هایی که مد نظر دارد، ورود کند.

دکتر حمود عبدالله الاهنومی اظهار کرد: همچنین باید عرض کنم بسیاری از بلایا، مشکلات و فاجعه‌هایی که برای انسان‌ها و البته انسان معاصر در حال وقوع است، به خاطر فسادی است که انسان‌ها در کره زمین مرتکب شده‌اند. حال اینکه به طور مستقیم یا غیر مستقیم به خاطر اقدامات و اعمال انسان باشد یا خداوند متعال به خاطر انحراف و فساد انسان، این بلایا را بر انسان نازل کرده است.

نویسنده یمنی عنوان کرد: بعید نیست که کرونا، ویروسی باشد که انسان، آن را ساخته است. آمریکا یا دیگران برای ضربه زدن به سایر انسان‌ها، این ویروس را اختراع کرده‌اند تا از این طریق سنت الهی اجرا شود و مومنان مورد آزمایش قرار بگیرند و واکنش آن‌ها ونحوه مقابله با این ویروس مورد ارزیابی خداوند متعال قرار بگیرد و اینکه انسان‌ها چگونه از دستورالعمل‌های الهی پیروی می‌کنند، واضح و مشخص شود.

وی اضافه کرد: ما می‌بینیم که اکنون این ویروس، خود آمریکا را گرفتار کرده است و صدها هزار نفر از ساکنان این کشور کشته شده و میلیون‌ها نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. آن‌ها می‌خواستند که جوامع فقیر را مورد هدف قرار دهند، اما با خواست الهی، خودشان گرفتار این ویروس شدند. دانش بشری هر چه قدر که پیشرفت کند، اما در برابر دانش خداوند ناقص است.

دکتر حمود عبدالله الاهنومی بیان داشت: می‌خواهم دستورالعمل و قاعده‌ای طلایی را که ما در یمن به آن عمل کردیم، خدمت شما عرض کنم که این قانون را ما از همان روز اول از سید‌عبدالملک بدرالدین حوثی شنیدیم که فرمودند در تعامل با این ویروس، نه بزرگ‌نمایی کنیم و نه ساده‌انگاری. در واقع کرونا را نباید دست کم بگیریم و در همان آن، نباید آن را آن‌قدر بزرگ جلوه دهیم که زندگی‌های ما را مختل نماید و باید تلاش کنیم تا داروها و واکسن‌های مورد نیاز را برای مقابله با این بیماری ایجاد کنیم. حال اینکه این ویروس ساخته انسان باشد یا از طرف خداوند متعال بر انسان‌ها نازل شده باشد. خداوند متعال می‌فرماید: «و چون شكيبايى كردند و به آيات ما يقين داشتند، برخى از آنان را پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما [مردم را] هدايت مى‌كردند.» ما نیازمند هدایت الهی و صبر هستیم و باید این بیماری را همچون جنگی بدانیم که بر ما تحمیل شده است و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

انتهای پیام
captcha