ضرورت تحکیم وحدت اسلامی در شبکه‌ای گسترده و مجازی
کد خبر: 3933012
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
مدافع حقوق بشر بحرینی در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

ضرورت تحکیم وحدت اسلامی در شبکه‌ای گسترده و مجازی

«ابتسام الصائغ»، شبکه‌های اجتماعی را در بستر فضای مجازی فرصت خوبی برای انتشار اصول اصیل اسلام و دوری از افراطی‌گری دانست و اعلام کرد: در این فضا با نگرش‌های اسلام‌ستیزانه مواجه هستیم پس باید هرچه بیشتر برای تحکیم وحدت اسلامی تلاش کنیم.

ضرورت تحکیم وحدت اسلامی در شبکه‌ای گسترده و مجازی

به گزارش ایکنا، بنابر روایات شیعیان امروز برابر با هفدهم ربیع‌الاول پیغمبر اسلام(ص) دیده به جهان گشود تا نعمت خداوند بر بندگان تکمیل شود. او پا به عرصه گیتی نهاد تا جاهلیت را از صحنه جهان بگریزاند، راه را از چاه نشان دهد و مردم در سایه نبوتش از ضلالت به هدایت، از ظلمت به نور و از تفرقه به وحدت برسند. اتحاد و انسجام امت اسلامی، نیرویی عظیم و شکست ناپذیر را در این امت پدید می‌آورد که مسلمانان با یاری آن می‌توانند در برابر مداخله جویی و چپاولگری قدرت‌های سلطه‌گر ایستادگی کنند.

تفرقه و جدایی؛ عامل سلطه‌گری دشمنان

در همین خصوص ابتسام الصائغ، مدافع حقوق بشر بحرینی در گفت‌وگویی که به مناسبت هفته وحدت با خبرگزاری ایکنا انجام داد، ضمن محکومیت اهانت اخیر دولت فرانسه به مقدسات اسلام، ضعف حاکمان اسلامی را سبب بروز این اهانت‌ها دانست.

وی در ابتدا با اشاره‌ به نامگذاری این هفته از سوی امام خمینی (ره)، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رهبر کبیر انقلاب برای گسترش روح دوستی و همکاری میان مسلمانان، هفته وحدت را نامگذاری کردند تا همه مسلمانان چه شیعه چه سنی و دیگر طوایف، زیر پرچم پیامبر اکرم(ص) قرار بگیرند و به دور از هرگونه عقاید تعصبانه در کنار هم بایستند و با بینش تمام، آگاه به این باشند که اختلافات بین آنها می‌تواند دستاویزی برای غرب و آمریکا جهت تفرقه افکنی بین آنها باشد.

این فعال حقوقی بحرین و مبارز شیعی در پاسخ به این سؤال که وحدت مسلمانان چه نقشی در کاهش تنش در منطقه غرب آسیا دارد، تصریح کرد: فرهنگ وحدت اسلامی نقش بزرگی در تمام جنبه‌ها از جمله جنبه فکری دارد چرا که هر مذهبی بدون اینکه عقاید مذهب دیگر را انکار کند، به ارزش‌های او احترام می‌گذارد و این احترام می‌تواند ضامن این باشد که طرف دیگر هم او را پذیرفته است.

وی افزود: قطعاً با برگزاری همایش‌ها و نشست‌های بین علمایی پیروان مذاهب اسلامی گردهم جمع شده و از مشکلات سیاسی و اقتصادی یکدیگر صحبت می‌کنند. زیرا همانطور می‌بینیم ملت‌های مسلمان از مشکلاتی چون بیکاری، مسائل سیاسی، فساد مالی و وخامت اوضاع حقوق بشر رنج می‌برند. این نشست‌ها می‌تواند زمینه‌ای برای همکاری و تبادل اطلاعات و در نتیجه ایجاد شبکه‌ای بزرگ برای همکاری و شکستن دیواری که مانع وحدت مسلمانان است، فراهم آورد. این شبکه همکاری، همچنین سدی در برابر افراطگرایی و تحرکات تروریستی خواهد بود که به نام اسلام و مسلمانان انجام می‌شود.

ابتسام الصائغ با اشاره به اینکه غرب توانسته بسیاری از نخبگان مسلمان را جذب خود کند و از‌ توانایی‌ها و قابلیت‌های آنها در رشد و توسعه بهره بگیرد، همکاری بین کشورهای مسلمان را ضامن رشد و توسعه کشورهای اسلامی و دمیدن روح نوآوری و بالابردن اراده‌ها دانست و ادامه داد: ما بیش از هر وقت دیگری نیازمند تحقق وحدت اسلامی میان مسلمانان هستیم.

افزایش بینش اسلامی؛ سد راه توطئه‌های فکری دشمن

این مدافع حقوق بشر بحرینی معتقد است که ما در این مدت ضعیف ترین امت بوده‌ایم و علت آن را خیانت برخی سران اسلامی علیه ملت‌های خود دانست. به نظر او سران حکومت‌های اسلامی برای سرکوب و کشتار ملتهای انقلابی از هر چیزی کمک می‌گیرند.

او افزود: علمای مسلمانان و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی اسلامی باید طبق کلام خداوند که می‌فرماید {اعدوا لهم ما استطعتم من قوة} هر زمان خود را آگاه و آماده نسبت به توطئه‌های دشمن ببیندد. ما می‌بینیم که نسل‌های جدید ما با توطئه‌های فکری و مالی از سوی دشمن مواجه می‌شوند. باید در برابر جنگ نرم آمادگی لازم داشته باشیم چرا که این مسئله بسیار برای جوامع اسلامی خطرناک است.

الصائغ شبکه‌های اجتماعی را در بستر فضای مجازی فرصت خوبی برای انتشار اصول اصیل اسلام و دوری از افراطی‌گری دانست و اعلام کرد: ما در این فضا با تفکرات پست و نگرش‌های اسلام‌ستیزانه مواجه می‌شویم پس باید هرچه بیشتر در این زمینه حضور مفیدتری داشته باشیم و از نقشه‌های شوم آنان باخبر باشیم.

ابتسام الصائغ مدافع حقوق بشر بحرینی در پایان، انتظار اجرای قوانینی بازدارنده در مواجهه با اهانت به اسلام را ضروری دانست.

گفت‌وگو از طیبه امامقلی

انتهای پیام
captcha