وبینار گفت‌و‌گوی ادیان و مذاهب در زیمبابوه
کد خبر: 3934572
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
با حضور ایران برگزار شد؛

وبینار گفت‌و‌گوی ادیان و مذاهب در زیمبابوه

وبینار گفت‌وگوی بین دینی با عنوان «ما متحدیم چون همه ما مخلوق یک خدا هستیم» با حضور رایزن فرهنگی ایران در زیمبابوه برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و دانشگاه کاتولیک زیمبابوه، وبینار گفت‌وگوی بین دینی با عنوان «ما متحدیم چون همه ما مخلوق یک خدا هستیم» با حضور نمایندگانی از ادیان و مذاهب مسیحی، مسلمان، یهودی، بودیسم و نیز ادیان سنتی آفریقا برگزار شد.

در این وبینار، هر یک از سخنرانان به معرفی نگاه دین خود نسبت به همزیستی مسالمت‌آمیز و صلح میان ابنای بشر پرداختند و توگارپی، رئیس دپارتمان مطالعات ادیان و ماهوهوما از دانشگاه کاتولیک زیمبابوه به مباحثی درباره اصل همزیستی در میان ادیان از دیدگاه مسیحیت ارائه دادند.

شیخ عبدالله ماکوئینجا، رئیس شورای اسلامی اهل بیت(ع) نیز گزارشی از روند پیدایش و گسترش اسلام در زیمبابوه و وضعیت کنونی مسلمانان و نحوه تعامل آنان با برادران و خواهران مسیحی ارائه کرد.

خانم جانیتا نیز به عنوان سخنران بعدی، به معرفی اصول بودیسم و حضور فراگیر صلح و آرامش در این مکتب فکری پرداخت و منشأ بروز آرامش در دنیای بیرون را منوط به برقراری آرامش و صلح در درون افراد دانست.

در ادامه، ژو نیز ادیان سنتی آفریقا(ATR) را مورد بحث قرار داد و به چگونگی سفارش به صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز از سوی این تفکر دینی که ریشه در آداب و سنن دیرینه آفریقا دارد، اشاره کرد.

همچنین نماینده کنیسه یهودی زیمبابوه، به سابقه تاریخی یهودیت و وضیعت کنونی آن در زیمبابوه اشاره کرد و توصیه به دوستی و آرامش را از اصول اساسی این دین الهی دانست.

رضا عسگری، رایزن فرهنگی ایران در زیمبابوه نیز مقاله‌ای درباره لزوم شناخت دیگران به عنوان مقدمه برقراری صلح و دوستی ارائه داد و آن را نتیجه گفت‌وگو میان ادیان و فرهنگ‌ها دانست.

وی همچنین با ارائه سابقه‌ای از برگزاری نشست‌های گفت‌وگوی بین دینی، به اعلام سال 2001 به عنوان سال گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها از سوی سازمان ملل به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران اشاره و آمادگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را برای برگزاری نشست‌های گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها و ادیان با هدف برقراری صلح و امنیت در سراسر جهان اعلام کرد.

انتهای پیام
captcha