امام علی(ع)؛ نمونه کامل یک انسان بسیجی / نیاز دولت‌ها به حضور نیرو و تفکر بسیج
کد خبر: 3936816
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
محمدصادق کوشکی مطرح کرد:

امام علی(ع)؛ نمونه کامل یک انسان بسیجی / نیاز دولت‌ها به حضور نیرو و تفکر بسیج

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه تفکر و ویژگی‌های بسیج را می‌توان با معرفی الگوی کاملی همچون امام علی(ع) شناخت، گفت: بر این مبنا بسیج و بسیجی دیگر یک مفهوم بدون چارچوب و به تعبیری روی هوا نیست، بلکه مصداق و الگوی کاملی دارد و انسان بسیجی باید در حد توان و استعدادش به سمت آن الگوی کامل حرکت کند.

محمدصادق کوشکی

محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ویژگی‌ها و مختصات تفکر بسیجی گفت: اگر بخواهیم مصداق و نمونه روشنی را از تفکر بسیجی ارائه کنیم، باید به یکی از سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که فرمودند: «الگوی بسیج امام علی(ع) است»؛ یعنی شخصیتی که محوریت تفکر و رفتارش دین است و برای انجام تکلیف دینی کاملاً آماده و به عبارتی زندگی خود را وقف دین کرده است.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: چنین فردی اهل عقلانیت، فکر، تلاش، جهاد، مهرورزی به مستضعفان و مصداق بارز «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» و نمونه کامل و عملی یک انسان بسیجی امیرالمؤمنین علی(ع) است. از طرفی در فرهنگ دینی «امام» به معنی الگوست و باید تلاش کرد که در حد توان شبیه او شد و وقتی امام علی(ع) نمونه روشن یک انسان بسیجی معرفی می‌شود در واقع جهت‌گیری فکری و رفتاری کسی که می‌خواهد بسیجی باشد مشخص می‌شود.

بسیج با داشتن الگویی کامل، مفهومی روشن است

کوشکی اظهار کرد: امام علی(ع) نظم را هم‌پایه تقوا ‌می‌داند و در عین شدت و غضب بر دشمنان دین خدا، اهل مهربانی و رحمت با مستضعفان، مؤمنان و نیروهای خودی است و از طرفی چنین نیرویی اهل مبارزه، اصلاح‌گر و عدالت‌خواه است. به همین دلیل اگر بسیج را با این شاخص بسنجیم، امکان سوء استفاده و تعبیرات نامتناسب با واقعیت بسیج از بین می‌رود و دیگر بسیج یک مفهوم بدون چارچوب و به تعبیری روی هوا نیست، بلکه مصداق و الگوی کاملی دارد و انسان بسیجی باید در حد توان و استعداد تلاش و به سمت آن الگوی کامل حرکت کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: اگر به شهدا که به معنی واقعی و صادقانه بسیجی بودند، در طول سال‌های اول انقلاب تا امروز نگاه کنیم می‌بینیم که سعی کردند در این مسیر حرکت کنند و به همین خاطر اهل عقلانیت، جهاد، خشم بر دشمن و عطوفت با دوستان بودند. حال اگر کسی شناختی از این مفهوم ندارد یا می‌خواهد بسیج را یک فرد یا نیروی بدون فکر و آینده‌نگری تعریف کند ناشی از جهل یا غرض‌ورزی اوست.

نیروی بسیجی اهل قدرت‌طلبی نیست

کوشکی درباره حضور پررنگ بسیج در عرصه‌های نظامی و امنیتی و خلأ حضور آنها در عرصه‌های مدیریتی و اقتصادی گفت: اتفاقاً نیروهای بسیجی فراتر از حوزه‌های نظامی و سیاسی، در زمینه‌های تولید علم و فناوری، هنر، محرومیت‌زدایی، کارهای جهادی و مبارزه با کرونا درخشان ظاهر شده‌اند. اما در عرصه مدیریتی اگر فضا مناسب و عرصه باز باشد امکان حضور پیدا می‌کنند. نیروی بسیجی اهل قدرت‌طلبی نیست و اگر در عرصه‌ای احساس تکلیف کند وارد می‌شود. لذا این نیروها در عرصه مدیریتی و اقتصادی، به معنی اداری و دولتی، چون شائبه قدرت‌طلبی دارد وارد نمی‌شوند اما در عرصه‌های سالم اقتصادی مانند ایجاد اشتغال و کارآفرینی نیروهای بسیجی حضور فعالی دارند.

وی به یک نمونه عینی از حضور اقتصادی سالم بسیج اشاره کرد و گفت: بچه‌هایی با همین عنوان بسیج الان حضور دارند که توانستند منجی میراث فرهنگی و احیاگر صنایع دستی یک منطقه شوند و کارآفرینی کنند و شاید کمتر کسی تصور حضور بسیج در چنین عرصه‌ای را داشته باشد. 

کوشکی در پاسخ به این سؤال که با حضور نداشتن این نیروها در عرصه‌های مدیریتی و اقتصادی، دولت اسلامی چگونه محقق خواهد شد؟ گفت: ساختار باید این نیروها را جذب کند و این افراد خودشان نمی‌توانند وارد این عرصه شوند یا خود را تحمیل کنند و این مدیران و ساختار دولتی هستند که باید خواهان این نیروها شوند و حضور آنها را مطالبه کنند تا از کیفیت، تعهد و روحیه جهادی آنها برای خدمت به مردم و پیشرفت کشور استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha