آشنایی بیشتر با صدر، چمران و لبنان
کد خبر: 3936975
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۰
روی میز مطالعه/

آشنایی بیشتر با صدر، چمران و لبنان

برای آشنایی با شرایط داخلی لبنان و برنامه‌های امام موسی صدر و فعالیت‌های شهید چمران در این کشور دو کتاب از انتشارات امام موسی صدر پیشنهاد می‎شود.

برنامه‌های امام موسی صدر در لبنان چه بودبه گزارش ایکنا؛ دو کتاب «آنچه خود گفت» و «لبنان به روایت امام موسی صدر و شهید مصطفی چمران» دو اثر خواندنی درباره شرایط داخلی لبنان و برنامه‌های امام موسی صدر در رابطه با این کشور است که برای مطالعه مخاطبان پیشنهاد می‌شود.

کتاب «آنچه خود گفت» روایت امام موسی صدر از زندگی و اندیشه‌هایش در لبنان است که با ترجمه مهدی فرخیان منتشر شده است. این کتاب شامل متن مصاحبه ۱۱۰ دقیقه‌ای است که امام موسی صدر در نیمه دوم دهه هفتاد میلادی با خانم مونا مکی انجام داده است. هدف مونا مکی از این مصاحبه، نوشتن پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود درباره امام و شیعیان بوده است. امام در این مصاحبه از خانواده و کودکی و تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و هجرت به لبنان و وضعیت آن زمان ایران و لبنان و تلاش‌ها و اقدامات و دستاورد‌های خود سخن می‌گوید. این مصاحبه حدود یک سال پیش از ربودن امام در لیبی یعنی در کوران چالش‌های ایشان برای ساختن لبنانی نو و به دور از فرقه‌گرایی ضبط شده است.

این کتاب سند محکم و دقیق برای درک ساختار و شالوده‌های رهبری امام صدر است و مطالعه آن ما را با مبانی و راهبرد فکری و مشکلات و راهکار‌ها و تعاملات و نیز تاریخ آن زمان امام آشنا کرده و بسیاری از پرسش‌های امروز ما را پاسخ می‌دهد و نقاط تاریکی را در تاریخ معاصر ایران و لبنان روشن می‌کند.

«لبنان به روایت امام موسی صدر و شهید مصطفی چمران» اثر دیگری است که می‌تواند مخاطب را با برخی ویژگی‌ها و شرایط خاص لبنان که برای بقیه کشور‌ها ناآشناست، آشنا کند.

به گفته مرحوم علی حجتی کرمانی تدوین‌گر و گردآوردنده این کتاب؛ «این کتاب مشتمل بر تحلیل‌های واقعی، مخلصانه و دردمندانه امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان و همکار، همفکر، همرزم وفادار و صادق وی، سردار شهید دکتر مصطفی چمران است که ما را با بسیاری از زوایا و ابعاد گرفتاری‌های لبنان و فاجعه جنگ داخلی آشنا می‌کند.

تحلیل‌های این دو شخصیت برجسته در میان تحلیل‌های گوناگون که معمولا از محافل غربی یا شرقی منتشر می‌شود یا حداقل صبغه شرقی یا غربی دارد، از آنچنان صداقت و صراحت و بی‌طرفی و واقع‌نگری و حق‌پرستی برخوردار است که این ویژگی‌ها را در سایر تحلیل‌ها نمی‌توان یافت یا به‌ندرت یافت می‌شود.»

یادآور می‌شود؛ علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب‌ها را از فروشگاه آنلاین موسسه سفارش داده و از طریق پست دریافت کنند. 

انتهای پیام
captcha