تأکید سازمان همکاری اسلامی بر ضرورت مبارزه با تروریسم و دفاع از آرمان فلسطین
کد خبر: 3937741
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹

تأکید سازمان همکاری اسلامی بر ضرورت مبارزه با تروریسم و دفاع از آرمان فلسطین

وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در چهل و هفتمین دوره اجلاس خود به میزبانی نیجر بر ضرورت مبارزه با تروریسم تأکید و تصریح کردند: با اظهارات خصمانه علیه اسلام و ربط دادن تروریسم به اسلام مخالفیم.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری اسکای نیوز، سازمان همکاری اسلامی در چهل و هفتمین نشست شورای وزرای خارجه، که با میزبانی جمهوری نیجر در شهر نیامی برگزار شد، بر ضرورت مبارزه با تروریسم به عنوان مهم‌ترین تهدید منطقه و جهان تأکید کرد.

این نشست که با عنوان «اتحاد علیه تروریسم برای صلح و توسعه» برگزار شد، به موضوعات مهم جهان اسلام از جمله مسئله فلسطین، مبارزه با خشونت، افراطی‌گری، تروریسم، اسلام‌هراسی و زشت نمایاندن چهره ادیان پرداخت و تشکیل جمعیت‌های اسلامی در کشورهای غیرعضو و گفت‌وگو بین تمدن‌ها و فرهنگ‌ها از دیگر محورهای مهم آن بود.

یوسف العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، در افتتاحیه این اجلاس گفت: تروریسم خطرناک‌ترین تهدیدی شمرده می‌شود که منطقه و دنیا را محاصره کرده است و این پدیده و توجیهات آن را رد می‌کنم.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با تأکید بر عدم ارتباط اسلام و مسلمانان به تروریسم، افزود: باید در خصوص سیاست‌هایی که احساسات یک میلیارد و پانصد میلیون نفر را جریحه‌دار می‌کند تجدید نظر شود و تصویب قطعنامه‌ای بین‌المللی را که ملزم به عدم اهانت به مقدسات دینی باشد خواستارم.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، نیز به ضرورت مبارزه با تروریسم تأکید کرد و آن را مسئله‌ای فکری و امنیتی دانست.

در ادامه ریم بنت ابراهیم الهاشمی، وزیر مشاور در امور همکاری بین‌المللی امارات، گفت: حل بحران‌ها نیازمند موضع متحد و یکپارچه بین‌المللی در مقابله با تروریسم است. همچنین مقابله با انگیزه‌های توسعه‌طلبانه در منطقه ضروری است.

محمد یوسفو، رئیس‌جمهور نیجر، که در این دوره میزبان نشست وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی است، تصریح کرد: تروریسم بزرگترین دشمن بشریت مخصوصاً مسلمانان است. اسلام دین گذشت و بخشش است. تروریسم با آموزه‌های اسلامی سازگار نیست و آنچه بر سر کشورهای عضو این سازمان از جمله یمن، سوریه و کشورهای آفریقایی زیر سایه جنگ و ترور می‌‌آید گواه این موضوع است.

ضرورت دفاع از آرمان فلسطین

مولود چاووش‌اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، نیز با حضور در چهل و هفتمین جلسه شورای وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی(OIC) طی سخنانی به روند افزایشی اسلام‌هراسی، نژادپرستی و گفتمان‌های ضدمهاجر به ویژه در اروپا اشاره و اظهار کرد: اروپا فاقد رهبران بابصیرت است، چراکه برخی از آن‌ها حتی جرئت اصلاح اسلام را به خود می‌دهند و صلح و آسایش میلیون‌ها مسلمان در غرب تحت پوشش مقابله با تروریسم تهدید می‌شود.

وزیر امور خارجه ترکیه با ذکر اینکه روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی یک تهدید است، تأکید کرد: تصمیم این رژیم مبنی بر به تعلیق انداختن برنامه الحاق، فریبی بیش نیست و گسترش شهرک‌سازی به بالاترین سطوح رسیده و هدف آن‌ها این است که دولت مستقل و حاکم فلسطین از لحاظ فیزیکی ادامه نیابد.

چاووش‌اوغلو با اشاره به اینکه تصور غلط این است که مسئله فلسطین در حال از دست دادن جایگاه اصلی خود نزد کشورهای OIC است، هشدار داد: اگر کشورهای عضو سازمان اتحاد را تقویت نکنند، دشمنان آرمان فلسطین می‌توانند از آن سوء‌استفاده کنند.

وی افزود: اگر نتوانیم در آرمانی که در بنیان سازمان وجود دارد متحد شویم، چطور می‌توانیم از اتحاد امت یا جوامع مسلمان دفاع کنیم؟ اعلامیه مشترک که از سوی آذربایجان، ارمنستان و روسیه امضا شده، گامی امیدوارکننده برای صلح پایدار در منطقه است و باید برای دفاع از حقوق اساسی و آزادی اویغورها، روهینگیایی‌ها، قبرسی‌های ترک‌نشین و اقلیت مسلمان یونان و همچنین برادران و خواهرانمان در جامو و کشمیر و مسلمانان اروپا و سایر جهان صدای خود را بلند کنیم.

انتهای پیام
captcha