مهارت مدیریت استرس در بحران كرونا
کد خبر: 3938273
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳

مهارت مدیریت استرس در بحران كرونا

اتفاقاتی مانند مواجهه با همه‌گیری ویروس کرونا سبب ایجاد استرس در افراد به اشکال مختلف می‌شود. در این نوشتار نكاتی برای كنترل استرس را می‌خوانیم.

مهارت مدیریت استرس در بحران كروناطبیعی است که با افزایش مسئولیت‌های کاری و خانوادگی، میزان استرس نیز افزایش پیدا کند؛ در این شرایط بهتر است مشکل را حل کنیم؛ مدیریت استرس به معنای توجه به افکار، سبک زندگی و احساسات و مقابله با مشکلات است و هیچ‌کس جز خود فرد نمی‌‌تواند ذهن و جسم را کنترل کند. با خواندن نکات زیر می‌‌توانیم استرس خود را کنترل کنیم.

بیشتر افراد وقتی با اتفاقات و حوادث ناگواری مانند سیل، زلزله یا از دست دادن عزیزان رو به‌رو می‌شوند، احساس کنترل روی شرایط ندارند و اوضاع برایشان غیر قابل پیش‌بینی می‌شود، وقایع و اتفاقاتی مانند مواجهه با همه‌گیری ویروس کرونا هم سبب ایجاد استرس در افراد می‌شود.

استرس گاهی نتیجه یک اتفاق مهم و غیر معمول است و گاهی به دلیل انباشته شدن فشارهای کوچک پیش می‌آید؛ وقتی احساس می‌کنیم شرایط برای ما غیر قابل تحمل شده، قادر به مدیریت اوضاع نیستیم و فشار روی ما بسیار زیاد است و ممکن است در بحران باشیم.

هر فردی به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش نشان می‌دهد؛ گاهی نشانه‌های جسمی، سردرد، دردهای پراکنده بدنی، مشکل گوارشی، احساس خستگی، کاهش اشتها یا بی‌خوابی پیش می‌آید و گاهی نشانه‌های روانی رفتاری مانند احساس ترس و اضطراب، درماندگی، نا امیدی، کرختی و شوکه شدن یا خشم تجربه می‌شود.

بایدها و نبایدها در شرایط پر استرس

- با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنیم؛ صحبت در مورد نگرانی‌ها به بهتر شدن حال افراد کمک می‌کند، اما صحبت‌های خود را به اخبار کروناویروس محدود نکنیم.

- از مصرف هر نوع دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنیم؛ از مواد مخدر یا الکل برای سرکوب حس‌های منفی استفاده نکنیم.

- در شرایط بحرانی و بی ثبات تصمیم مهمی نگیریم و تغییر بزرگی در زندگی ایجاد نکنیم.

- در صورت نیاز به کمک‌های پزشکی، روان‌پزشکی یا روان‌شناسی، به مراکز خدمات جامع سلامت، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و یا هر مرکز درمانی که در دسترس است، مراجعه کنیم.

- برای قدم زدن و پیاده‌روی به مکان‌های خلوت یا طبیعت برویم و خود را برای مدت طولانی در خانه حبس نکنیم.

- اگر احساس می‌کنیم تحت فشار زیادی هستیم یا انجام کارهای روزمره سخت شده با پزشک، روان‌پزشک یا روان‌شناس مشورت کنیم.

عظیمه صادقی، کارشناس بهداشت روان مرکز بهداشت شیراز ـ شهدای والفجر

انتهای پیام
captcha