ایران در فرصت مناسب به جنایت ترور شهید فخری‌زاده پاسخ قاطع و حساب‌شده می‌هد
کد خبر: 3938387
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
اسحاق جهانگیری:

ایران در فرصت مناسب به جنایت ترور شهید فخری‌زاده پاسخ قاطع و حساب‌شده می‌هد

معاون اول رئیس‌جمهور در نوزدهمین اجلاس شورای نخست وزیران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای با بیان اینکه ترور سال گذشته سردار سپهبد شهيد قاسم سليمانی و ترور چند روز اخیر شهید دکتر محسن فخری‌زاده نمونه‌های بارز به‌كارگيری ابزار تروريسم دولتی، عليه ايران است، گفت: البته ایران در فرصت مناسب به این جنایت ضد انسانی پاسخ قاطع و حساب شده خواهد داد.

اسحاق جهانگیری

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری بعد از ظهر امروز، دوشنبه 10 آذر، در نوزدهمین اجلاس شورای نخست وزیران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی کشور هند و از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: البته ایران در فرصت مناسب به این جنایت ضد انسانی پاسخ قاطع و حساب شده خواهد داد.

متن کامل سخنان معاون اول رئیس‌جمهور در نوزدهمین اجلاس شورای نخست‌وزیران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحيم

جناب آقاي رئيس،

نخست وزيران محترم،

خانم ها و آقايان،

در ابتدا مايلم قدردانی خود را از آقای ونكايا نايدو، معاون محترم رئيس جمهور هند به خاطر ميزبانی اين نشست اعلام كنم. خرسندم فرصتی فراهم شد تا در اجلاس نخست وزيران محترم سازمان همكار شانگهای حضور يابم.

عالی جنابان،

در دنيای پرمخاطره امروز، نهادهای منطقه‌ای يکی از مؤثرترين سازوكارهای مديريت و حل و فصل مسائل منطقه‌ای، جهانی و حتی ملی هستند. به اين اعتبار، اعضای سازمان همكاری شانگهای می‌توانند با بهره‌گيری از ظرفيت‌ها و فرصت‌های وسيع همكاری‌های چندجانبه، نقش مهمی در توسعه و پيشرفت ايفا کنند.

همكاران گرامی،

با پايان جنگ سرد، چندجانبه‌گرايی از سوی برخی از كشورها به ويژه آمريكا با چالش جدی مواجه شده است. برجام که به عنوان يكی از دستاوردهای مهم ديپلماسی بين‌المللی دهه اخير است، به رغم رويكرد برجام‌ستيزانه و خروج غيرقانونی دولت ترامپ و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور ما و بی‌عملی كشورهای اروپايی عضو، به واسطه سياست صلح‌طلبانه و صبر راهبردی ايران و با حمايت اعضای جامعه بين‌المللی، از جمله اعضای سازمان همكاری شانگهای و البته با مقاومت ملت بزرگ ایران تاکنون پایدار مانده است. هر چند ايران منفعت قابل توجهی از اجرای آن نبرده است اما همچنان برای تقويت رويكرد چند جانبه‌گرايی، درصدد بازگشت توازن و تعادل در انجام تعهدات طرفین به اين توافق بين‌المللی است.

همكاران گرامی،

با كمال تأسف يكي از ابزارهايی كه دولت آمريكا همواره از آن برای اعمال فشار بر كشورهای مستقل بهره می‌برد، تحريم‌های غيرقانونی و ظالمانه‌ای است كه در نهايت مردم كشورها را هدف قرار می‌دهد. ابزار مهم اين كشور در پيشبرد سياست تحريم، استفاده از سازوكارهای بانكی و دلار است. از آنجايی كه اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا به عنوان اقدامی علیه تجارت آزاد جهانی محسوب می‌شود و می‌تواند برای هر رقيب سياسي يا اقتصادي این کشور نیز تكرار شود، جای آن دارد كه سازمان همكاری شانگهای برای خنثی كردن این دست اقدامات غیرقانونی تدابيری متناسب اتخاذ كند.

بهترين راه مقابله در این خصوص، يافتن سازوكارهای بانكی و پولی بين منطقه‌ای است كه بتواند كشورهای مستقل منطقه را از چرخه تحريم‌های ظالمانه خارج نمايد و زمينه‌های لازم را برای تبادل تجاری و اقتصادی بين منطقه‌ای با استفاده از پول‌های ملی و يا تعريف ارز واحدی فراهم آورد كه بتواند جايگزين مناسبی برای ارز واسط دلار در روابط تجاری كشورهای منطقه باشد. همچنین می‌توان با تأسیس مرکز ترانزيت و حمل و نقل منطقه‌ای در چارچوب سازمان همكاری شانگهای، زمينه تسهيل و توسعه همكاری‌های اقتصادی را بيش از گذشته فراهم كنيم.

خانم‌ها و آقايان،

حدود يكسال است، جهان درگير بيماری عالم‌گير كرونا شده است. ايران از ابتدای مواجهه با اين همه‌گيری، اقدامات همه جانبه‌ای برای مقابله با اين بيماری انجام داد. اين اقدامات در حالی است كه ملت ايران علاوه بر رويارويی با اين ويروس مهلك با ويروس خطرناک‌تری به نام تحريم اقتصادی ظالمانه آمريكا نيز روبرو است. پديده‌ای كه در مواردي حتي دسترسي به دارو و تجهيزات پزشكي را براي بيماران خاص، كودكان، سالمندان و زنان با دشواری مواجه ساخته است. هرچند با تكيه بر دانش داخلی به سرعت بسياری از نيازمندی‌های درمانی بيماران را برطرف ساختیم، اما ننگ اين ظلم آشكار و اقدام غيرانسانی و ضد حقوق بشری تا ابد بر پيشاني بانيان آن باقی خواهد ماند.

اعضا محترم،

متأسفانه به رغم همكاری‌های مؤثر ايران با كشورهای درگير با تروريسم داعش به ويژه دولت هاي عراق و سوريه كه به سركوبی يكی از خطرناک‌ترين تهديدات تروريستی در جهان منجر شد، امروز ايران خود در معرض تروريسم دولتي قرار گرفته است. ترور سال گذشته قهرمان ملي كشور ما در مبارزه با تروريسم، سردار سپهبد شهيد قاسم سليمانی و ترور چند روز اخیر شهید دکتر محسن فخری‌زاده از دانشمندان و مدیران حوزه دفاعی کشورمان، نمونه‌های بارز به كارگيری ابزار تروريسم دولتی، عليه ايران است. انتظار داريم نهادهای بين‌المللی، منطقه‌ای و دولت‌ها در برابر تروريسم دولتی سکوت نكنند و با محكوم كردن آ‌ن، مانع از تكرار اين دست اقدامات ضد انسانی شوند. البته ایران در فرصت مناسب به این جنایت ضد انسانی پاسخ قاطع و حساب شده خواهد داد.

همكاران گرامي،

جمهوری اسلام ايران امنیت و ثبات كشورهای منطقه و همسايگان را امنیت و ثبات خود مي داند و از برقراري صلح در منطقه قره باغ استقبال مي كند. ما با جمهوري آذربايجان و جمهوري ارمنستان مرز مشترك و اشتراكات فراوان تاريخي داريم، اميدواريم پايان درگيري نظامي در اين منطقه، آغازي براي شكوفايي اقتصادي آن باشد. ايران آمادگي دارد تا با استفاده از ظرفيت هاي اقتصادي خود به ويژه در حوزه ترانزيت و انرژي در بازسازي مناطق جنگ زده مشاركت كند.

آقای رئيس، عالی جنابان،

جمهوري اسلامي ايران با عنايت به موقعيت جغرافيايي، تاريخي، فرهنگي و اقتصادي ويژه خود كه پيوند دهنده مناطق گوناگون از جمله آسياي مركزي و قفقاز، آسياي غربي و خاورميانه است و بين درياهاي مهم خزر در شمال و خليج فارس و درياي عمان در جنوب واقع شده، آمادگي دارد به عنوان یکی از کانون های غنی انرژی و شاهراه های مواصلاتی منطقه با كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي برای پيشبرد اهداف اقتصادي مشترک از جمله انتقال و صادرات انرژي و ترانزيت كالا همكاري كند.

به اين منظور، بهره برداري از ظرفيت بندر چابهار در جهت رونق كريدور شمال- جنوب، سي پَك و ابتكار «يک كمربند، يك راه» چين مي تواند مورد توجه قرار گيرد. اهميت بندر چابهار و اتصالات ريلی آن، در مسير افغانستان و آسياي مركزي، موجب شده است تا ايران به رغم تحريم هاي غيرقانوني آمريكا، احداث راه آهن چابهار به زاهدان را شروع نمايد. فرصت را مغتنم می‌شمارم و از كشورهای ديگر به ويژه اعضای سازمان همكاری شانگهای برای مشاركت در اين پروژه عظيم دعوت به عمل می‌آورم.

در پايان يكبار ديگر از معاون محترم رئيس جمهور هند و همه دست اندركاران برگزاري اين اجلاس تشكر می‌كنم و برای دولت و مردم هند و ساير ملت‌های كشورهای عضو سازمان آرزوی سربلندی و كامروايی می‌نمايم.

موفق و سربلند باشید.

انتهای پیام
captcha