هفته‌ای قرآنی برای خانواده ارتش و اعلام انزجار از ترور شهید فخری‌زاده
کد خبر: 3938779
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

هفته‌ای قرآنی برای خانواده ارتش و اعلام انزجار از ترور شهید فخری‌زاده

در هفته دوم آذرماه، برگزاری مسابقات بانوان شاغل و اعضای خانواده‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف، در کنار انتشار پیام‌های تبریک و تسلیت در پی شهادت محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان و محکومیت ترور از سوی نهادهای قرآنی از مهمترین اخبار در حوزه فعالیت‌های قرآنی بود.

ایکنابه گزارش ایکنا، مهترین رویدادهای قرآنی هفته‌ دوم از آخرین ماه فصل پاییز 99، همچنان در شرایط پیک پائیزی کرونا، شامل انتشار پیام‌های محکومیت در پی اقدام تروریستی علیه شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان، از سوی نهادها و جامعه قرآنی کشور، انتشار گفت‌وگوها و تولید برنامه‌هایی برای گرامیداشت سالروز درگذشت عبدالباسط، یکی از ستارگان دوران طلایی تلاوت قرآن در مصر، برگزاری مراسم اختتامیه دوره تخصصی اقراء (مجازی)، برپایی بیستمین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های ارتش و ... بود. البته این هفته، را می‌توان کم‌رویدادترین، در میان هفته‌های قبل این فصل برشمرد. در ذیل نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته، خواهیم انداخت.

پیام محکومیت نهادهای قرآنی در پی ترور شهید محسن فخری‌زاده

ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان در ابتدای این هفته و انتشار پیام‌های تسلیت و محکومیت نهادها و سازمان‌های قرآنی در کنار سایر مسئولان و دستگاه‌های کشوری و جهان، در صدر اخبار بود.
سازمان دارالقرآن الکریم، شورای عالی قرآن، رادیو قرآن، اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، اتحادیه‌های استانی از جمله نهادهایی بودند که این ترور را در کنار دیگر اعضای جامعه قرآنی کشور محکوم کردند.

تبدیل بانک تلاوت رادیو قرآن به بانک جامع تلاوت جهان اسلام

بانک تلاوت در سال ۱۳۸۸ در بخش شبکه قرآن سیما با ظرفیت حدود ۱۱ هزار تلاوت برای برنامه‌سازی در پخش این شبکه مورد استفاده قرار گرفت و این بانک از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ در رادیو قرآن راه‌اندازی شد و سال به سال محتوا و قابلیت‌های آن ارتقا یافت.

با توجه به ضرورت ایجاد شده برنامه‌نویسی این بانک به منظور در دسترس بودن اطلاعات تلاوت برای در دسترس بودن عموم علاقه‌مندان در فضای اینترنت انجام شد این موضوع باهدف در دسترس قرار دادن این مجموعه برای مجموعه‌داران تلاوت چه در ایران و چه در خارج از کشور و تکمیل این بانک و همچنین امکان کارشناسی و رتبه‌بندی تلاوت‌های قاریان کشورمان فراهم شد.

برگزاری مراسم اختتامیه دوره تخصصی اقراء

مراسم اختتامیه دوره تخصصی اقراء ویژه ٢٢ نفر از استادان، قاریان و حافظان کل قرآن متشکل از به صورت مجازی برگزار شد که بر این اساس سه حافظ کشورمان مجوز قرائات عشر و ۱۹ قاری مجوز قرائت حفص از عاصم دریافت کردند.

واکنش پیشکسوت کشورمان به تعبیر نامناسب معاون رئیس‌جمهور

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با انتشار پیامی خطاب به عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، به انتقاد از عبارات به کار برده شده از سوی وی در رابطه با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پرداخت. در بخشی از این پیام آمده است « در این روزها، آقای معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در یکی از سخنان خود تعبیر نامناسبی را در مورد پیر پیروزمند جماران و فریادگر بزرگ تکبیر و توحید، امام عظیم‌الشأن و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به کار برده که اگرچه‌ تاکنون دلیلی بر عمد و غرض‌ورزی وی نیافته‌ام، اما سخن او در مورد امام، تعبیری زشت و ناپسند، ناحق و غیر مؤدبانه بود و البته او اولین نفر‌ از سیاستمدارانی نیست که عبارات نامناسب را در ادبیات سیاسی کشور به کار گرفته، ولی امیدوارم آخرین نفر آنان در این مقوله باشد!

احتمالا آقای کلانتری فراموش کرده که دانش‌آموز خردسال و گمنامی در شهر مرند بوده که اگرچه با تلاش خود مراحل تحصیلی را طی کرده، ولی به برکت انقلابی که همان امام فقید، رهبری آن را بر عهده داشته، از پشت نیمکت دبستان ابتدایی به پست وزارت رسیده و از این جهت همواره وام‌دار آن امام راحل بوده و اینگونه سخن گفتن در مورد امام، جز بی‌مهری و حق‌ناشناسی و بی‌معرفتی نام دیگری نمی‌تواند داشته باشد!»

گرامیداشت سالروز درگذشت استاد «عبدالباسط»

نهم آذر ۱۳۶۷ ستاره پرفروغ جهان تلاوت قرآن، استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد دار فانی را وداع گفت. به همین مناسبت در سی و دومین سالگرد رحلت ضمن برنامه‌های شبکه رادیویی قرآن برای این مناسبت و استفاده مخاطبان با مراجعه به آرشیو برنامه‌های این شبکه رادیویی، به ویژگی‌های استاد عبدالباسط و صوت خاص ایشان، سفرهای بی‌شمار و موفقیت‌های او در برنامه «قرائت‌نامه۲» شبکه رادیویی قرآن، پرداخته شد که بر روی خروجی ایکنا قرار گرفت.

همچنین ایکنا در این روز با دعوت از منصور قصری‌زاده، مدرس، قاری بین‌المللی و حافظ کل قرآن کریم و یکی از قاریان پرافتخار کشورمان در دهه‌های ۶۰ و ۷۰، خواستار بررسی ابعاد فنی و محتوایی تلاوت این قاری شهیر مصری و تأثیر او بر تلاوتش شد. متن این گفت‌وگو را می‌توانید با تیتر «رمزگشایی از دلایل اثرگذاری تلاوت عبدالباسط» دنبال کنید.

رادیو قرآن در کنار ۳ شبکه پرمخاطب رادیویی ایستاد

این شبکه رادیویی در نظرسنجی که در فصول بهار و تابستان امسال انجام شد، در کنار رادیو ایران، جوان و آوا ایستاد در ردیف چهار شبکه برتر رادیویی قرار گرفت. این موضوع به دلیل ایجاد تنوع در برنامه‌ها و پرداختن به موضوعات متناسب با نیاز روز جامعه بود.

آغاز ثبت نام مرحله جدید مدرسه تلفنی حفظ قرآن

ثبت‌نام مرحله بیست‌وچهارم مدرسه تلفنی حفظ قرآن دارالقرآن خانه کارگر آغاز شد. براین اساس علاقه‌مندان بین سنین ۱۸ تا ۴۰ سال می‌توانند به صورت کاملاً غیر حضوری و تلفنی، طی ۱۰ ماه و ۳ هفته یا در طول دو سال حافظ کل قرآن شوند.

اخذ مالیات از مؤسسات قرآنی؛ نتیجه تفسیر اشتباه از قانون

این موضوعی بود که حجت‌السلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در برنامه زنده «مصباح» شبکه قرآن و معارف سیما، به صراحتاً به آن تأکید کرد.

وی گفت: مشکل اینجاست که نگاه جامعی به اقدامات دستگاه‌هایی که فعالیت قرآنی انجام می‌دهند وجود ندارد. مالیات اخذ می‌شود تا وظایف حاکمیتی خودمان را با درآمدهای حاصل‌شده انجام دهیم. یکی از وظایف حاکمیتی ارتقای سطح فرهنگی جامعه است. لذا قانونگذار صراحتاً مراکز فرهنگی را از پرداخت مالیات معاف کرده است. البته شاید یک مجموعه فرهنگی کار اقتصادی انجام دهد که بحث جداگانه‌ای است. ادارات کل مالیاتی در استان‌ها براساس تفاسیر اشتباهی که از این قانون دارند، سراغ مجموعه‌‌های فرهنگی می‌روند.‌ اگر‌ افرادی با این مشکل مواجه هستند، حتماً با نماینده حوزه انتخابیه خود مکاتبه‌ کنند تا باجدیت در این باره اقدام کند.

برگزاری مسابقات مجازی تفسیر المیزان در دانشگاه علامه

مسابقات مجازی تفسیرالمیزان به صورت هفتگی از سوی واحد فعالیت‌های دینی و قرآنی با همکاری کانون قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود. این مسابقات از طریق کانال کانون قرآن علامه، دوشنبه‌ها، منتشر می‌شود و علاقه‌مندان باید تا روز جمعه، پاسخ را فقط از طریق ارسال عدد ۱۰ رقمی ارسال کنند.

برگزاری کلاس‌های آموزشی از سوی دارالقرآن دانشگاه امام صادق(ع)

واحد آموزش دارالقرآن‌ الکریم دانشگاه امام صادق(ع) کلاس‌های آموزش قرآن شامل حفظ قرآن با ظرفیت ۱۰۰ نفر، چهارشنبه‌ها، ساعت ۱۶ با تدریس محرم‌زاده و آموزش قرائت تحقیق نیز با ۵۰ نفر ظرفیت، سه‌شنبه‌ها، ساعت ۲۰ با تدریس بخشی، کلاس آموزش قرائت ترتیل نیز با ۵۰ نفر ظرفیت، چهارشنبه‌ها، ساعت ۲۱ با تدریس جلیل‌زاده را ویژه ورودی‌های جدید برگزار می‌کند.

راه‌اندازی چله گفتمان‌سازی مکتب قرآنی شهید سلیمانی

سازمان دارالقرآن الکری به عنوان کارگروه قرآنی ستاد حاج قاسم سلیمانی در سازمان تبلیغات اسلامی پس از برگزاری پویش هزاران ختم قرآن به نیت هدیه به ارواح مطهر سپهبد شهید سلیمانی و همرزمانش و همچنین برگزاری مسابقات ویژه کتابخوانی، از ۱۳ آبان تا سالروز شهادت این سردار بزرگ، اقدام به راه‌اندازی چله گفتمان‌سازی مکتب قرآنی برای این شهید والامقام کرده است.

محورهای این برنامه شامل «دل نوشته‌ای به سردار سپاه اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی»، «ارسال مقالات با موضوع دشمن‌شناسی»، «خون آورد شهید سردار قاسم سلیمانی در وحدت ایرانیان (توصیف در یک جمله)»، «مسابقه قرائت قرآن کریم به روش ترتیل (آیه ۱۹ سوره حدید) با موضوع شهدا ویژه آقایان زیر ۲۰ سال» و «راه‌اندازی صفحات مجازی محوریت مکتب قرآنی شهید حاج قاسم سلیمانی» است.

سوره الرحمن؛ محور ششمین جشنواره «طهورا»

سوره الرحمن، محور ششمین دوره جشنواره قرآنی دانشگاه شیراز با عنوان «طهورا» انتخاب شد. جشنواره طهورا ویژه دانشجویان، کارمندان و اساتید دانشگاه در بخش‌های شفاهی شامل رشته‌های آوایی، قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ سوره الرحمن؛ ادبی شامل شعر و داستان، پژوهش (مقاله و پایان‌نامه)؛ مجازی شامل طرح مسابقه هفتگی قرآن براساس تدبر در سوره الرحمن؛ بخش هنری شامل خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، تذهیب، گرافیک، پوستر، تایپوگرافی؛ بخش نشریات؛ كتابخوانی؛ برگزاری کارگاه‌های قرائت تحقیق و ترتیل، شعر، داستان، تفسیر، مقاله‌نویسی، نقاشی، تذهیب و‌ گرافیک و نشست‌های قرآنی برگزار می‌شود.

اعلام زمان اجرای برنامه‌های هفته قرآن، عترت و نماز مدارس

هفته قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش امسال به دلیل شرایط کرونا و غیر حضوری شدن فعالیت‌های آموزش و پرورش در اکثر استان‌ها، طی بازه زمانی دو هفته برگزار می‌شود که از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی در سطح آموزشگاه‌ها است که امسال به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

اسامی داوران چهل‌وسومین مسابقات سراسری قرآن

داوران این دوره از مسابقات که از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد متشکل از ۱۴ نفر از اساتید قرآنی کشورمان هستند که کمتر در تیم داوری بوده‌ا‌ند. بنابر اسامی اعلام شده بخش لحن و تجوید این دوره هر کدام دارای سه داور است. بخش‌های صوت، وقف و ابتدا و حسن حفظ نیز هر کدام دو داور دارند.

یادآور می‌شود، این دوره از مسابقات به دلیل شرایط پیش آمده از کرونا و عدم ایجاد وقفه در فرآیند برگزاری مسابقات، در بخش آقایان به صورت ضبط استودیویی در صدا و سیمای مراکز استان‌ها طی بازه زمانی ۱۷ تا ۲۲ آبان‌‌ماه انجام شد اما داوری زنده چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش آقایان از شامگاه شنبه، ۱۵ آذرماه آغاز می‌شود و به مدت یک هفته ادامه دارد.‌

جوابیه مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به اعتراض یک قاری

طی روزهای گذشته گزارشی با عنوان «مورد عجیب محمد حسینی‌پور در مسابقات سراسری قرآن» بر روی خروجی ایکنا قرار گرفت و در آن به حذف یکی از قاریان ممتاز کشورمان در مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن اشاره شده بود.‌ پس از انتشار این گزارش، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، جوابیه‌ای در اختیار ایکنا قرار داد و در آن به موارد مطرح شده در گزارش فوق جواب داده شده است.

برگزاری مسابقات قرآن کارکنان پایور و خانواد‌ه‌های ودجا در گروه پسران

مسابقات قرآن کارکنان پایور و خانواد‌ه‌های ودجا در گروه پسران، به صورت غیر حضوری، جمعه، ۱۴ آذرماه در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ کل و حفظ ۳، ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جزء و مفاهیم جزء بیستم تفسیر نمونه آیت‌الله مکارم شیرازی و اذان به میزبانی اداره سلام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار می‌شود.

برگزاری بیستمین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های ارتش

مرحله سراسری بیستمین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های ارتش از ۱۲ آذرماه به مدت چهار روز تا شنبه، ۱۵ آذرماه در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل و اذان ویژه پسران و همسران و در رشته‌های حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل و مفاهیم در دو سطح ۱ و ۲ براساس تفسیر جزء بیستم تفسیر نمونه آیت‌الله مکارم شیرازی در مجموعه فرهنگی، هنری عقیدتی ـ سیاسی شهید عباس واعظی در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha