راه‌اندازی موزه قرآن همدان در گیر و دار کار مطالعاتی
کد خبر: 3939096
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶

راه‌اندازی موزه قرآن همدان در گیر و دار کار مطالعاتی

حدود یک سالی از صحبت شهردار همدان در مورد تأسیس موزه قرآن در همدان می‌گذرد و هنوز این امر محقق نشده است. خبرنگار ایکنا به بررسی ابعاد مختلف چرایی به تعویق افتادن این موزه پرداخته است.

راه‌اندازی موزه قرآن همدان در گیر و دار کار مطالعاتیبه گزارش ایکنا از همدان، شاید زمان زیادی از احداث ساختمانی با معماری عجیب و جذاب در بلوار ارم همدان که یکی از بلوارهای تفریحی و مخصوص پیاده‌روی خانوادگی همدان است می‌گذرد.

ساختمانی که از همان زمان احداث، نام قرآن بر او گذاشته شده بود و تالاری برای برگزاری محفل‌های قرآنی با حضور قاریان بین‌المللی بود. اما این مکان تنها نامی از قرآن داشت و فعالیت شاخصی با عنوان قرآن در آن برگزار نمی‌شد یا اینکه اگر هم برگزار می‌شد آنقدر جزئی بود که برای عموم نبود و مردم از آن مطلع نمی‌شدند.

در سه یا چهار سال اخیر در دوره شهرداری عباس صوفی، شهردار همدان که می‌توان گفت یکی از شهرداران دغدغه‌مند در حوزه فرهنگ و قرآن است تلاش‌هایی برای فعال‌تر کردن این تالار قرآنی صورت گرفت هرچند این فعالیت‌ها آنگونه که باید باشند نیست اما شهرداری با ایجاد ارتباط با قرآنیان همدان نشان داد که سعی در گستردگی این فعالیت‌ها دارد.

در این دوره فعالیت‌‎هایی همچون کلاس‌ها و محفل‌های قرآنی، برگزاری تئاترهای دینی و مذهبی و... صورت گرفت، یکی از فعالیت‌های شاخص برپایی نمایشگاه قرآن و ملزومات آن در ماه رمضان سال گذشته بود که بیشتر اقدامات مربوط به این نمایشگاه هم از سوی شهرداری انجام شد.

در این تالار قرآن همچنین نمایشگاهی دائمی از خوشنویسی آیات قرآن از اساتید بزرگ همدانی وجود دارد. عباس صوفی، شهردار همدان، ۱۱ دی ماه سال گذشته، در آئین رونمایی و تجلیل از کتابت قرآن کریم به قلم مرتضی شعبانی، یکی از اساتید به‌نام خوشنویسی، اظهار کرد: یکی از توفیقات و اتفاقات بسیار خوب در مجموعه شهرداری ورود هنرمندان به شهرداری و اقدامات بسیار خوب انجمن خوشنویسان در حوزه قرآن و مباحث دینی است که نمونه شاخص آن تابلو‌ها و قرآن کتابت شده از سوی استاد مرتضی شعبانی است که به مجموعه شهرداری همدان اهدا شده است.

شهردار همدان با بیان اینکه اثر استاد شعبانی در موزه تالار قرآن همدان قرارخواهد گرفت، گفت: یکی از اقدامات شهرداری راه‌اندازی موزه‌های تخصصی است که یکی از آنها موزه قرآن است که به زودی در تالار قرآن راه‌اندازی خواهد شد.

از زمانی که صحبت راه اندازی موزه‌ای به نام قرآن در تالار قران همدان مطرح شده تقریبا یک سال می‌گذرد. در این رابطه روح‌الله وجدی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان در پاسخ به چرایی به تعویق افتادن تأسیس این موزه، گفت: راه‌اندازی موزه قرآن در محل تالار قرآن در دستور کار قرار دارد، کار مطالعاتی آن انجام ‌شده اما طراحی فضای آن فعلاً انجام نگرفته است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی موزه قرآن در همدان قطعی است، افزود: موزه قرآن صرفاً یک نمایشگاه نیست بلکه باید منابع قرآنی که ارزش تاریخی دارند جمع‌آوری‌ شده و آثار هنری فاخری در آن مجموعه گردآوری شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان ادامه داد: برای چنین مکانی باید ابعاد مختلف نور، دما و... مورد بررسی قرار بگیرد که با توجه به شیوع کرونا امکان ایجاد تغییرات جزئی در محل نیست. بنابراین، به انجام کارهای مطالعاتی این موزه اکتفا کرده‌ایم.

وجدی یادآور شد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بنا داشتیم که امسال هر ماه یک همایش بزرگ قرآنی در محل تالار قرآن برگزار کنیم که متأسفانه به‌دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.

رضا سراجق، رئیس تالار قرآن همدان نیز در ادامه با اشاره به این موضوع گفت: برای راه‌اندازی موزه قرآن نیاز به تشکیل جشنواره خوشنویسی بود تا آثار قرآنی فاخر جمع‌آوری شود اما به دلیل شیوع کرونا فعلاً برگزاری این جشنواره به تعویق افتاده است.

وی از کتابت یک جلد مصحف شریف به دست استاد مرتضی شعبانی خبر داد و گفت: این نسخه جدیدترین مصحف شریف است که نسخه اصلی آن به خانواده سردار شهید قاسم سلیمانی اهدا می‌شود.

رئیس تالار قرآن همدان یادآور شد: در حال حاضر تقریباً 60 اثر قرآنی به‌صورت پراکنده در تالار قرآن در معرض دید عموم قرار دارد که در حال ارزیابی مباحث اجرایی برای موزه قرآن هستیم.

فرهنگ‌سرای مجازی راه‌اندازی می‌شود

وی از راه‌اندازی فرهنگ‌سرای مجازی در قالب یک اپلیکیشن خبر داد و گفت: با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی فرهنگسراها درصدد طراحی یک اپلیکیشن هستیم تا از این طریق برگزاری جشنواره‌ها و سایر برنامه‌های قرآنی را اجرا کنیم.

رئیس تالار قرآن همدان یادآور شد: در صورت طراحی این اپلیکیشن، جشنواره خوشنویسی برای تشکیل موزه قرآن را نیز اجرایی خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha